Lippukirjoahvenista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Lippukirjoahvenista

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Olen harkinnut lippukirjoahventen hankkimista jo jonkin aikaa ja nyt sitten tarjoutuisi mahdollisuus niitä hankkia.
Altaisiin mahtuu hyvin,sillä olen vähän harventanut kalastoja (tehnyt tilaa kirjoahvenille :D ).
Ajattelin ostaa 4 kpl:tta n.7 cm mittaista nuorta lippua,erottaako niistä jo sukupuolet?
Miten sukupuolet eroavat?
Miten kauan lippuja kannattaa pitää tuossa 4 kalan parvessa vai erotanko ne jo heti oston jälkeen eri altaisiin?
Kasvit kuulemma näille kaloille maistuvat,ovatko koviakin repimään kasvillisuutta vai väheneekö tämä into oikealla,kasvipitoisella, ravinnolla?
Kokemuksia lipuista olisi kiva kuulla! :D
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kannattanee pitää kaikkia neljää yhdessä, jollei tule tappeluita poikien välille. Siitä sitten valikoivat puolisot itselleen. Kasveja ei yksikään Laetacara - suvun kirjoahven ole ikipäivänään minulla tuhonnut (eikä kuulemani mukaan kellään muullakaan). Mistä olet moista infoa saanut?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Minunkaan lippukirjoahvenet eivät ole koskaan minun nähden edes näykkineet kasveja saati sitten, että olisivat niitä tuhonneet.

Minulla olevista kirjoahvenista (timanttikirjoahven, raitakirjoahven, pikkulehtikala, lippukirjoahven, avainkirjoahven, kiekot) ainoastaan pikkulehtikalat ovat kasvien kimpussa silloin tällöin. Nekin tosin näyttää syövän vain Hemianthus micranthemoidesta.

Kasvisravinnon antamisella en ole huomannut olevan merkitystä kasvien näykkimiseen. Hemianthus micranthemoides on ilmeisesti herkullisempaa kuin mikään antamani vihannes :mrgreen:

-Kingfisher-
maitzi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maitzi »

Minä olen nähnyt lippukirjoahventeni maistelevan vesiruttoa pari kertaa, mutta vahingot olivat olemattomat. Sen sijaan kerran pieniä poikasia vahtiessaan äitilippu rei'itti jaavansaniaisen: se haukkasi lehdistä palasia ja sylkäisi niitä saman tien pois. Oma tulkintani on, että lehdenroippeet oli tarkoitettu näkösuojaksi lapsosille. Muutoin liput eivät ole osoittaneet kasveihin mitään kiinnostusta.
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Mari kirjoitti:Kannattanee pitää kaikkia neljää yhdessä, jollei tule tappeluita poikien välille. Siitä sitten valikoivat puolisot itselleen. Kasveja ei yksikään Laetacara - suvun kirjoahven ole ikipäivänään minulla tuhonnut (eikä kuulemani mukaan kellään muullakaan). Mistä olet moista infoa saanut?
Luin netistä, että liput ovat aika ahneita maistelemaan/syömään akvaariokasveja.
Eikä sillä sinänsä ole mitään väliä, sillä altaassani ui jo yksi suuri kasvintuohaja: sateenkaarikirjoahven!
Olin päivän poissa kotoa eikä kukaan ruokkinut kaloja,sateenkaaret olivat pistäneet poskeensa tammenlehväruohon,arg.vesirutto oli kynitty ja intianvesitähdikkejä revitty :x
Sateenkaarikirjoahventen onneksi en ole kauhea kasviintoilija [;)] ,joten vahingot eivät ole mielestäni korvaamattomia.

Saa nähdä, miten avaimet ja sateenkaaret suhtautuvat uusiin lippuihin, sillä tällä hetkellä avaimet kutevat ja näin ollen siellä on muut kalat melko ahtaalla..
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tällaisia huhuja (että liput söisivät kasveja) olen kyllä kuullut ja erinäisistä lähteistä lukenutkin, mutta ainakaan omat lippuset eivät rehuja laittaneet "paloiksi" millään tapaa. Viivakirjoahven on muuten toinen, josta tulee ristiriitaista tietoa vähän väliä. Olisikohan taas(?) pelkästä yksilöllisyydestä kyse vai estääkö esim. runsaskätinen tuoreen/"ei-tuoreen" vihersapuskan antaminen nämä tuhotyöt?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisa kirjoitti:Viivakirjoahven on muuten toinen, josta tulee ristiriitaista tietoa vähän väliä. Olisikohan taas(?) pelkästä yksilöllisyydestä kyse vai estääkö esim. runsaskätinen tuoreen/"ei-tuoreen" vihersapuskan antaminen nämä tuhotyöt?
Väitän, että yksilökohtaista. Omani eivät ole tuhonneet mitään kasveja, mutta olen kyllä nähnyt tihulaisiakin oikein itse teossa (kalojen omistaja seisoi altaan vieressä nyrkkiä puiden, huutamassa kaloilleen... :mrgreen: )
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mari kirjoitti:Väitän, että yksilökohtaista. Omani eivät ole tuhonneet mitään kasveja, mutta olen kyllä nähnyt tihulaisiakin oikein itse teossa (kalojen omistaja seisoi altaan vieressä nyrkkiä puiden, huutamassa kaloilleen... :mrgreen: )
Onkohan sateenkaarien (Herotilapia multispinosa) kanssa sitten sama juttu? Itse en ole nähnyt kuin kasveilla herkuttelevia näitä, mutta.. toisenlaistakin tarinaa olen kuullut mokomista otuksista :)
Aniliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Minulla lippukirjoahvenet nyppivät silloin tällöin jaavansammalta, mutta se varmaankin johtuu vain siitä että möllyrän sisuksiin on jäänyt jotain ruoantähteitä. Muuten kasvit saavat olla rauhassa. Partikselle tarkoitettu kesäkurpitsa myös kelpaa; sitä ne repivät ihan innolla [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Aniliini kirjoitti:Partikselle tarkoitettu kesäkurpitsa myös kelpaa; sitä ne repivät ihan innolla [;)]
Tarjoatko kesistä keitettynä vai ihan "raakalaisena"? Palasena, raasteena vai missäs muodossa? Meillä tuo ruokailu on ollut ronkelia kaikin puolin ja jos kesis kerran maistuu siellä, niin ehkä sitä voisi kokeilla täälläkin :)
Aniliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Kuorin viipaleen ja keitän sen. Pehmyt keskiosa tekee kauppansa ensin ja partis hoitaa loput.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Olen huomannut saman että keski-osa mässätään ensin ja sitten alkaa reunojen nakertelu. ruokailussa ovat mukana partikset , monniset ja palettikalat. Pakasteherneet kanssa ovat suurta herkkua kun ottaa sen päälimmäisen sitkeän kuoren pois. Minä annan 2-3 kertaa viikossa tuoretta ja hyvin tuntuu maistuvan.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Olen minäkin partiksia syöttänyt tuorevihersapuskoilla vuosikaudet, mutta ensimmäistä kertaa harkitsen lippukirjon syöttämistä samoilla herkuilla. On ollut niin pieniä kaloja (ihan kuin lippu olisi sitten joku superjötkäle), etten ole vaivautunut miettimään aikasemmin kun on ollut niin helppoa avata vain viherhiutalepurkki ja partikset ovat omineet kurkut sun muut täysin itsellensä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”