Kalalla iho-ongelmia, neuvoja?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kalalla iho-ongelmia, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja beetle »

Voihan kökkö, Metriaclima callainos "pearl white" naaraani ovat kovia tappelemaan keskenään ja toinen niistä on alusta asti ollut selvästi alakynnessä. Olen usein havainnut tällä heikommalla naaraalla haavaumia mm. kyljissä ja olen kuvitellut että ne ovat tulleet tappeluiden seurauksena.

Nyt huomasin tuossa pari päivää sitten, että kyseisen kalan silmien väliin nousi patti. Patti on nyt puhjennut ja tilalla on kuoppa. Lisäksi toisessa kyljessä on jälleen haavauma. Jokin tauti siis kyseessä, kyllä.

Minä epäilin ensi reikätautia, mutta tutkiskelin useista lähteistä oireita, eikä nuo tuon kalan oireet nyt kuitenkaan ihan sovi reikätautiin - vaan voisiko se kuitenkin olla sitä??

Kala voi muuten ihan mainiosti, syö hyvin ja on pirteä ja pulska. mitä ehdottaisitte? Siirränkö sen tuonne tyhjään altaaseen ja lääkitsen sitä jollain? Jos niin mitä lääkettä ehdottaisitte?
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Miten fisu nyt voi?
fisu72
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu72 »

Meillä on kanssa noita M.callainosia,ja viimeviikonloppuna nillä oli jotakin iho-oireita,vaaleita läiskiä iholla siellä täällä muutamalla kalalla.Kalat hinkkasivat aluksi itseään kiviin ja pohjahiekkaan ja olivat jotenkin laiskan oloisia.Seuraavana päivänä hain kaupasta bakteerilääkettä(semmoisia tabletteja.)Nopeasti lääkkeen antamisen jälkeen kalat ilmestyivät koloistaan ja alkaoivat uida normaaliin tapaan.Mutta jos kaloilla on jotain loisia niin sitten vaan joku loislääke altaaseen.
wallu_1
Starting Member
Starting Member

Kannattaa...

Viesti Kirjoittaja wallu_1 »

Kannattaa siirtää ainakin, sillä jos se on koko ajan "nokittavana" sen stressi taso on korkealla, mikä taas helpottaa tautien puhkeamista. Muuten nuo oireet kyllä minun mielestäni viittaa reikätautiin. Siinäkin tapauksessa lääkitseminen on parempi suorittaa toisessa altaassa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Tällä hetkellä fisu on kunnossa. Ei näppylöitä, ei haavaumia. Tilanne tarkkailussa siis tällä hetkellä. Sormet ristissä odottelen että josko nyt kääntyisi parempaan eikä haavoja näkyisi...

Se tyhjä allaskaan kun ei ole enää tyhjillään, joten kädet kyynärpäitä myöten ristiin :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”