Osaako kukaan auttaa? (sinineontetra)

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Quelle
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Osaako kukaan auttaa? (sinineontetra)

Viesti Kirjoittaja Quelle »

Kirjoitan tän kysymyksen nyt uudstaan koska kukaan ei sitä tainnut huomata viime viestissäni.

Kysymys oli, että tulevatko sinineontetrat suoraan luonnosta vai eivät? Löysin tälläisiä kohtia eri sivulta:

Sinineontetra ei lisäänny akvaarioissa vaan yksilöt tulevat suoraan luonnosta joten kalan saatavuus on hyvinkin kausittaista. Sadekauden aikaan Amazonin kalanpyydystäjät eivät haaviskele ainakaan sinineontetraa koska pientä sinttiä on äärimmäisen keljua yrittää saada kiinni suuresta vesimäärästä (sadekaudellahan myös viidakon maa-osia täyttyy vedellä).

En haluaisi kaloja suoraan luonnosta... :( Mielummin suomessa kasvatettuja.

Toisella sivulla taas luki näin:

Mikäli haluaa näiden lisääntyvän menestyksekkäästi kannattaa käyttää kutuakvaariota, sillä seura-akvaariossa suurella todennäköisyydellä muut asukit söisivät niiden mädin. Kutuakvaarion koon tulisi olla vähintään 50 * 25 * 25 cm akvaario. Veden lämpötilan olisi hyvä olla 24-26 astetta... jne.

Elikkä heräsi kysymys että kasvatetaanko näitä kaloja vai tuodaanko ne suoraan luonnosta..?
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Näiden kalojen kohdalla sillä ei käsittääkseni juurikaan väliä. Saattaa olla jopa ihan humaania hankkia luonnosta pyydystettyjä kaloja. Sinineontetra ei tietääkseni ole kotiseudullaan mitenkään harvinainen tai uhanalainen, ja yksityiset henkilöt saattavat jopa tienata elantonsa näitä pyytämällä, eivätkä siten joudu myymään tonttejaan miksikään tupakkapelloksi tms.

Nämä kalanpyytäjät eivät myöskään harjoita mitään ryöstökalastusta, siitä mielestäni kielii tuokin tieto, ettei niitä pyydetä kuin tiettyyn aikaan vuodesta ja aikuisina.

Korjatkoon joku viisaampi jos puhun ihan läpiä päähäni.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Taju kirjoitti:...Nämä kalanpyytäjät eivät myöskään harjoita mitään ryöstökalastusta, siitä mielestäni kielii tuokin tieto, ettei niitä pyydetä kuin tiettyyn aikaan vuodesta ja aikuisina.

Korjatkoon joku viisaampi jos puhun ihan läpiä päähäni.
Minä taa olen käsittänyt, että niitä pyydetään tiettyyn aikaan vuodesta nimenomaan siksi, että silloin niitä on helpoin saada kiinni. Kalan pyytäjät ovat monesti köyhää väkeä, jotka eivät taida suuremmin välittää siitä, että mitä pyyntimäärät vaikuttavat kunkin lajin tulevaisuudelle. Ja vaikka välittäisivätkin, niin raha puhuu tässäkin hommassa valitettavan paljon. Itse kalastajat ovat vain pieni linkki osana suurta tuontiorganisaatiota. Kalaa pyydetään sitä mukaa ja sen verran kun sille on kysyntää, ja kysyntäähän näille luonnosta pyydetyille lajeille tuntuu riittävän.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Joka tapauksessa kyseiset kalat ovat luonnossa nopeasti lisääntyvää sakkia, ja niiden kantaan on varmasti vaikea saada näkyvää lovea Brasilialaisin pyyntimenetelmin, varsinkin, kun niiden pyynti onnistuu vain osan vuodesta.

Sademetsän kalojen kysyntä lisää tarvetta metsän ja vesien suojeluun, kun niistä kerran saadaan enemmän tuottoa luonnontilaisina. Näin ollen on hyvä ostaa mielummin luonnosta pyydettyjä kaloja kuin Kaukoidässä luonnonvesiä saastuttavissa isoissa laitoksissa kasvatettuja yksilöitä, ainakin minun logiikkani mukaan.

Suomessa kasvatettuja sinineontetroja tuskin saat mistään.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Minjakala
Starting Member
Starting Member

Moi

Viesti Kirjoittaja Minjakala »

Mulla tuli ainakin poikasia :)
~Minja~
Kieku
Starting Member
Starting Member

Re: Moi

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Minjakala kirjoitti:Mulla tuli ainakin poikasia :)
Hei!

Onnittelut poikasista :mrgreen:
Miten poikaset selvisivät? Käytitkö turveuutetta ja mikä oli lämpötila kudun tapahtuessa? Oliko vedenvaihto just silloin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”