Miten Tetran tippatestien väri katsotaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Miten Tetran tippatestien väri katsotaan?

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Esimerkiksi nitraattitestissä nesteen väri näyttää ihan erilaiselta jos katsoo valoa vasten tai siten, että pitää mitta-astiaa sitä valkoista pahviläpyskää (tai mitä tahansa valkoista pintaa) vasten, jossa se väriasteikko on.

Jos katsoo valoa vasten neste näyttää keltaiselta. Jos taasen astiaa pitää valkoista pintaa vasten, neste näyttää paljon tummemmalta (eli oranssilta tässä tapauksessa).

Kumpi nyt on sitten oikea tapa. On meinaan aika iso ero värisävyjen välillä ja tulkinta on aika epämääräistä. Itse olen katsonut valoa vasten, jotenkin se vaan tuntuu olevan se väri, mikä sillä nesteellä "oikeasti" on.

Hjälpande mig. Nyt on nimittäin vähän paha mennä sanomaan johtuuko sinileväinvaasio siitä, että nitraattia on liikaan vai siitä, että sitä ei ole.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Sitä valkoista läpyskää vasten joka paketissa mukana tuli värikartaksi ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kyselin itse toisessa ketjussa samaa ja silloin sain vastaukseksi, että valkoisen läpyskän ja testilitkun väliin pitäisi jättää ilmaa, jolloin litkun oikea väri näkyy. Tai näin sen ainakin ymmärsin. Siis että vastaus olisi vähän sekä-että. Ja valon piti vielä tulla jotenkin viistosti. Hankalaa on silti minun mielestäni.
tappajatäti
Member
Member

kokemus vain nitrIIttitestistä, mutta

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

laitan testiastian valkoista alustaa vasten ja katson lähellä valoa. Jos katsoo valoa vasten, "puhtaan" ja "vähän nitriittisen" ero on lähinnä sävy eli puhtain mahdollisuus, joka on peruskeltainen asteikolla taustaa vasten katsottuna, on valoa vasten melkein neonväriin vivahtava, kun taas oranssinkeltainen asteikolla on valoa vasten melko lailla keltainen.

Olen tulkinnut kypsyttelyssä nämä niin, että se valkoista taustaa vasten on oikeampi, ts. jos kummallakaan tavalla vivahtaa punaiseen, testi on havainnut nitriittiä.
112L
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Miten Tetran tippatestien väri katsotaan?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

juu, samoja vaikeuksia ollut tuossa tulkinnassa, on meinaan suuriakin eroja väreissä, kun katsoo esim. lampun valossa, luonnon valossa tai suoraan siinä valkoisen pahvin edessä.

eli mikä on se oikein tapa, neste suoraan valoa vasten vai sen pahvin eteen, väri heittää näillä tavoilla paljon...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Siinä pahviläpyskässähän on värikartan lisäksi kuva testiputkilosta ja nuoli ylös ja alas. Olen tulkinnut sen niin, että putkilo kuuluu lätkäistä siihen ja liikutella ylös alas sävyjä vertaillen. :D
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
pekkuli
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pekkuli »

Ainakin nitraattitestissä katsotaan mukana tulleen värikartan valkoista osaa vasten painettuna, kuten ohjeetkin kertovat. Muista Tetran testeistä ei mulla ole kokemusta. On nimittäin tuo Tetran nitraattitesti mielestäni niin onnettoman huono ja suurpiirteinen, etten muita saman firman testejä sitten halunnut edes kokeilla! Tetran nitraattitesti antaa jo puhtaasta vesijohtovedestäkin aina 12,5 mg tuloksen. Oikea arvo voi siis olla mitä vain väillä 0 ja 12,5. Ainakin altaan kypsytysvaiheessa ei testistä juurikaan ollut iloa ...
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

olen myös laittanut testiastian siihen valkoisen pahvin eteen mutta en ihan kiinni vaan päästänyt luonnon valoa väliin. mulla myös huonommassa valaistuksessa näyttää tuo nitraattitesti ihan 12,5 kraanavedestä, mutta on kyllä melkein keltainen kun katson luonnon valossa. Valoissa on varmaan kanssa värisävyä joten voi vääristää...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”