Tämä on jo toinen kerta kun minun pariskuntani kutee. Viime kerralla partis söi kudun, mutta nyt akvaario on jaettu verkolla niin kauaksi aikaa kunnes kudusta tulee poikasia. Kauanko poikasten kuoriutumisessa kestää? Minulla on ollut aikaisemmillakin perhosilla useasti kutua, mutta en enää muista kauan siinä meni. Tietääkö joku?
Niin minullakin oli, vanhemmat söivät itse kudun pikku hiljaa (ekat pari päivää hoitivat ja suojelivaai mitä oikein tunnollisesti). Missä mättää? Oliko kutupari vain liian kokematon vai mitä oikein kävi? Edelliset kutuparit eivät ole koskaan syöneet omaa kutuaan.
Perhoset meilläkin ahkerasti kutevat, pari ekaa kertaa meni harjoitellessa (söivät hyvällä halulla kutunsa saman tien) mutta sen jälkeen ovat pidempään jaksaneet hoidella. Kerran jopa yritin siirtää kutua kasvatusaltaaseen, sillä seurauksella että kutu homehtui. Lieneekö niin, että kun luonnossa vanhemmat hoitavat kutua sen siirtäminen ilman kutuparia ei onnistu? Olen tullut kokeilujeni kautta siihen tulokseen, että parempi olisi yrittää kudettaa pariskuntaa omassa kutuakvaariossaan, missä muut häiriötekijät eivät pääsisi kutua sotkemaat. Mutta en taas ehtinyt mitään tehdä kun pariskunta on jälleen pyöräyttänyt kudun seura-akvaarioon Ei muuten mitään ongelmaa siinäkään, kuin se että muuten rauhallinen rinnakkaiselo kardinaalien kanssa yltyy väkivaltaiseksi kutuaikoina. On muuten ollut hauska seurata näiden ahventen "parisuhdetta": siinä ihan selvästi näkee, kuinka välillä akkaa ei kiinnosta perheen hoito, sitten taas ukko huitelee milloin missäkin
Minkä kokoisina perhoset ovat aloittaneet teillä kutupuuhat? Sain muutama viikko takaperin pariskunnan, joka on kyllä vasta ~3cm. Viihtyvät kyllä hyvin lehtikalapariskuntani kanssa, vaikka ensimmäisenä päivänä oli vähän tökkimistä
Miten lämmin vesi teillä kutijoilla on? Mulla on vaan 25. Pitäiskö olla enemmän?
Perhoset ovat kylä supervalloittavia; kutivat eli eivät
"Yöllä hyeenat nukkuvat ympärilläni, mutta ne iskevät vain raatoihin."
No eipä haittaa, vaikken vastausta saanut, kun tänään ne minunkin pikkuiset jo laskivat kudun lehdelle. Kauhean tomerasti ja puuhakkaasti ähersivät ja puolustivat kutulehteään, kunnes yhtäkkiä sammui akvaarion valaisin. ( En muistanut, että olin käynyt säätämässä kellokytkimen aamulla...) Perhoset saivat jonkun ihme sätkyn ja rupesivat vikapäisesti tappelemaan keskenään! Ihan sama vaikka laitoin valot takaisin. Siellä ne vielä äskenkin tappeli, eikä niitä enää yhtään kiinnostanut ajaa muita kaloja pois. AVIOKRIISI Toivotaan, että ovat aamulla molemmat yhtenä kappaleena.
Juuri ennen pääsiäistä lähdimme lomalle ja vaihdoin akvaarioon vedet sekä poistin toisen valaisimen ruoka-automaatin tieltä. Sitten vaan perhe autoon ja lomalle...affenet olivat kutuvireisen oloisia olleet jo hiukan ennen vedenvaihtoa. Kotiin kun palattiin viikon päästä olikin koiras pesää vahtimassa ja hiekkaakin oli kaivettu mobanipuun vierestä. Kovalla tiirauksella onnistuin näkemään pienen pyrstön heilahduksen, eli kutu oli jo kuoriutunut! Näin pitkälle ei ollut yksikään aiempi kutu päässyt kun emot oli aina syöneet itse kutunsa.
Mutta mutta...lisääntynyt tölvistely altaan edessä taisi häiriinnyttää perhe-onnen ja jälleen kerran taisivat kalat hotkaista jälkikasvunsa koska päivän päästä ei pesällä enää käyty ja ukko jahtasi akkaa kuin uuteen kutuun olisi heti ollut aihetta.
Itse olen mietiskellyt että mikä ihme on kun kutu ei vaan onnistu alkua pidemmälle, nyt luulen keksineeni ratkaisun; kalat ovat äärimmäisen helposti häiriintyviä. Altaan muut kalat eivät siis ole syynä vaan me ihmiset. Tuossa 100-litraisessa on iso intianvesitähdikki puska, melalehteä ja jaavansammalta sekä karttulehteä ihan runsaasti, muttei näköjään liikaa.
Aiemmin keskusteltiin aiheesta, ja joku heitti semmosen viisaan aatoksen, että ne vanhemat saattaapi oikeasti tietää, meneekö kutu persiilleen vai ei. Eli jos näyttää siltä että homehtuu, niin miksipä ei samantien pistäisi poskeensa? Olisko tätä luonnon viisautta?
Perhostenkututouhuista kaipaisin kokemus-/havaintoperäistä tietoa. Kauanko kutu kestää ennenkuin kuoriutuminen tapahtuu. Itselläni on toistaiseksi seura-allas eli poikasia ei nyt kovin kiihkeästi vielä odotella.
Ehkä sitten kun saan toisen kipon missä kudettaa tavoitteellisemmin.
Eli kuoriutuvatko 2 vai 3 tai 7 vrk kuluttua kudusta? Vai milloin kuiriutumien voi olettaa/odottaa tapahtuvaksi.
Muistaakseni kudun kuoriutumiseen ei mennyt kuin 3 tai 4 päivää viime kerralla. Meillä kutivat perhoset taas viime yönä. Edelliset poikaset selvisivät vain pari päivää sen jälkeen kun rupesivat uimaan. Tuskinpa meilläkään seura-akvaariossa on poikasilla mitään mahiksia. Sääli ahkeria vanhempia
5 päivää meni minulla kun poikaset kuoriutuivat. Kutu oli kivellä ja se alkoi tipahdella siitä alas. Tytisevää kasaa hiekassa vanhemmat paimensivat sitten 7 päivää kunnes poikaset lähtivät uimaan (oliko se tosiaan noin pitkä aika... rupesin vaan miettimään).
Mitenkäs se kutu saadaan onnellisesti päätökseen eli onko jollain onnistujalla jippoja siihen, miten ne poikaset selviytyisivät ihan aikuisiksi asti?
Ystäväni kun on saanut lapsoset uintikokoisiksi, mutta ne eivät sitten kuitenkaan selviytyneet.
Miten tuosta eteenpäin olisi hyvä toimia?
Perhosilla on oma kutuallas, joten kavereiden puolesta ei häiriötekijöitä ole.
Miten kommentoisitte 28 asteen lämpötilaa, minkä kieku esitti?
Meillä myös kutivat äsken. Lämpöä on 27-28 asteen välillä. Taitaa olla tämän parin toinen kutu (ekan luultavasti sotkin vahingossa itse), samaan paikkaan oli kuoppa kaivettu kun ekalla kerrallakin. Koiras päivystää kudulla, mutta naaras käy popsimassa kutua jos pääsee riittävän lähelle. Niinpä koiras ajaa naarasta pois kudulta, ja naaras kaikkia muita kaloja.. On tuo melkoista hommaa. Saa nähdä kauanko kestää ennen kuin tulevat syödyksi, seura-allas tuo kuitenkin on. Jonkinlaisen valon tuohon virittelin, jospa näkevät paremmin puolustaa.
Siis onko tuo normaalia, että naaras syö kutua vai vain yksittäinen havainto?
Eli tulisiko naaras poistaa toiseen altaaseen kun kutu on saatu aikaiseksi?
Ja kaivaako kaikilla kuoppaa kun itsellänikin kutu tasaisella kivellä enkä ole minkäänlaista kuopankaivuuta havainnut.
Kyllä tuota käsittääkseni tapahtuu useamminkin että naaras ja/tai uroskin pisteleen kudun poskeensa. Niin oli käynyt esimerkiksi täällä yöllä. Tai sitten olivat jättäneet puolustushommat sikseen ja joku muu käytti tilaisuutta hyväkseen. Jos täällä palstalla hakuun laittaa hakusanoiksi perhoski* AND kut*, niin saan jonkinlaisen käsityksen siitä kuinka usein tuo kutu tulee syödyksi.
Kuopankaivuu lienee yksilöllistä. Meillä ovat kuitenkin tehneet kuopan molemmilla kerroilla.
Vuorimies kirjoitti:
"Miten kommentoisitte 28 asteen lämpötilaa, minkä kieku esitti?"
Mielessäni "maallikkona" pähkäilin veden lämpötilan merkitystä. On selvää, että kutu kuoriutuu nopeammin ja luulisin myös poikasten lähtevän nopeammin uimaan, kun vesi on lämmintä. Mietin, että onko poikasille selviytymisen kannalta parempi tämä kehityksen nopeus..jos ruokaakin olis sopivasti tarjolla heti kun pystyvät sitä hyödyntämään. Jos kaikki menisi muilta osin hyvin(on varmasti paljon muitakin tekijöitä,jotka voi aiheuttaa epäonnistumisen) niin poikaset vois myös nopeammin kasvaa kriittisimmän yli..ja selviytyä.
Itellä ei ole mitään kokemusta perhoskirjoahvenista.
Kiitos Fisuliina tarkennuksista. Itse tuli vaan tehtyä pikaisia johtopäätöksiä tuosta naaraan kudun syönnistä. Pitäisi myös varmistua siitä, että on todellista järjestelmällistä kudun syöntiä eikä vain esim. hoitotapahtuma, jossa poistetaan homehtuneita tai muuten huonoja yksilöitä.
Täälläkin altaassa on juuri tuo ongelma, että perhosten kutu tulee syötyä joko omasta (siis perhosten) tai muiden toimesta seura-altaassa kun ovat. Ehkä sitten myöhemmin onnistuu paremmin kun saavat oman kutukipon. Lämpötilana altaassa jossa kutevat on noin 25-26 astetta.
Satuin paikalle juuri kudun loppuvaiheessa, joten ainakaan homehtuneiden poistosta meillä ei ollut kyse. Tietysti "suunniteltu harvennus" muuten huonojen yksilöiden kohdalla voisi olla mahdollista. Rupesin itsekin asiaa miettimään, kun kuitenkaan koiraan en nähnyt kutua syövän - päin vastoin ajoi tosiaan naarastakin pois kudulta herkuttelemasta. Mielenkiintoista olisi tietää kuka sen lopulta söi.
Ajattelin myös kokeilla kudettaa noita tuossa kesän mittaan joko toisessa tankissa tai jakamalla tuo nykyinen jollain viritelmällä.