Akvaariosoppi

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariosoppi

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Käyttekö paljon akvaariosopissa? Jos käytte, niin ootteko tyytyväinen
palveluun? Vai onko se tavallista epäluotettavampi kauppa?
Kysyn mielipiteitä kyseisestä kaupasta, koska itse käyb siellä sillä siellä on suuremmat kalavalikoimat ym. kuin muissa akvaliikkeissä mitkä on meidän lähellä..

Mutta oon huomannut että jos kysyy jotain juttua niin ne ei tiedä mistään mitään..! Onko tämä yleistä näissä kaupoissa? Mun lähellä on myös Lilzoo
ja joku muu akvaliike.. en muista sen toisen nimee mut onko akvakauppojen luotettavuudessa eroa? Kun ei oikeen huvittais käydä sellasessa liikkeessä missä luullaan että 4 lehtikalaa menee hyvin 240-litraisessa.. Niin mulle sanottiin siellä akvaariosopissa et menis.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Akvaariosoppi on ihan mainio liike kunhan vain itse viitsii ennakkoon hankkia tietoa haluamistaan kaloista.. Siis ihan tavallinen eläinkauppa, jatka vain asiointia siellä, mutta perustieto kannattaa itse hankkia vaikka asioisi missä liikkeessä. Kalliitahan nuo merkkiroinat on joka liikkeessä. Siis luokittelisin Akvaariosopin siihen keskimmäiseen kategoriaan; ei ihan kurja, mutta parempikin voisi ehkä olla. Kauppiaat tekevät sitä työkseen, ja jostainhan se raha on heidänkin revittävä.

*muoks*
Ja koska tälläkin sivustolla on havaittu muutamia alan harjoittajia, lisään, että on joitakin liikkeitä, joissa saa aivan erinomaista ja asiantuntevaa palvelua, valitettavasti nuo liikkeet eivät vain ole meidän pohjoisen asukkien ulottuvilla :roll:
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Voi minulla olisi paljonkin kerrottavaa aiheesta akvaariosoppi, mutta jos kertoisin kokemukseni tässä foorumissa viestit poistettaisiin välittömästi.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Taisitkin olla Oulusta, kun sielläpäin oli useampiakin eläinkauppoja. Kemissä olen ainakin saanut palvelua, ja altaat on puhtaita. Kalavalikoima on tosiaan laajempi, kuin muissa pohjoisen liikkeissä, ja ruokia ym. ihan kelvollinen kirjo. Kuten sanottu, itse pitää aina vaivautua hankkimeen tarvittava perustieto esim. kalojen yhteensopivuudesta ja vesiarvoista, koska näitä tietoja aloittelijalle aika nihkeästi tarjotaan melkein kaupassa kuin kaupassa...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Joutsensillan (paljetien) liikkeestä oli ilmeisesti kysymys?

Palvelusta ei ole kokemusta. Mutta ei kai kukaan sen näköisistä altaista voisi mitään ostaa (cittarin reissulla tuli käytyä katsomassa). Kyllä Oulusta löytyy parempiakin liikkeitä.

ps. komea tummaleväpleko tms. siinä muovisessa karppilammikossa.
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

Kuten jo tuossa on aiemmin mainittu, niin kovasti saa/joutuu itse tietoa hakemaan. Ja jos Oulusta olet kuten arvelen, niin suosittelen ainakin tutustumiskäyntiä paikallisen seuran kokouksessa. Siellä jaetaan kernaasti tietoa paitsi kaikenlaista kaloista, myös paikallisista liikkeistä.

Eli ei muuta kuin huhtikuun alussa tutustumaan :)

Esmeralda
pasihe
Member
Member

Sekä paljetien myymälä sekä uudenkadun liike joka vaihtoi nimensä petmaniaksi (nimenmuutoskin kertoo jotain sopin maineesta) kuuluu samaan kastiin. Omistaja käsittääkseni sama kuin kemissä? Vai mitä kertoo omistajan kommentti kun hieman kritisoin liikkeen toimintaa: Et kuulukkaan meidän kohderyhmään, me myymme niille jotka eivät näistä asioista niin paljon ymmärrä...
1080L Malawi
Helinä79
Senior Member
Senior Member

pasihe kirjoitti: "Et kuulukkaan meidän kohderyhmään, me myymme niille jotka eivät näistä asioista niin paljon ymmärrä..."
Jos tuo on tosi, niin... :twisted:
No tottahan se on, kukapa viitsisi asioista enemmän tietäviä palvellakaan (jos oma tietämys on rajallinen), kun ne ei kuitenkaan osta niitä kalliita pH-KH plussia tai bactozymejä, joita on hyllyt notkollaan... Ja kyselevät vaan hankalia vesiarvoista ja yhteensopivuuksista [;)]
Itse olenkin alkanut tehdä niin, että hankin tarvittavan tiedon, menen kauppaan, kerron mitä haluan ja maksan ostokseni. Kaikkein helpoimmalla pääsee :)
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Minä puolestani olen ruvennut kysymään yksinkertaisuudessaan hankalia kysymyksia selvittääkseni onko kauppias ammattitaitoinen. Vähän luotettavammalta kauppiaalta voi sitten kysyä jotain hankalampaakin. Ikinä en kyllä pyytäisi kauppiaan apua kalaston kanssa, vaikka kuinka luotettava ja ammattilainen olisikin.
Elämä on rankkaa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

pasihe kirjoitti: Et kuulukkaan meidän kohderyhmään, me myymme niille jotka eivät näistä asioista niin paljon ymmärrä...
Täkäläisestä Akvaariosopesta mm:
"Lehtikala on rihmakala, ja tekee oikein kivan parven huulirihmakalojen kanssa."

Kiva ja ystävällinen palvelu, mutta tietoa ei tunnu olevan lainkaan...
mustaneon
Member
Member

Akvaariosoppi

Mulla on ollut akvaario noin vuoden, ja alussa kysyin kaikkee sieltä akvaariosopista.. Ja ei ne tienny mitään ja oon just huomannu että turkha kysyä. Parempi etsiä tieto itse. Ai millon siellä oli se tummaleväpleko? En ole käynyt siellä varmaan kuukauteen ja millon se Petmaniaksi on muuttunut? Oulussa olisi kyllä tilaa hyvälle akvaariokaupalle. Täällä Senegal on ykkösenä listalla vaikka olenkin käynyt siellä vaan kerran.
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vadelma »

Siinä Joutsensillan Akvaariossa on tullut pari kertaa käytyä, ja valitettavasti pari ylihintaista ostosta on sieltä tullut tehtyä. Ihan mukavia myyjiä, tosin aika tietämättömiä (et sinä mitään vesitestejä oikeastaan tarvi...)

Olin aika hämmentynyt, kun huomasin viimeksi käydessäni että siinä muovilammikossa oven vieressä oli ihan eläviä isoja kaloja. En kyllä tiedä juurikaan lammikkokalojen vaatimuksista mutta kovin pieneltä se allas minusta näytti niin isoille kaloille.

En osta sieltä koskaan kaloja, koska näyttävät pakkaavan kalat vain läpinäkyviin muovipusseihin, ei puhettakaan että käärisivät niitä sanomalehtiin tms. Voin vain kuvitella sitä stressin määrää kaloilla kun tärisevissä, läpinäkyvissä pusseissa matkaavat kotia kohti, vieläpä kaikki ostetut kalat siinä samassa pienessä pussissa.
mustaneon
Member
Member

Akvaariosoppi

Olen ostanut sieltä jotain kaloja.. Oikeastaan siksi, että siellä on parhaimmat valikoimat kuin muissa Oulun liikkeissä. Vaikka kyllähän niitä voisi tilata. Minunkin mielestä myyjät ovat mukavia, mutta tietämättömiä. Mutta eikö ne kalat ole myytävänä siinä muovisessa altaassa? Kun melkein aina kun käyn siellä niin ne on vaihtunut. Esim. kerran siellä oli noin 5 kultakalaa ja seuraavalla kerralla pari karppia.. Noin puolen vuoden aikana akvaariosopin kala-altaat on mun mielestä mennyt aina vain huonompan kuntoon. Ja kasvitkin ihan surkeessa kunnossa. Ostan aina kalat sellasesta akvasta missä ei näy levää ja näyttää ihan suht koht kunnossa olevalta. Ja akvaariosopissa kaloja ei vissiin karanteenata ollenkaan koska kerran siellä oli vastatulleet kalat kellumassa pusseissa ihan myyntialtaissa.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minä en suostu asioimaan kyseisissä liikkeissä. Tosin olen harkinnut että pitäisikö käydä katsastamassa onko nimenvaihdos tuonut muita muutoksia mukanaan. Aika skeptinen olen kylläkin.

Molemmissa entisissä sopeissa olen huomauttanut myyjille altaissa olevista kuolleista kaloista - enkä todella tarkoita juuri henkensä heittäneitä (joita myyjä ei ehkä ole ehtinyt huomata) vaan jo homeessa olevia / hiutuneita raatoja. Ensimmäisessä liikkeessä myyjä totesi että "niinpä näyttää olevan, mutta kyllä ne toiset sen syö". Toisessa huomautin raatojen lisäksi siitä, että eräässä altaassa muut kalat syövät huonokuntoista mutta vielä hengissä olevaa kalaa elävältä. Myyjä ilmoitti etteivät he tarvitse neuvoja akvaarioiden hoitoon asiakkailta.

Raatojen lisäksi altaat ovat usein siivottomassa kunnossa, kalojen kunto kehno ja myyjien tietämys ja asenne kotoisin syvältä sieltä minne ei aurinko paista.

Sattuneesta syystä en asioi noissa liikkeissä lainkaan. Jos ei jotakin tavaraa/kalaa muista seudun liikkeistä löydy, tilaan sen jostain muualta ennemmin kuin tuen ko. liikkeiden toimintaa.
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kit »

PetManiassa on kauppias vaihtunut eikä se ole osa Akvaariosoppi ketjua...
Minä en noista kaloista niin ymmärrä, mutta mitä kävin viimeksi en nähny kuolleita kaloja ja kasvit oli terveen näkösiä... Vähän toista kun soppiaikoina...
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

kit kirjoitti:PetManiassa on kauppias vaihtunut eikä se ole osa Akvaariosoppi ketjua...
Minä en noista kaloista niin ymmärrä, mutta mitä kävin viimeksi en nähny kuolleita kaloja ja kasvit oli terveen näkösiä... Vähän toista kun soppiaikoina...
Oletko varma? Kun minä asiasta kysyin, tiskin takana seisonut tyttö kyllä kertoi liikkeen kuuluvan akvaariosoppeihin. Hieman herätti kyllä myyjässä ihmetystä, kun tämän kuultuani kävin viemässä ostokset takaisin hyllyyn ja poistuin takavasemmalle.
/jari
pasihe
Member
Member

Myös minulle myyjä sanoi että ainut muutos on nimen vaihto, omistaja hänen kertomansa mukaan sama kuin ennenkin.
1080L Malawi
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Kannattaa muuten avautua sille ketjun/liikkeiden omistajalle, että kouluttaa henkilökuntaansa ja parantaa liikkeen laatua. Ei se pelkkä myyjille kettuilu pidemmän päälle auta, jos ne eivät osaa eikä ole aikaa opetella, niin menee vaan työhalut kokonaan ja sitten vasta asiat huonosti ovat. Ja jos myyjät vaihtuu, niin tuskin ne uudetkaan sen paremmin kaikkea osaavat kuin ne entiset myyjät. Jospa ne myjät ovat tulleet alalle sen takia että rakastavat ja harrastavat jyrsijöitä/matelijoita, mutta kun kaupassa on kaloja, niin pakkohan niitäkin on myydä vaikkei niistä mitään tietäisikään.

Ihmisiä ne myyjätkin ovat, joten annetaan se palaute sinne, jolla on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa niiden liikkeiden tasoon ja henkilökunnan osaamiseen. [;)]
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Näihin liikeeisiin kuulemma palkataan mielummin kaupallisen alan kuin eläinihmisiä. Eikä eläinalan ammattilaisia tietenkään, heillehän pitäisi maksaa kovempi palkka kuin "työssä oppineelle"..
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosoppi

Viesti Kirjoittaja tuvu »

mustaneon kirjoitti:Ai millon siellä oli se tummaleväpleko?.
Maaliskuun alusta puoleenväliin ainakin oli. Siellä muovisessa "karppilaarissa".

Ja kyllä Petmania = Akvaariosoppi.

Altaathan on nyt siellä petmaniassa paremman näköiset, kun on juuri kaikki vaihdettu. Voi olla taas syksyllä vanhan kunnon akvaariosopin näköa :?
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Onhan ne Petmanian altaat tosiaan nyt vähän paremmassa kunnossa olleet, mutta eipä juuri houkuttele ostamaan. Sitäpaitsi hinnat ovat järkeään korkeammat kuin muualla.
Ja tuosta muovialtaasta joka on Paljetien liikkeessä on minullakin "mielenkiintoinen" tarina : altaassa oli pari-kolme isompaa ahventa joita en tunnistanut ja kysäisin myyjältä mitä ovat. Vastaus oli : " En minä tiennytkään että siellä on jotain kaloja, joku on varmaan käynyt tuomassa ne sinne." :roll: Ja sitten en menisi takuuseen myyjien asiantuntemuksesta millään alalla, koska kun pyysin joskus taannoin myyjää näyttämään kääpiöhamstereita minulle, siis ottamaan pois boksista, vastaus oli että " Ota itse, en minä uskalla kun pelkään niitä." !
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Tolstoi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tolstoi »

Kävin eilen ko. sopissa. Kuolleita kaloja oli paljon :roll: ...etenkin albiinomonnisia. Sitte oli taistelukala jolta oli lähes kaikki evät jyrsitty poies
mustaneon
Member
Member

Taisto

Olikohan sama taisto joka oli vasta kuollut kun kävin siellä noin 3 viikkoa sitten.. Ja sillon siellä oli yhdessä akvassa kaikki monniset kuolleina pohjalla. Tai sit vaan sattu kaikki olee liikkumatta mut ihan kuolleilta näytti. :frown:
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kit »

JJVi kirjoitti:
kit kirjoitti:PetManiassa on kauppias vaihtunut eikä se ole osa Akvaariosoppi ketjua...
Oletko varma? Kun minä asiasta kysyin, tiskin takana seisonut tyttö kyllä kertoi liikkeen kuuluvan akvaariosoppeihin. Hieman herätti kyllä myyjässä ihmetystä, kun tämän kuultuani kävin viemässä ostokset takaisin hyllyyn ja poistuin takavasemmalle.
Nyt kun asiaa aikasemmin tutkin näyttää tuo PetMania olevan edelleen osa Akvaariosoppia... Mistähän tuo minun tieto mahtokaan olla peräsin...
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

kit kirjoitti:Nyt kun asiaa aikasemmin tutkin näyttää tuo PetMania olevan edelleen osa Akvaariosoppia... Mistähän tuo minun tieto mahtokaan olla peräsin...
Täältä luultavasti lähtenyt tuo väärä mielikuva liikkeelle. Itsekin olin siinä uskossa, että eri liike olisi kyseessä.

Olisikohan nimen vaihdolla pyritty karistamaan mainetta niskasta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”