Kuulkaas, olen jo antanut periksi tämän asian kanssa, mutta jos joku osaa minua auttaa niin tehkää se.
Mulla on 70l akva. Siellä 5 neon -ja 5 kardinaalitetraa, 1 kuparimonni, 1 albiinomonni, planktonrapu, 2 taistis naarasta ja 1 taistis uros + yksi pleko.
Lämpötila vedellä on +28 C astetta. pinnalla keikkuu pieni styroksin palanen pesää varten, pintavirtausta ei ole juuri lainkaan ja kasvillisuutta on niin pinnassa, pohjassa, kuin siinä välilläkin. Piilopaikkoja on lukuisia, ja veden arvot ovat kohdallaan. Mutta silti ei taistis rupea pesän rakennukseen. Muutaman kuplan se sen styroksin alle silloin tällöin puhaltaa muttei niin montaa että siitä pesä syntyisi. Kaikki sopeutuvat toisiinsa nähden suht. hyvin, hieman naaraat saavat varoa urosta muttei mitenkään henkensä edestä kuitenkaan. Olen huomannut ettei rapu vaikuttane mitenkään taistis urokseen.
N. 5 viikkoa kului ja mitään pesää ei syntynyt. Yhtenä päivänä urosta oli pahoinpidelty, näytti aivan kuin tetrat olisivat sitä ajattaneet.
Siirsin uroksen yksikseen n. 40l akvaan, lämpötila 28 astetta ja styroksi pinnalla killumassa, ja yksi pitkälehtinen kasvikin siinä akvassa on. Se on ollut siellä yksikseen kohta 1,5 kuukautta, mutta yhtään ei herra kyllä pesää rakenna.
Mistä moinen voisi johtua, kysymykseni koskee kumpaakin tapausta (sekä 70l , -että 40l akvaa)
Olisi kiva jos joku, joka tietää jotainkaan niin sanoisi, kiitos.
Taistelukalan pesänrakennusongelma
Valvoja: Moderaattorit
Taistelukalan pesänrakennusongelma
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
Voihan se styroxpalanenkin auttaa siihen, että pinnalla pitäisi olla "rojua" jonka suojiin labyrinttikalat yleensä alkavat pesää rakentamaan.
Itse olen kuitenkin yrittänyt hillittömällä kasviryteiköllä aina saada rihmakaloja rakentelemaan pesää ja yleensä se on onnistunutkin.
Yksi pitkälehtinen kasvi ei vielä auta asiaa. Tässä tapauksessa pätee se, että mitä enemmän sen parempi.
Vedensuosikkia, kun lykkää pinnalle lillumaan itsekseen niin se luo jo sellaisen sokkelon jonka turviin ainakin omat rihmakalat ovat aina tykänneet rupeta kuplia puhaltelemaan.
Samalla, kun vielä minimoi vedenvirtauksen melkein nollaan niin pitäisi ruveta tapahtumaan.
Tämä siis vain minun kokemukseni. Kyllähän ihmiset ovat tuolla styroxpala tyylilläkin saaneet labyrinttikalat kutemaan.
Itse olen kuitenkin yrittänyt hillittömällä kasviryteiköllä aina saada rihmakaloja rakentelemaan pesää ja yleensä se on onnistunutkin.
Yksi pitkälehtinen kasvi ei vielä auta asiaa. Tässä tapauksessa pätee se, että mitä enemmän sen parempi.
Vedensuosikkia, kun lykkää pinnalle lillumaan itsekseen niin se luo jo sellaisen sokkelon jonka turviin ainakin omat rihmakalat ovat aina tykänneet rupeta kuplia puhaltelemaan.
Samalla, kun vielä minimoi vedenvirtauksen melkein nollaan niin pitäisi ruveta tapahtumaan.
Tämä siis vain minun kokemukseni. Kyllähän ihmiset ovat tuolla styroxpala tyylilläkin saaneet labyrinttikalat kutemaan.
Re: ei meinaa taistis pesää rakentaa...
En nyt jaksa tuosta taistosta sanoa mitään, mutta mitähän kaloja kuparimonnisi oikeasti edustaa? Entäpä pleko ja albiinomonni?janneko17 kirjoitti:Mulla on 70l akva. Siellä 5 neon -ja 5 kardinaalitetraa, 1 kuparimonni, 1 albiinomonni, planktonrapu, 2 taistis naarasta ja 1 taistis uros + yksi pleko.
No sanon sittenkin. Jahtaako se taisto niitä naaraitaan ollenkaan? Onko se tarpeeksi vanha? Ovatko naaraat kiinnostavan ikäisiä? Mitä ruokaa niille annat?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
kyllä ajattaa
Joo kyllä uros naaraita ajattaa aika paljonkin, mutta jättää ne rauhaan kunhan nartut eivät vaan tule sen alueelle. Annan niille ihan perus hiutale ruokaa. Nimeä en muista mutta joku yleisruoka jutska se on.
Se pleko ei kasva kovin isoksi, muuta en tiedä, ja ainakaan siitä ei ole millekään muulle kalalle mitään haittaa, tai ainakaan sitä ei näe.
Se pleko ei kasva kovin isoksi, muuta en tiedä, ja ainakaan siitä ei ole millekään muulle kalalle mitään haittaa, tai ainakaan sitä ei näe.
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Taistiksen mielestä akvaariossa voi olla liikaa porukkaa, joten sitä ei kiinnosta hankkia sinne enää ketään lisää.
Voisit kokeilla kudettaa sitä ihan omassa yksiössä.
Anna sille kunnolla sapuskaa viikon tai pari ajan. Huolehdi, että vesi on n. 28 asteista ja korkeus n. 15 cm. Pintakasvillisuutta saisi olla, mutta ei ole välttämätöntä. Akvaarion kulmiin kannattaa laittaa litteitä isoja kiviä naarasta varten. Mahdollinen suodatus tosi hiljaiselle (ei ole pakko olla suodatinta, mutta se tasaa veden lämpötilaa).
Viikon parin päästä laita akvaarioon isossa lasipurkissa pulska naaras. Katso minkälaisia reaktioita se herättää. Tuleeko mimmiin kuturaidat? Onko äijä tohkeissaan? Jos ovat, vapauta naaras seuraavana päivänä. Älä huolehdi siitä kuplapesästä. Kaikki taistot eivät sitä tee ollenkaan, joillekin riittää vaatimattomat kymmenisen kuplaa. Toiset suuruuden hullut yksilöt tekevät jopa 15 cm halkaisijaltaan ja 2 cm paksun kompleksin.
Voisit kokeilla kudettaa sitä ihan omassa yksiössä.
Anna sille kunnolla sapuskaa viikon tai pari ajan. Huolehdi, että vesi on n. 28 asteista ja korkeus n. 15 cm. Pintakasvillisuutta saisi olla, mutta ei ole välttämätöntä. Akvaarion kulmiin kannattaa laittaa litteitä isoja kiviä naarasta varten. Mahdollinen suodatus tosi hiljaiselle (ei ole pakko olla suodatinta, mutta se tasaa veden lämpötilaa).
Viikon parin päästä laita akvaarioon isossa lasipurkissa pulska naaras. Katso minkälaisia reaktioita se herättää. Tuleeko mimmiin kuturaidat? Onko äijä tohkeissaan? Jos ovat, vapauta naaras seuraavana päivänä. Älä huolehdi siitä kuplapesästä. Kaikki taistot eivät sitä tee ollenkaan, joillekin riittää vaatimattomat kymmenisen kuplaa. Toiset suuruuden hullut yksilöt tekevät jopa 15 cm halkaisijaltaan ja 2 cm paksun kompleksin.
Meillä taistis alkoi rakennella kuplapesää kun muutaman päivän poissaoloaikana suodatin oli mennyt tukkeeseen (suodatus oli älyttömän vähäinen, suorastaan seisova vesi) ja lomalle lähtiessä pinnalle laitettu tubifex-kuutio oli jäänyt kaikilta kaloilta huomaamatta ja kerännyt ympärilleen valkoisen homerihmaston josta se oli levinnyt koko akvaarioon.
Päivä-pari ennen kotiintuloa kuulimme oudosta tilanteesta akvaariossamme. Akvaario oli kuin seisova/haiseva lammikko päiväntasaajalla. Meillä on vain yksi taistelukalauros, ei naaraita. Veden seisomisen vuoksi (ilmeisesti) taistis oli päättänyt että nyt olisi oikea hetki rakentaa kuplapesä akvaarion nurkkaan (pintakasveja ei pahemmin ollut). Taistis oli onnensa kukkuloilla, hääräsi pesänsä ääressä ja puolusti sen alle toisten kalojen tönimiä kiviä. Monniset olivat aivan apaattisia, makasivat pohjalla ja liikkuivat vain hakeakseen ilmaa pinnasta.
Äkkiä pelastustoimiin, vedenvaihtoon ja suodattimen putsaukseen, taistis menetti kuplapesänsä, monniset piristyivät ja alkoivat taas touhuilla. Yhtään kaloja ei onneksi menetetty.
Eli järjestä taistiksellesi lampiolosuhteet. Laita vaikka poikasille tarkoitettu vaahtomuovisuodatin, jossei muuten virtaus pienene. Ja pintakasvithan estävät myös mainiosti liian suurta pintavirtausta. Katso ettei ne pyöri ympäriinsä pinnalla, vaan ankkuroituvat johonkin kasaksi.
Päivä-pari ennen kotiintuloa kuulimme oudosta tilanteesta akvaariossamme. Akvaario oli kuin seisova/haiseva lammikko päiväntasaajalla. Meillä on vain yksi taistelukalauros, ei naaraita. Veden seisomisen vuoksi (ilmeisesti) taistis oli päättänyt että nyt olisi oikea hetki rakentaa kuplapesä akvaarion nurkkaan (pintakasveja ei pahemmin ollut). Taistis oli onnensa kukkuloilla, hääräsi pesänsä ääressä ja puolusti sen alle toisten kalojen tönimiä kiviä. Monniset olivat aivan apaattisia, makasivat pohjalla ja liikkuivat vain hakeakseen ilmaa pinnasta.
Äkkiä pelastustoimiin, vedenvaihtoon ja suodattimen putsaukseen, taistis menetti kuplapesänsä, monniset piristyivät ja alkoivat taas touhuilla. Yhtään kaloja ei onneksi menetetty.
Eli järjestä taistiksellesi lampiolosuhteet. Laita vaikka poikasille tarkoitettu vaahtomuovisuodatin, jossei muuten virtaus pienene. Ja pintakasvithan estävät myös mainiosti liian suurta pintavirtausta. Katso ettei ne pyöri ympäriinsä pinnalla, vaan ankkuroituvat johonkin kasaksi.
"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."