Kumpi maksaa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kumpi maksaa?
Seurailin tuossa tuoreen avoparin riitaa asumiskustannuksista, ja täytyy sanoa että molemmat olivat tavallaan oikeassa mielestäni.
Ninnpä ajattelinkin kysyä yleistä mielipidettä.
Ninnpä ajattelinkin kysyä yleistä mielipidettä.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Kaipailisin vaihtoehtoa: Kaikki maksetaan puoliksi. Itse henk.koht. perään kuulutan tasa-arvoa joka tilanteessa, näin meillä toimitaankin.
EDIT: sanotaan tähän väliin vielä että, meillä kaikki on yhteistä rahat, tavarat ym. Joten loppujen viimeks meillä ei pidetä minkäänmoista kirjaa siitä kuka on maksanut ja mitä, koska kaikki rahat käytetään yhteiseen hyvään. Sitä en hyväksyisi että minä maksaisin lainan ja yhtiövastikkeen..(kuten esimerkki tapauksessa taitaa olla)

EDIT: sanotaan tähän väliin vielä että, meillä kaikki on yhteistä rahat, tavarat ym. Joten loppujen viimeks meillä ei pidetä minkäänmoista kirjaa siitä kuka on maksanut ja mitä, koska kaikki rahat käytetään yhteiseen hyvään. Sitä en hyväksyisi että minä maksaisin lainan ja yhtiövastikkeen..(kuten esimerkki tapauksessa taitaa olla)

Viimeksi muokannut oppo, 12:12, 07.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
En äänestänyt laisinkaan.
Mun mielestani ei ole väliä kumpi maksaa.
Meidän suhteessa minä tienaan n. 10x vähemmän kuin toinen. Laskut,ruuat kaikki menee sen mukaan mitä toisella on tilillä. Ei väliä.
Välillä minä maksan autosta (ei ole edes ajokorttia) ja välillä toinen ostaa akvaan tai käärmeille juttuja vaikkei puutu mitenkään niiden hoitoon (paitsi fisut ruokkii).
Ei tainnut olla tällä vastauksella virkaa..mut so what...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mun mielestani ei ole väliä kumpi maksaa.
Meidän suhteessa minä tienaan n. 10x vähemmän kuin toinen. Laskut,ruuat kaikki menee sen mukaan mitä toisella on tilillä. Ei väliä.
Välillä minä maksan autosta (ei ole edes ajokorttia) ja välillä toinen ostaa akvaan tai käärmeille juttuja vaikkei puutu mitenkään niiden hoitoon (paitsi fisut ruokkii).
Ei tainnut olla tällä vastauksella virkaa..mut so what...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Onhan siinä sekin vaihtoehto että vastikkeet maksetaan puoliks. Kun nainen on asunut asunnossa jo vuoden ennen miehen tuoloa kuvioihin, on huono heti asuntoa puoliks ostaa. Ehkä myöhemmin.oppo kirjoitti:Kaipailisin vaihtoehtoa: Kaikki maksetaan puoliksi. Itse henk.koht. perään kuulutan tasa-arvoa joka tilanteessa, näin meillä toimitaankin.
Tuntuu vaan hullulta kun nainen maksaa asumisesta jo 500e /kk ja mies vielä valittaa ettei suostuisi maksamaan asumisestansa edes sitä 142e /kk. Korkeintaan puolet siitä.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
En vastaa mitään kun miehen tuloja suhteessa naisen tuloihin ei kerrota
Jos ovat suunnilleen edes samat niin ukkeli saisi kyllä maksaa vastikkeen ja jopa ehkä jotain extraakin (ruokaa?) lisäksi, tai homma olisi päin pehvaa. Minun mielestäni
Jos taas täti tienaa paaljon enemmän kuin setä niin asetelma voi olla ihan ok noinkin.

Jos taas täti tienaa paaljon enemmän kuin setä niin asetelma voi olla ihan ok noinkin.
Viimeksi muokannut iekku, 12:37, 07.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä jos yhteen muutetaan, kustannukset pitää jakaa tasapuolisesti tulot huomioon ottaen. Eli kyllä miehen pitäisi edes vastike maksaa. Tai edes puolet siitä. Meillä se maksaa ruuat ym. jolla on rahaa. Siinä vaiheessa kun rahat on molemmilla vähissä, tulee kränää siitä että pitää loputkin rahat laittaa ruokaan ja toisella ei ole laittaa mitään. Mutta sellaista se elämä on, joskus eletään toisen siivellä ja joskus sitten taas elätetään sitä toista.. mitähän tämäkään tähän kuuluu.. no joka tapauksessa tasa-arvon pitää vallita myös avopuolisoiden kesken.
Kaipa se puoliksi pitää laittaa jos kummatkin on tarkkoja rahoistaan.
Meillä on toiminut hyvin, kun kummatkin makselee kuluja, ruokaa ja muita ostoksia kun muistaa tai jos on rahaa lompakossa.
Kumpikaan ei pidä kirjaa siitä mitä toinen on maksanut ja milloin on maksanut. Ja näin on sujunut ihan hyvin.
Kaipa nuo kulut menee suurin piirtein tasan meillä.
Meillä on toiminut hyvin, kun kummatkin makselee kuluja, ruokaa ja muita ostoksia kun muistaa tai jos on rahaa lompakossa.
Kumpikaan ei pidä kirjaa siitä mitä toinen on maksanut ja milloin on maksanut. Ja näin on sujunut ihan hyvin.
Kaipa nuo kulut menee suurin piirtein tasan meillä.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kyllä naisen kannattaa maksaa se vastikekin, ettei eron hetkellä tule miespuolinen kitisemään "urotöistään" asuntoon liittyen 
Mutta oikeasti.
Riippuu niin paljon esim. siitä, mitä molemmat tienaavat, miten muut kulut on jaettu pariskunnan suhteen jne.
Toisaalta kannatan myös ajatusta, että molemmat hoitakoon omat kulunsa, mutta jos asunnossa ollaan yhdessä, niin eikös se ole silloin yhteinen kulu myös?
Ei tästä vastauksesta taida tulla nyt millään tapaa mallikelpoista

Mutta oikeasti.
Riippuu niin paljon esim. siitä, mitä molemmat tienaavat, miten muut kulut on jaettu pariskunnan suhteen jne.
Toisaalta kannatan myös ajatusta, että molemmat hoitakoon omat kulunsa, mutta jos asunnossa ollaan yhdessä, niin eikös se ole silloin yhteinen kulu myös?
Ei tästä vastauksesta taida tulla nyt millään tapaa mallikelpoista

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Äänestin, että yhdessä maksetaan vastikkeet, kun sopivampaa vaihtoehtoa ei ollut.
Mielestäni olisi kohtuullista, että jos mies käyttää naisen asuntoa vakituisena asuntonaan, että hän maksaisi myös puolet vastikkeesta.
Asunto on naisen ostama ja nainen maksaa sitä omakseen lainaa lyhentämällä. Kun nainen maksaa asuntolainansa itse, niin ei tule asunnon omistusoikeudesta mitään epäselvyyksiä, eikä jälkipelejä. Kun nainen myöhemmin myy asunnon, saa hän myös pitää siitä saamansa rahat.
Mielestäni toisen henkilökohtaiset lainat eivät parisuhteessakaan kuulu toisen osapuolen maksettaviksi. Auttaa voi jos haluaa, mutta ei niitä voi velvoittaa maksamaan. Eikä myöskään ole järkevää vedota siihen, että kun nainen jo maksaa lainaa, niin miehen tulisi maksaa koko vastike. Naisella olisi koko vastike ja lainakulut hoidettavanaan joka tapauksessa yksinään, jos ei eläisi yhdessä miehen kanssa.
Jos itse saisin "apurahaa" niin maksaisin kyllä lainatut rahat aina takaisin. Niin vain on paljon selvempää.
-Kingfisher-
Mielestäni olisi kohtuullista, että jos mies käyttää naisen asuntoa vakituisena asuntonaan, että hän maksaisi myös puolet vastikkeesta.
Asunto on naisen ostama ja nainen maksaa sitä omakseen lainaa lyhentämällä. Kun nainen maksaa asuntolainansa itse, niin ei tule asunnon omistusoikeudesta mitään epäselvyyksiä, eikä jälkipelejä. Kun nainen myöhemmin myy asunnon, saa hän myös pitää siitä saamansa rahat.
Mielestäni toisen henkilökohtaiset lainat eivät parisuhteessakaan kuulu toisen osapuolen maksettaviksi. Auttaa voi jos haluaa, mutta ei niitä voi velvoittaa maksamaan. Eikä myöskään ole järkevää vedota siihen, että kun nainen jo maksaa lainaa, niin miehen tulisi maksaa koko vastike. Naisella olisi koko vastike ja lainakulut hoidettavanaan joka tapauksessa yksinään, jos ei eläisi yhdessä miehen kanssa.
Jos itse saisin "apurahaa" niin maksaisin kyllä lainatut rahat aina takaisin. Niin vain on paljon selvempää.
-Kingfisher-
-
- Member
-
- Senior Member
No 2 piippunen juttu
Jos ostan oman kämpän ja sitten meen naimisiin haluan kyllä varmistaa että jos tulee ero saan pitää myös kämppäni.
Paras tapa olisi että kämpän omistaja maksaisi kämpän mutta partneri maksaa esim vesi/sähkö ym laskuista oman osuuden. Tällöin oikeudessakin varmasti katsottaisiin että kämppä kuuluu sen omistajalle. Avioehtokin olis tietty kätevä
Jos ostan oman kämpän ja sitten meen naimisiin haluan kyllä varmistaa että jos tulee ero saan pitää myös kämppäni.
Paras tapa olisi että kämpän omistaja maksaisi kämpän mutta partneri maksaa esim vesi/sähkö ym laskuista oman osuuden. Tällöin oikeudessakin varmasti katsottaisiin että kämppä kuuluu sen omistajalle. Avioehtokin olis tietty kätevä

Aika ahdistava mielipide, toivottavasti kun kasvat ja karvoitut mielipiteesi muuttuu.bettaboy85 kirjoitti:Jos ostan oman kämpän ja sitten meen naimisiin haluan kyllä varmistaa että jos tulee ero saan pitää myös kämppäni.
Eipä tuosta mihinkään oikeuteen tarvitse mennä, kämppä on naikkosen nimissä ja hän sen saa mahdollisen eron sattuessa(eivät siis ole tietääkseni vielä naimisissa tämän esimerkin ihmiset siis). Minusta avioehtokin on melko liioiteltua varmistelua jos-ja-kun-erotaan menettelyä, ainoa asia missä sen näen tarpeelliseksi on anna-nicole smith ja vanha kääpä-yhdistelmässä.bettaboy85 kirjoitti:Paras tapa olisi että kämpän omistaja maksaisi kämpän mutta partneri maksaa esim vesi/sähkö ym laskuista oman osuuden. Tällöin oikeudessakin varmasti katsottaisiin että kämppä kuuluu sen omistajalle. Avioehtokin olis tietty kätevä![]()

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
-
- Senior Member
Riippuu siitä parista. Mutta järkevää olisi sopia ennen yhteen muuttoa.....
Itse maksaisin tuossa tapauksessa lainan omasta pussistani. Olisihan kämppä omani ja samoin sen ostopäätös. Hassuahan olisi lähteä ostamaan kämppää sillä ajatuksella, että ostanpa tästä kämpän ja sitten etsin poikakaverin maksamaan lyhennyksistä puolet.... Kääh. Vastiketta maksetaan kattamaan kiinteistön "käyttökulut", joten mies saisi maksaa niistä puolet - samoin kuin sähköstäkin - kun kerran kiinteistössä asuu.
Itse maksaisin tuossa tapauksessa lainan omasta pussistani. Olisihan kämppä omani ja samoin sen ostopäätös. Hassuahan olisi lähteä ostamaan kämppää sillä ajatuksella, että ostanpa tästä kämpän ja sitten etsin poikakaverin maksamaan lyhennyksistä puolet.... Kääh. Vastiketta maksetaan kattamaan kiinteistön "käyttökulut", joten mies saisi maksaa niistä puolet - samoin kuin sähköstäkin - kun kerran kiinteistössä asuu.
Tottakai ne nyt puoliksi yhtiövastikkeen maksavat, vai ilmaiseksiko se mies aikoo asua? Naisen asunto, nainen hoitaa velat, naiselle myös puolet yhtiövastikkeesta. Ei ole miehen asunto, joten puolet yhtiövastikkeena vuokraosuutena.
Jos minulla olisi mies, joka ei viitsisi puolta yhtiövastikkeesta maksaa (vuokranaan), saisi seuraavana yönä katsella tähtiä päänsä päällä. Minä en edes alkaisi kiistelemään moisesta, vaan lykkäsin alivuokralaislapun allekirjoitettavaksi.
Saahan sitä maksaa vaikka naapurinsakin lainat, jos ei puoliaan pidä.
Jos minulla olisi mies, joka ei viitsisi puolta yhtiövastikkeesta maksaa (vuokranaan), saisi seuraavana yönä katsella tähtiä päänsä päällä. Minä en edes alkaisi kiistelemään moisesta, vaan lykkäsin alivuokralaislapun allekirjoitettavaksi.
Saahan sitä maksaa vaikka naapurinsakin lainat, jos ei puoliaan pidä.