Venäläisiä kiekkokaloja uskallanko ottaa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Venäläisiä kiekkokaloja uskallanko ottaa?

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Elikkäs ongelma on vastaavanlainen lähelläni sijaitsee akvaario kauppa josta saa hyvää palvelua ja myyjä on selvästi asiansa tunteva. Altaat ovat siistejä en ole nähnyt kuollutta kalaa kasvit reheviä kaikki on kohtuu hinnoissa ja vain tunnettuja merkkejä löytyy laite puolelta. Suunnitteilla oli että ostaisin sieltä 4 kiekkokalaa ja perhoskirjoahven haaremin tiedustelin juuri nuiden perhoskirjoahventen vuoksi kalojen alku perää ja vastaukseksi sain yllättäen että ne ovat peräisin venäjältä. kiekkokalojen väritys taitaa olla Pidgeon Blood jos minä jotain niistä ymmärrän 7senttisiä terveen ja uteliaan oloisia. Nyt kuitenkin lueskelin tuossa nuita vanhempia juttuja ja löysin jotain että venäjältä tuodut kiekot saattavat kantaa jotain tautia jolle itse ovat immuuneja mutta sairastuttavat altaan toiset kiekot minulla ei nmäitä toisia kiekkoja ole allas on vasta hankinta vaiheessa (250l). Olin kyllä ajatellut että ottaisin alkuun kaksi kiekkokalaa ja myöhemmin lisää mahdollisesti jostain toisesta paikkaa ja niiden pienten eväkkäidenkin vipinää olisi tietysti mukava seurata. Pohdituttaa sekin että mikäli venäjältä tuoduilla kiekoilla on joku pöpö niin sehän saattaa löytyä myös perhoskirjoahvenista ja jos yhdistän niitä kotimaisten kiekkokalojen kanssa onkohan saatavana sitten ruumiita. Kiekoista ei vielä kokemuksia ole kertynyt muita eväkkäitä ollut pitemmänkin aikaa.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Re: Venäläisiä kiekkokaloja uskallanko ottaa?

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

kumma_otus kirjoitti:Elikkäs ongelma on vastaavanlainen lähelläni sijaitsee akvaario kauppa josta saa hyvää palvelua ja myyjä on selvästi asiansa tunteva. Altaat ovat siistejä en ole nähnyt kuollutta kalaa kasvit reheviä kaikki on kohtuu hinnoissa ja vain tunnettuja merkkejä löytyy laite puolelta. Suunnitteilla oli että ostaisin sieltä 4 kiekkokalaa ja perhoskirjoahven haaremin tiedustelin juuri nuiden perhoskirjoahventen vuoksi kalojen alku perää ja vastaukseksi sain yllättäen että ne ovat peräisin venäjältä. kiekkokalojen väritys taitaa olla Pidgeon Blood jos minä jotain niistä ymmärrän 7senttisiä terveen ja uteliaan oloisia. Nyt kuitenkin lueskelin tuossa nuita vanhempia juttuja ja löysin jotain että venäjältä tuodut kiekot saattavat kantaa jotain tautia jolle itse ovat immuuneja mutta sairastuttavat altaan toiset kiekot minulla ei nmäitä toisia kiekkoja ole allas on vasta hankinta vaiheessa (250l). Olin kyllä ajatellut että ottaisin alkuun kaksi kiekkokalaa ja myöhemmin lisää mahdollisesti jostain toisesta paikkaa ja niiden pienten eväkkäidenkin vipinää olisi tietysti mukava seurata. Pohdituttaa sekin että mikäli venäjältä tuoduilla kiekoilla on joku pöpö niin sehän saattaa löytyä myös perhoskirjoahvenista ja jos yhdistän niitä kotimaisten kiekkokalojen kanssa onkohan saatavana sitten ruumiita. Kiekoista ei vielä kokemuksia ole kertynyt muita eväkkäitä ollut pitemmänkin aikaa.
En todellakaan usko että kyseisessä liikkeessä on myynnissä huonoja kaloja. Ja vaikka kalat ovat venäjältä se ei tarkota että ne heti kuolis / tappais muut kalat! Ihan samoja asioita venäjällä puhutaan suomalaisista kaloista tuotteista...
Ihan hyvin voit ottaa.
Tell me why we build castles in the sky?
sadie
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:57, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja sadie »

Eikö tuo 250 litraa ole hiukka pieni kiekoille?!
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

250 litraa on ihan mainio kiekoille. Jos et ole puuhannut kiekkojen kanssa niin et ehkä osaa sanoa kaloja nähtyäsi kuinka laadukkaita ne on. Noh, kauneus on katsojan silmissä, mutta nälkiintyminen ja kääpiöityminen pitäisi voida erottaa ja pysyä sellaisista kiekoista erossa. Ehkä Venäjältä tulee ok-kaloja kiekkoihin tutustumista varten, mutta aloittaisin kotimaisilla. Kysy liikkeestä kauanko kalat ovat olleet karanteenissa ja oliko tappioita kiekoissa tai muissa samaan aikaan tulleissa kaloissa. Voit myös kysyä referenssiä eli onko muut harrastajat ostaneet.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

200l on minimi mitä olen kirjoja selannut ja netistä juttuja lukenut kyllähän jotkut sanovat että ei alle 400litraiseen. 50litraa per kala vettä silleen mie oon ymmärtänyt. Toki hankkisin isomman mutta tämä asunto on todella pieni ja huonosti suunniteltu (27neliötä) niin tuo on ehdoton maksimi koko minkä saa mahtumaan. Jossain taidettiin neuvoa että pitäisi pyytää kauppiasta ruokkimaan kaloja ja katsoa kuinka hyvin syövät onkohan tämä kuinka luotettava tapa?
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Minä olen aloittanut kiekkoharrastukseni aikoinaan venäläisillä kiekoilla.
Kiekoista juuri mitään tietämättömänä ostin kalat n. markan kolikon kokoisina kokoisina 8O . Kahdeksesta kalasta 3 kuoli, johtuen todenäköisesti siitä, että ne olivat niin pieniä taitamattoman käsissä.
Muuten kalat olivat ihan ok.
Tuo kalojen ruokkiminen on ihan hyvä "kuntotesti". Eihän se tietenkään mikään loisettomuustakuu ole, mutta antaa hyvin kuvan siitä kuinka virkeitä kalat ovat

T:Ville
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Samat kalat tainneet uiskennella siellä tammikuusta lähtien ainakin, ja jos miun metematiikan taidoissa ei ole häikkää niin ei yksikään ole tuona aikana kupsahtanut. Taidankin kyllä vielä udella nuista myyjältä lisää kun onhan sillä asiakkaalla kuitenkin kysymiseen oikeus. Poikakaverilleni joka ei ole koskaan akvaariota harrastanut, eikä tunne ketään joka harrastaisi kun tätä pulmaa pohdiskelin niin ehdotuksena tuli "pistä ne karanteeniin ja laitat sitten sinne koe kalan isosta altaasta ja katsot sairastuuko se" ihan maalais (helsinkiläis) järellä mietti taitaa olla akvaristin vikaa..tai olisikohan salaa opiskellut..=)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Venäjältä tulee nykyisin yllättävän paljon kalaa suomeen. Kalat kun on sikäläisissä oloissa kasvanut ilman länsimaisia kotkotuksia ja singaporelaisia vesiongelmia, ne ovat todella kestävää seurakuntaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”