Liian puhdas akvaario?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Liian puhdas akvaario?

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Voiko akvaario samentua liiallisesta puhtaudesta?

Näin mulle väitettiin akvaarioliikkeessä, mutta miten oikeasti on. Vesi on sellaista oudon kellertävää ja tuntuu siltä kuin suodatin ei poistaisi kaikkia pikku roskia (todella pieniä roskia).

Kyseessä on siis 128 litrainen akvaario. Tekniikkana eheimin power ball suodatin jonka numeroa en muista ja 2 putkinen valaisin ja lämmitin.

Pohjalla on puhallushiekkaa (bilteman molempi rakeista). Kasveja on toistaiseksi aika niukasti, vallisneriaa, jättivesitähdikkiä (joka ei millään halua kasvaa) ja rusolehteä (joka kasvaa aivan sairaan hyvin). Kasveilla lannoitteena megagrow - nimistä tavaraa (toiv. oikein kirjoitettu).
Lisäksi tuolla on kanto jonka olen noukkinu isommasta akvaariosta (siitäkään kellerrys ei taida enää johtua).

Kalastona on 10 albiinomonnista, noin 18 rubiinitetraa ja rusokirjoahven (vaiko rusokääpiöahven) joka muuttaa perjantaina uuteen kotiin.

Vettä vaihdan kerran viikossa 40-60% riippuen siitä kuinka paljon kalankakkaa pohjalla on.

Mistä tämä samennus ja kellerrys siis voi johtua? Tuohon liialliseen puhtauteen kun en oikein tahdo uskoa :?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minkäväriset putket valaisimessa on? Voisiko se kellerrys johtui valosta? Jos vedessä leijuu paljon roskaa, niin tehokkaampi suodatus olisi tarpeen.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Tuolla on sellainen suodatin kun eheim 2210 (piti oikein takuulapusta tarkistaa). Jotenkin tuntuu siltä että toi eheimi toimii huonommin puhdistuksen kannalta kun hydori joka mulla on pienemmässä altaassa.

Voisi tietenkin kokeilla kahdella suodattimella. Mulla on yks ylimääräinen renan pikku suodatin josko se auttaisi.

Loisteputket on lämmin valkoinen ja... arcadia freshwather (ehkäpä hieman kylmemmän valkoinen kun tuo toinen).
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Ihan pakko sanoa, että olen itsekin todennut tuon aquaball suodattimen liian tehottomaksi 128 litraseen altaaseen. Vaikka kyseistä suodatinta suositellaan 100-200 litrasiin altaisiin, on se tarpeeksi tehokas ehkä 80 litraseen. Toinen suodatin, vaikkapa matto, on mielestäni ehdottomasti tarpeellinen..
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Vaalean kellertävä samennus kuulostaa hiekasta irronneelta pölyltä. En tiedä kuinka kauan hiekkapohjasi on ollut akvassa, oma reilu puolisen vuotta, ja siltikin pari kertaa jääty haavi auki, kun olen muuttanut sisustusta tai istuttanut/siirrellyt kasveja ja vesi on äkkiä sameana koko loppupäivän. Menee yleensä vuorokaudessa ohi kunnon suodatuksella.

Parempaa ehdotusta itselläni ei ole tarjota...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

Kokeilisin myös kannon poistamista: jos se kanto on peräisin isommasta altaasta (=isompi vesimäärä), sen värjäävää vaikutusta ei ehkä silloin ole huomannut.

Tuntuu, että jotkut kannot eivät vaan ikinä lakkaa värjäämästä vettä :D
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

No laitan huomenna siis tuonne toisen suodattimen pörisemään ja otan tuon kannon pois. Se on kyllä tosin ollut 54 litraisessakin (kanto siis) eikä se värjännyt vettä siellä ollenkaan.

Ja tuossa akvaariossa on ollut hiekat noin 6kk mutta ei se aikaisemmin pölissyt niin paljon että se olisi samentanut veden. Tämän oudon samennuksen olen siis huomannut vasta nyt muutama kuukausi sitten (ajattelin että se on ohimenevää).

Eikai mulla vaan ole liikaa kaloja tuolla mikä aiheuttaisi tuon samennuksen? Jos vesi siis jatkuvasti on likaista liiallisen kalaston takia.
Tahmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tahmis »

Ja jos suodattimessa on liian iso kokoista suodatin massaa.
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

SnowBear* kirjoitti:No laitan huomenna siis tuonne toisen suodattimen pörisemään ja otan tuon kannon pois. Se on kyllä tosin ollut 54 litraisessakin (kanto siis) eikä se värjännyt vettä siellä ollenkaan.
Ei se todennäköisesti johdu kannosta, jos kanto on jo ollut 54 litraisessakin (_siinä_vesimäärässä värjäytymän kyllä jo huomaisi).

Kalasto kuulostaa ihan passelilta litroihin & vedenvaihtoon nähden.

Mysteeri 8O

Jos erilaisia muutoksia kokeilee, kannattaa ehkä tehdä ne yksi kerrallaan: silloin saa todellisen syyn ehkä paremmin selville, KUN (en sano "jos"!) se lopulta selviää - siis jos ei ole montaa muuttuvaa tekijää yhtäaikaa.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Minulla tuli myös yllättävä samennus siihen ainoaan altaaseen neljästä joka on auringonvalossa. Epäilen pahasti että yllättävä kevät-aurinko villiinnyttää levät hetkellisesti.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Laitoin nyt aluksi ton pikku suodattimen pörisemään ton eheimin seuraksi. Pikku suodattimessa on sellasta akvaariovanua joten sen pitäisi suodattaa ainakin noi roskat pois tuolta.

Tohon akvaarioon ei onneksi auringonvalo pääse (siinä tapauksessa olisi 2 sameaa akvaariota). Noi on nimittäin samalla seinällä kun ikkunat joten ilman peiliä ei sinne pääse aurinko.

Ei sen puoleen mun 420 litrainen akvaario on 2 ison ikkunan edustalla eikä sekään ole auringonvalosta samentunut. Alussa sekin oli samea mutta se johtui noista kannoista jotka oli uusia.
Kesäksi mulla on yleensä rullaverhot ikkunan edessä (mun huoneeseen paistaa aamu-aurinko joten ne voi päivällä avata).
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Sitä keltaisuutta on siis vain yhden altaan vedessä? Kun ihan ekana tuli mieleen, että keltaisuus tulee ihan kraanavedestä, mutta silloinhan kaikki altaat olisivat keltaisia...

Kuinka kauan vesi on ollut keltaista? Onko se suht. uusi allas? Sitä ohutta pölyä kun voi nousta aika kauan, varsinkin kun on noita monnisia. Tosin kyseessä on ilmeisesti vain esteettinen haitta, eli vesi on muuten ok.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä on aika monta sellasta ruskeaa kantoa(eläinkaupasta hommattu) ja ollaan mietitty että vieläkö ne värjää vettä :D
On kuitenkin olleet semmosen 7 v. jo tuolla. Tosin kyllä niistä jotakin liukenee(monnien suihin?), kun yksi pystyasennossa oleva karahka oli miltei poikki"syöpynyt". Ohentunut pikkuhiljaa.
*laa la laa*
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Kyllä kellastus on vain yhdessä akvaariossa. Se on noin puoli vuotta ollut pystyssä ja osan hiekasta nappasin vielä toisesta akvaariosta, toisin sanoen noin puolet tuolta isosta mikä on tainut olla puolitoista vuotta käytössä.

Meillä vesi tulee porakaivosta ja se on kyllä niin kirkasta että en usko että se akvaarioon joutuessaan samenisi.

Laitoin eilen tuonne sen pienen suodattimen ja nyt aamulla tuo onkin jo panjon kirkkaampi. Ainakaan ei pieniä roskia ei uiskentele tuolla mutta hiukkasen kellertävää se vielä on.

Mulla on tuolla isossa akvaariossa monta kantoa ja niistä yksi on melkein poikki yhdestä kohdasta. Saattaahan se olla että se ajan myötä ohenee vai olisiko niin että kun monnit sitä järsivät että se siitä sitten ohenisi.

Nyt on muuten tuo iso akvaariokin samea, mutta tiedän kyllä mistä se johtuu. Siellä on eheimin 2028 ulkosuodatin ja fluvalin 3 plus mikä siellä on ollu kaverina on rikki. Tarvii ilmeisesti vaihtaa vaan vähän useammin vettä kunnes saa toisen pikkusuodattimen. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”