Partaimumonnin arvostus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Partaimumonnin arvostus

Viesti Kirjoittaja janecky »

Se on mielestäni hupsua että partis on niin aliarvostettu kala verrattuna muihin plekoihin. Kaunishan se on kuin mikä, jokainen yksilö erinäköinen ja luonteinen. Hoitaa levän rapsuttelun aivan kunniakkaasti. Eikä ole todellakaan hinnalla pilattu. Vai hintako se on taustalla miksi joku lähes saman näköinen helmi- tai tähtipartis on hienompi.

Joskus tekis miel ihan piruuksittaan testata ei-akvaario-ihmisillä muutaman valokuvan kanssa mikä olisi jakauma ulkonäkömielipiteissä.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Se kai arvostusta vähentää ku niitä sikiää ku sieniä sateella.
Mut meidän perheen ehdoton suosikki, on se niin ihana tuo meidänkin teinipoika! :mrgreen:
-uusio-harrastaja-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse en arvosta kalaa joka syö kaikki miekkakasvini ja kiusaa muita pohjakaloja, ilmainen tai 80€ maksava ;). Kovasti tekisi mieli ostaa tuollainen iso ja ilmeisesti luonnonkantaa oleva partis (A. cf temmincii muistaakseni?) jos vain tilaa olisi, vielä voisi kerran kokeilla jos sittenkin meille sopisi partis. Perusmaatiaisen voisin ottaa jos tietäisin ettei ole sisäsiittoinen ja jää alle 10cm, tälläinen pikku-Ukko mulla on jo taisessa altaassa arestissa (koska söi kasvini vaikka mitä teki ja kävi muiden kalojen kimppuun...).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mun maatiainen ja albiinot useimmin peuhaa vain kannon kimpussa tai sit ollamöllöttelee kannolla tai lasissa. Ei ole kasveihin koskenut. Äijä on ruoka-aikaan olevinaan vähän kunkku ja syö ensin. Sit on muitten vuoro.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Voitaisko sitä arvostusta osoittaa alkuunsa ihan vaikka sillä, että käytettäisiin tuon kalan oikeaa suomenkielistä nimeä. Partamonni.
EI partaimumonni... :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ainoa keino, jolla partamonnin arvostus nousee, on se, että harrastajat älyävät olla hankkimatta altaaseen sekä koiras- että naarasyksilöä. Kaikille taitaa olla tuttu ongelma tuo partamonnien hirmuinen lisääntymisvauhti.

Sama keinohan pätee myös esim. kotikissojen arvostuksen nostamiseen. Kun ihmiset tajuavat leikata kissansa ja näin estää ei toivottujen poikasten syntymisen, saatavilla olevien kissojen määrä laskee ja niistä voidaan ottaa kohtuullinen hinta ja kissojen mahdollisuus päästä parempiin oloihin kasvaa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Itse ainakin pidän omaa partisukkoani arvossa, enkä edes pidä sitä rumana vaan söpönä otuksena, mikä varmaan joistain ihmisistä kuulostaa käsittämättömältä [;)] . Ja omani on ihan maalaisversiota vaikka hienompia värimuunnoksia olisikin ollut tarjolla. :roll:
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Kyllä arvostan partamonniani; Tellervoa. Arvostaisin vielä paljon enemmänkin jos hän joskus suvaitsisi myös näyttäytyä...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kahdesta altaasta löytyy, kumpikin kauniimpaa sukupuolta. Molemmat viilettävät päivät pitkät pitkin allasta. Pois en vaihtais! :mrgreen:

Totta on varmaan se, jos 100 litraiseen pariskunnan hankkii, niin saattaa innokkaamallakin akvaristilta into partamonneja kohtaan hiipua... :roll:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Niin, mitäköhän tuohon nyt sanoisi. Minulla on pari sellaista partamonni koirasta joista en luovu. Toinen tuli rescuena ja on todellinen risuparta ja siniset silmät. Toisen ostin akvaarioliikkeestä aloittelijana ja olen siihen suorastaan kiintynyt. Kiltimpää yksilöä saa nimittäin hakea, se ei välitä vaikka monniset tunkisivat suun alle syömään samaa pohjatablettia. Lisäksi tällä kaverilla on ikuinen projekti siirtää kookospähkinä luolaansa paikasta toiseen. Hiekka vain pöllyää kun partis siirtää luolaansa paremmille sijoille.

Sitten minulla on yksi partamonni koiras arestissa koska on taas harvinaisen äkäinen luonne. Samaan akvaarioon ei näytä mahtuvan kahta partamonni koirasta sitten kirveelläkään. (tilaa 540 l). Tälle yritän etsiä kotia parhaillaan, mutta kukapa tuollaisen killing machinen haluaisi. Kaunis se kyllä on, eikä ihan perinteinen keltaisine pilkkuineen.

Lisäksi löytyy pari partamonni naarasta jotka saavat tyytyä vanhojen piikojen rooliin toisessa altaassa. Nämä kaksi olivat ainoat jotka jätin itselleni siitä partamonnipesueesta joka hetki sitten vielä meilläkin oli.
Vein juuri liikkeeseen myytäväksi toistakymmentä partamonnin poikasta ja toiste en siihen rumbaan enää haluaisi ryhtyä.

Kyllä minä partamonneja arvostan, eivät meillä ole kasveja juurikaan tuhonneet ja ovat usein rohkeita ja persoonallisia. Niitä vain saa aivan liikaa ilmaiseksi joka tuutista, itsekin olen lahjoittanut aika monta partamonnin poikasta eteenpäin.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Minäkin kyllä arvostan, mutta juuri siksi en itse halua kaikkiin altaisiini partiksia; Tuo yksi on se meidän THE partamonni! (Tuohon aliarvostukseen tekee osansa varmasti sekin, että partiksia pidetään usein joka tankin pakollisena levänpoistoyksikkönä, eikä lemmikkikalana muiden joukossa.)

Ja tosiaan tuo lisääntymisongelma... Kukaan ei halua lopettaa toistasataa partamonnin poikasta vuodessa, kun niille ei enää kertakaikkiaan riitä akvaarioita tässä maassa. (Ehkä vähän kärjistetysti, mutta...)

Minulla ainakin pelkkää hyvää sanottavaa kyseisestä otuksesta. Ja partis on usein se kala, johon ei-akvaristikaverit kiintyvät. Omat ystäväni kyselevät aina "sen söpön kalan" perään kun sattuvat ihailemaan akvaaroita.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Siinä kai se arvostuksen puuttumisen syy on, poikueita tulee kuin sieniä sateella ja kukaan ei huoli niitä. :( On se niin, että jos maksat, niin silloin arvotat tavaran(eläimen) eri lailla. :cry:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Maatiaista ei ole ainottakaan akvaarioissani, mutta sokkelopartiksia ja helmipartiksia sitten sitäkin enemmän. Varsinkin sokkelo vaikuttaa verrattomalta levien syöjältä, jää sopivasti vähän pienemmäksi ja poikaset saa kaupaksi. En näe suurempaa syytä vaihtaa tavan partikseen, tosin en kyllä pidä sitä huonona vaihtoehtona niille, jotka eivät poikasista perusta.
Vesihaisuapina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 15:17, 04.03.2006
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Vesihaisuapina »

Vesihiisi kirjoitti:Kyllä arvostan partamonniani; Tellervoa. Arvostaisin vielä paljon enemmänkin jos hän joskus suvaitsisi myös näyttäytyä...
Niin minäkin Mikkoa jos tulisi vaan välillä ulos luolastaan :mrgreen:
Akvoina 250l > +40l > +50l > 70l
Midi
Member
Member
Viestit: 265
Liittynyt: 12:42, 24.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Midi »

Täälläkin vielä yksi onnellinen partamonnin omistaja ilmoittautuu. Mä just tänään viimeksi mietin ja melkein joka päivä sitä kuinka kiva tuo partamonni onkaan. Mulla on semmonen albinouros. Niitäkin saa nyt jokapaikasta. Tää yksilö on kuitenkin niin älyttömän kiltti, ei välitä yhtään mitää pienistä kuparimonnisista tai piikkisilmistä, jotka tunkevat syömään samaa pohjatablettia. Lisäksi tuo meidän Hattivatti on kovin innoissaan uudesta paljon entistä isommasta juurrakosta, jonka parissa se jaksaa painia päivät pitkät. Ja hiekka pöllyää! Ikää ukolla on vajaa 2 vuotta ja pituutta 10cm. Nätti kuin mikä!
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Eihän se partis nyt ole sen huonompi kala kuin muutkaan, mutta kai se tavallisuus vaan tuppaa syömään sitä arvostusta. Minulla on lehtis- ja monnisaltaassa pieni siloposkinen naaras, kiltti hissukka, ja monnialtaassa majailee sitten risupartainen Uuno, varsinainen komistus :mrgreen: Jälkimmäisessä on vielä kaksi määrittelemätöntä partisnuorukaista, helminä ne myytiin, mitä en itse ihan allekirjoita, mutta toisaalta kun valkeat eväreunukset eivät ota hävitäkseen, määrityshän saattaa jopa olla lähellä oikeaa :)

Olen joskus ennenkin ihmetellyt, että ovatkohan nämä minun maatiaiseni jotenkin yliaktiivisia/sosiaalisia, kun monien valittelemaa jatkuvaa piiloilua ei esiinny, vaan ne on liikkeellä ihan vuorokaudenajasta riippumatta :)
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jos maailman jokainen Toyota Corolla muuttuisi yhden yön aikana Bugatti Veyroniksi, niin luulenpa että superautokin menettäisi paljolti mielenkiintonsa, vaikka se olisi kuinka hauska ja kuinka upea.

Partamonneja vaivaa yksinomaan se, että niitä on niin paljon, ja ihmiset haluavat yleensä aina jotakin, mitä on tavalla tai toisella vaikeaa hankkia.

Se ei silti vähennä partamonnin arvoa akvaariokalana. Kyllä minä pidän partamonneista siinä missä eksoottisemmistakin plekoistani, mutta koska partiksia minulla on viisi, niin niitä vaan ei oikein enää pysty yksilöimään. Ne ovat vaan meidän partislauma. :roll:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

...sekin vaikuttaa arvostukseen, kun lisääntyvät niin helposti. Vaikeasti lisäännytettävät lajit nostavat lajin statusta. Eräskin rouva toi yhteen akvakauppaan sangolla noin 80 partiksen poikasta ja sai 2 ruokapurkkia vastineeksi. Mitäpä jos toisi ämpärillä 80 kiekkokalan lasta.... :mrgreen: montakohan ruokapurkkia tulisi vastineeksi? 8O
Viola & eläintarhantynkä
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Viola kirjoitti:...sekin vaikuttaa arvostukseen, kun lisääntyvät niin helposti. Vaikeasti lisäännytettävät lajit nostavat lajin statusta. Eräskin rouva toi yhteen akvakauppaan sangolla noin 80 partiksen poikasta ja sai 2 ruokapurkkia vastineeksi. Mitäpä jos toisi ämpärillä 80 kiekkokalan lasta.... :mrgreen: montakohan ruokapurkkia tulisi vastineeksi? 8O
Sepä se... Yleensä jos itellä sattuu olemaan satakunta partiksen poikasta, niin on onnellinen jo siitä, että joku suostuu ne ottamaan vastaan, ettei joudu lahtaamishommiin... :|
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
SepiMies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 20:13, 19.09.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Lisäänpä vielä itseni onnellisten joukkoon. Nimi minun yksilöltä puuttu, mutta hyvin tullaan toimeen sanoen sitä tylsästi "monniksi". Sattuupi olemaan naaras, joten liikkuu päivälläkin. Jättää kasvit rauhaan, eikä syö muutenkaan kuin spiruliina discejä. Kaikkea muuta maistaa ja alkaa taas etsimään noita omia kiekkojaan. Luonne ehkä turhankin kiltti, jos joku toinen kala tulee ruoka-aikaan lähelle, tämä lähtee kiltisti pois ja tulee kotvasen kuluttua takaisin. On se symppis otus :) .
Punkfish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 15:41, 12.09.2005

Viesti Kirjoittaja Punkfish »

Minun pieni partamonnityttöni Mörkö on ainakin todella nätti lohikäärmemäisellä tavallaan. Ensimmäinen kalani. Neidille tulee välillä ujouspuuskia, mutta yleensä hän lököttelee juurakon päällä (mihin vuorokauden aikaan tahansa) ja esittelee kauniita eviään kaikille, jotka ovat vähänkään kiinnostuneita. Mörkö jättää myös kasvini rauhaan.

Enpä tiedä mikä into edes on tehtailla kaloja tai muitakaan lemmikkieläimiä. Onhan se niin, että nämä meidän poikaset ovat jotain aivan erityistä - siihen asti, kun ne pitää väkisin lykätä huonoihin oloihin tai lynkata [}:)] . Ensin valitetaan partamonnien lisääntymisvauhdista, ja sitten isketään koiras ja naaras samaan purkkiin kun ovat ne poikaset vaan niin söpöjä! :roll:

Samahan pätee tietysti kaikkiin eläimiin, joista ihminen on vapaaehtoisesti ottanut vastuun. Ottaisi vastuun myös teoistaan.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kyllä minullakin on vähän sellainen asenne, että partis kuuluu jokaiseen seura-akvaarioon. Kai se on iskostunut jotenkin päähän vuosien saatossa, kun niitä on lähes joka akvassa nähnyt. Mutta, mutta oman tulevan akvani, jossa edelleen kalat mukana partis on kyllä ainoa josta en suostuisi luopuaan... Se on vaan niin lutuinen. Hassua minusta on että verkkonuoliaiset aina pelätessään (esim. veden vaihdon aikaan) tunkee partiksen kanssa samaan koloon "turvaan" vaikka muuten ovat omissa lokosissaan. Ja partis ei ole moisesta moksiskaan, antaa tulla ihan kylkeen kiinni 8O
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Partis on jo rohkeutensa, persoonallisuutensa, touhukkuutensa ja tietysti ulkonäkönsä johdosta suosikkikalojani. Ellei peräti suosikkikala. Piste. :P
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Minusta plekoista löytyy huomattavasti mielenkiintoisempia lajeja kuin partikset. Jostain syystä mulle sattuneet partikset ovat olleet aina todella piilottelevia ja leväänkään ne eivät ole pahemmin koskeneet. Eli jahka aika tuosta viimeisestä partasuusta jättää, tuskin tulee uutta enää hommattua...
/jari
*Miracle*
Member
Member
Viestit: 453
Liittynyt: 20:34, 15.03.2006
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinnan lähimaasto

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Mulla on partikset valitettavasti vähentyneet vesiongelman takia. 24poikasta kuoli ja vanhuksista on kolme vielä hengissä. Toivon että tekevät lisää poikasia pian! Niidenkin kasvua on mukava seurata. Hauskoja möllöttäviä ja yllättävän vilkkaita otuksiahan nämä ovat.

Kerronpa pienen jutun kun nämä nyt jo edesmenneet poikaset syntyi. Olivat syntyneet jotenkin salaa ja usein tutkailen allasta hiljaa paikallani löytääkseni jotain sinne kuulumatonta tai uutta. Tuijottelin aikani ja säpsähdin kun nenäni edestä kimposi matkaan partisvauva! Kun olin yhden nähnyt niin hahmotin sitten muitakin. Laskea yritin useasti ja parhaimmillaan päädyin 21. Ja uskokaa tai älkää, valitettavasti ei ole kuvaa todisteena, nämä kaksikymmentäyksi poikasta olivat kaikki akvan seinissä samaan aikaan! Lukuun 24 pääsin vesiongelmien alettua kun siirtelin fisuja karanteeniin. Nyt siis pyöreä 0. :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”