koeus kirjoitti:Jos ottaa poikasvärityksessä olevan kalan on kuulemma riskinä, että kalan värien muuttuminen jää epätäydelliseksi. Jotta värit vaihtuisivat kunnolla, on kalaa ruokittava hyvin monipuolisesti. Itse annan sille neljää eri kuivaruokaa ja silloin tällöin myysistä.
Aivan eri laji, mutta minulla on Echdina Polyzona mureena, joka on ollut minulla hyvin pienestä asti ja se on nyt noin nelivuotias. Koltaan se on kasvanut pari senttisestä neljäkymmentä senttiseksi, eli se on asunut käytännössä koko elämänsä minun altaassa. (Pienenä poikasena se tuli elävänkivien mukana)
Se ei ole vieläkään kunnolla vaihtanut väriään tuohon aikuisväritykseen, vaikka on saanut viimeiset kolmevuotta hyvinkin monipuolisesti TMn pakasteita. Ensimmäisen vuoden se eli akvaarion ravuilla ja pakastekatkaravuilla.
Tästä näkyy hyvin poikas- ja aikuisväritykset:
http://www.hawaiisfishes.com/fishes/nea ... lyzona.htm
minun kalani on tuosta väliltä, se on kokonaan vaalen ruskea ja raidat vielä näkyvät tummina.
Eli pointtina on se, että mureenasta saamieni kokemusten perusteella, kannattaa varmastikkin tsempata reilusti, jotta saa keisarille sopivaa ruokaa, että tulee täydellinen värin vaihdos.