Mitä altaaseen "pioneereiksi" ?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Mitä altaaseen "pioneereiksi" ?

Viesti Kirjoittaja homer »

Nyt vesiarvot ovat seuraavat :
(mitattu pari päivää sitten)

Ph 8,2
Kh 11 - 12, Alk 4+
Calsium 350 - 400
Nitriitti n. 0,25
Cu 0

Ajattelin ostaa ensin muutamia Astraea-suvun (tai Turbo) kotiloita
ja ehkä keltavälskärin, kun sen pitäisi myös syödä vihreää levää...

Mitä viisaammat sanovat ?
Cano
Junior Member
Junior Member

Mitä altaaseen

Viesti Kirjoittaja Cano »

En tiedä viisaammista, mutta turbothan ne ovat varmimmat vaihtoehdot. Itselläni taitaa olla jotain muita kotiloita, ostettu Helsingin lemmikkikeskuksesta. Toistaiseksi kaikki vielä elossa. Itse ostin ensimmäiseksi kalaksi kaksi amphiprion ocellarista ja vasta n. kuukauden päästä tästä keltavälskärin.

Millä mittaat vesiarvoja, kun antaa noin ympäripyöreitä vastauksia calsiumin suhteen? 350 kun on jo aika matala, mutta 400 jo ihan hyvä.:)

-Cano-
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Semmoinen ajatus vain, että haluatko varmasti keltavälskärin. Melkein kakilla muillakin on sellainen. Uutta väriä altaisiin!

Mua meinaan melkein harmittaa se, että kaloja on vaikka kuinka paljon, mutta kaikilla on aina suurinpiirtein samat :)

Vaikka siis, onhan keltaväskäri mahtava kala ja en vastusta sen hankkimista pätkääkään!
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Pelkkä kala-allas olisi ihan hieno, yleensä hienommat ja värikkäämmät kalat eivät sovi korallien kanssa samaan altaaseen ja mitä hienompi kala sitä vaikeampi pitää akvaariossa henkissä.
Mandariinikalaa kaupatan täällä hellppohoitoisena mutta jos lukee marinedepotin sivua niin siellä sanotaan seuraava asiasta :

This species is very difficult to keep and should only be attempted by expert aquarists, or is a 'delicate shipper.' Our Stay Alive guarantee is not available on this item.

Viikon kuluttua ehkä saan kyseisen kalan, altaassa on nyt sen verran elämää että toivottavasti löytää sieltä ruokaa, ovat aika nirsoja syömään.
Viimeksi muokannut rambi, 12:04, 31.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cano
Junior Member
Junior Member

Pioneerit

Viesti Kirjoittaja Cano »

Mikä muu kala olisi kestävä ja söisi yhtä hyvin levää kuin keltavälskäri? Minä ainakin olisin todennäköisesti ostanut muun kuin keltavälskärin, mutta en ole kyllä hetkeäkään katunut keltavälskärin hankintaa.

-Cano-
BenZo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Puhdistuskomppaniassani on yksi Keltasilmävälskäri ja yksi Keltavälskäri kaloina, eipähän ole yksinäisiä kun saavat hieman matsata välillä [;)] .

Lisäksi 10 turboa ja 10 punaista pientä erakkorapua, siinä kaikki toistaiseksi (530L). Turboja hommaan 20 lisää ja ehkäpä 1 tai 2 mustaa merimakkaraa hiekkaa möyrimään. Salariaksen olisin hommannut, mutta ei ole saatavilla Suomesta. :(

Hyvin on pysynyt levä hommat hanskassa tuollakin kokoonpanolla, allas toiminnassa marraskuun alusta. Tammikuun puolenvälin paikkeilla tarkoitus hankkia ensimmäiset korallit ja ehkä kaloja lisää.

Niin, sanovat että jos hommaat välskäreitä, hommaa ne samaan aikaan kaikki mitä aiot hankkia, tulee muuten nokkapokkaa uusien kanssa. :mrgreen:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ihan vain ajatus, tarviiko olla levänsyöjä. :)

Isän altaassa oli pitkään vain koralliahvenia, eikä levästä sinänsä tullut mitään ongelmia. Muuten ei ole kokemusta altaista, jossa ei ole levänsyöjiä hirveämmin ollut.

Koralliahvenet on kyllä todella kestäviä, mutta niiden temperamenttinen luonne ja värien haalistuminen iän myötä (so I've been told :) ) ovat ehkä sitten niitä huonoja puolia.

Mulla on chromiksia jotka menevät samaan kastiin, mutta luonne niillä on muita kohtaan huomattavasti lempeämpi. (ainakin pinsetti kalaa, mureenaa ja välskäreitä kohtaan jotka kaikki on 2-3 kertaa isompia)
homer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja homer »

Kaikki on mitattu Salifertin testeillä.
Tosin välillä on mennyt testatessa useampi tippa kerralla ja tulos ei ole ihan tarkka, kun on pitänyt pyöristellä...

Vaatii tarkkuutta. :D

Tälläiset tulokset olen saanut.

360 ppm
320 ppm
380 ppm
420 ppm
350 ppm
360 ppm
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mittasin toissapäivänä rinnakkain salifertin ja tmn testeillä, niin sain
TM 385 ja salifert 350.

Tuosta nyt ei voi vielä johtopäätöksiä tehdä, kun on vain yksi testi ja tmn testi on ihan lopuillaan. Saan siitä vielä yhden testin. Kerron miten siinä suhtutuu arvot. (voihan olla, että tein virheenkin jommassa kummassa testissä)
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA

Viesti Kirjoittaja Ari »

BenZo kirjoitti:Puhdistuskomppaniassani on yksi Keltasilmävälskäri ja yksi Keltavälskäri kaloina, eipähän ole yksinäisiä kun saavat hieman matsata välillä [;)] .
Kun olen omaa tulevaa kalastoai suunnitellut, niin itse olen tykästynyt tuohon Keltasilmävälskäriin. Millaisia käytännön kokemuksia siitä on ? Voisiko se esimerkiksi korvata kokonaan tuon Keltavälskärin levänkurissapidossa ?
BenZo
Junior Member
Junior Member

Ari kirjoitti:
BenZo kirjoitti:Puhdistuskomppaniassani on yksi Keltasilmävälskäri ja yksi Keltavälskäri kaloina, eipähän ole yksinäisiä kun saavat hieman matsata välillä [;)] .
Kun olen omaa tulevaa kalastoai suunnitellut, niin itse olen tykästynyt tuohon Keltasilmävälskäriin. Millaisia käytännön kokemuksia siitä on ? Voisiko se esimerkiksi korvata kokonaan tuon Keltavälskärin levänkurissapidossa ?
Olen pitänyt siitä kovasti, on jotenkin hauskempi luonteeltaan (?) kuin Keltavälskäri. Tuntuu vaan olevan herkempi ottamaan pulttia asioista kuin tuo toinen. Joulun aikaan se stressaantui ilmeisesti Käärmemeritähden valloitettua sen lepoluolan ja oli aiwan paniikissa pilkkuineen päivineen. Nyt kuitenkin täysin kunnossa . Ahkerampi levänsyöjänä se kuitenkin on kuin tuo Keltavälskäri. Suosittelen ja on vielä hienon värinenkin..
Janne50
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Janne50 »

rambi kirjoitti:Mandariinikalaa kaupatan täällä hellppohoitoisena mutta jos lukee marinedepotin sivua niin siellä sanotaan seuraava asiasta :

This species is very difficult to keep and should only be attempted by expert aquarists, or is a 'delicate shipper.' Our Stay Alive guarantee is not available on this item.

Viikon kuluttua ehkä saan kyseisen kalan, altaassa on nyt sen verran elämää että toivottavasti löytää sieltä ruokaa, ovat aika nirsoja syömään.
Mielestäni mandariinikala on erittäin kestävä ja helppohoitoinen. Kaikki muut kalani kuoli pilkkutautiin, mutta mandariini porskuttelee iloisesti. Eikä tarvitse edes ruokkia.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Olen ymmärtänyt että mandariinikalan vaikeus voisi olla sen ruokailutottumukset. Syö vissiin kivissä eläviä selkärangattomia (copepodia?) ja jos hyvin toimivaa kiveä ei ole tarpeeksi voi kala nääntyä nälkään. Voisi myös kuvitella, että altaan koolla ja sitä kautta kiven määrällä olisi joku minimi määrä. Pieni allas ei tuota kalalla tarpeeksi ruokaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kala syö yleensä vain pieneliöitä kivistä. Näin ollen rerifigiumi on oikeastaan aivan pakollinen kalaa pidettäessä. Lisäksi akvaariossa ei saa olla muita kaloja, jotka syövät pienelämää.

Tämä tutkimus valoittaa varmasti aika paljon asiaa:

http://www.ozreef.org/reference/mandarin_survey.html

Itse olen hyvin kiinnostunut kalasta, mutta ei ole refigiumia...

(Kalan ostamisesta on jäänyt mieleen se, että jos sillä on lattana maha, älä osta. Laihtunut liikaa ja ei todennäköisesti tule selviämään)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kimmo S kirjoitti:
Tämä tutkimus valoittaa varmasti aika paljon asiaa:

http://www.ozreef.org/reference/mandarin_survey.html
Aika paljon siinä on asiasta puhuttu, vielä jos kaiken ymmärtäisi..
Keväällä minulla oli mandariinikala ja silloin se kuoli samoihin aikoihin kun kaikki muutkin kalat kun pilkkutauti iski. En kyllä nähnyt sitä kertaakaan syömässä, kiven päältä se kyllä jotain oli nöykkimässä mutta silloin ei juuri pieneliöstöä altaassa ollut.
En tiedä syökö se sitä pieneliöstöä mitä nyt altaassa on mutta sitä on sitten riittävästi, olen tässä miettinyt että miksi isommassa altaassa niitä ei juuri ollut, ehkä phytoplanktonin lisäys vaikuttaa asiaan, jos vielä joskus keksin mikä siinä kulma-altaassa meni pieleen niin olen tosi tyytyväinen, reilu kuukausi on pienen altaan perustamisesta ja mitään onkelmia ei ole ollut, pienestä tä homma on kiinni.

Jos tämä pikkupytty toimii jatkossakin hyvin niin voisin joskus ajatella semmoisen 300-400 litran kala-altaan perustamista, erityisesti kiinnostaisi Angelsfish kalat, on kyllä värikkäitä ja komeita ja tiedysti isommat välskärit kuten vaikka Acanthurus olivaceus olisi aika mielenkiintoisia, siinä sitten täytyy kyllä paljon lukea, miten eri tai saman lajin yksilöt sopivat samaan pyttyyn, lopputulos on tiedysti se että vain yksi keisarikala uiskentele altaassa ja mitään muuta sinne ei voi laittaa.

Onkohan Suomessa ketään kala-altaan omistajaa missä olisi keisari ym.. kaloja mitkä eivät korallialtaaseen ole sopivia, ainakin kaupaksi on niitä kaloja mennyt. Laitat Homer siitä kala-altaan pystyyn ja unohdat korallit ostoslistalta [;)]
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Rambi:

Täällä näytti olevan keisarikala: http://www.ziizii.com/reef/
BenZo
Junior Member
Junior Member

BenZo kirjoitti:
Ari kirjoitti:
Olen pitänyt siitä kovasti, on jotenkin hauskempi luonteeltaan (?) kuin Keltavälskäri. Tuntuu vaan olevan herkempi ottamaan pulttia asioista kuin tuo toinen. Joulun aikaan se stressaantui ilmeisesti Käärmemeritähden valloitettua sen lepoluolan ja oli aiwan paniikissa pilkkuineen päivineen. Nyt kuitenkin täysin kunnossa . Ahkerampi levänsyöjänä se kuitenkin on kuin tuo Keltavälskäri. Suosittelen ja on vielä hienon värinenkin..

Jatkoa hieman...

Keltasilmävälskäri on "sisäsiisti".... :D

Tarpeensa se käy tekemässä aina samassa etulasin vasemmassa nurkassa kiven takana...[;)] Se on helppoa sitten vedenvaihdon yhteydessä imasta suurimmat kasat pois... 8)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Olen miettinyt pitkään mitä kaloja pieneen altaaseen laittaisin, nyt siellä on vain keltavälskäri (onhan tää allas sille pieni mutta...), tulossa on kohta mandariinikala ja mielestäni yhdelle kalalle olisi vielä tilaa ja kun kalojen määrä on rajoitettu niin sen täytyy olla näyttävä, näyttäviä on paljon mutta ne kasvaa isoooksi, pari vaihtoehtoa on jäänyt, yksi olisi haukkakala (tuntuu jotenkin siltä että olen siitä kalasta joskus täällä kysellyt) ja toinen vaihtoehto (vaimon valinta) olisi Flame Angel, oisko semmoinen minulle sopiva, onko kokemuksia.

http://www.mjc70.co.uk/flame.htm
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

haukkakala (tuntuu jotenkin siltä että olen siitä kalasta joskus täällä kysellyt) ja toinen vaihtoehto (vaimon valinta) olisi Flame Angel, oisko semmoinen minulle sopiva, onko kokemuksia.
Haukkakala on tällä hetkellä myynnissä Lemmikkikeskuksessa, en muista mitä maksoi, mutta ei ollut kovin kallis.

Vaikka yleisesti sitä ei tunnustetakkaan, on hyvä mahdollisuus, että Flame angel nyppii kaikkia koralleja ja saattaa tappaa ne.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

mikkokoo kirjoitti:
haukkakala (tuntuu jotenkin siltä että olen siitä kalasta joskus täällä kysellyt) ja toinen vaihtoehto (vaimon valinta) olisi Flame Angel, oisko semmoinen minulle sopiva, onko kokemuksia.
Haukkakala on tällä hetkellä myynnissä Lemmikkikeskuksessa..
Vaikka yleisesti sitä ei tunnustetakkaan, on hyvä mahdollisuus, että Flame angel nyppii kaikkia koralleja ja saattaa tappaa ne.
Lemmikkikeskuksessa on haukkakala mutta se mitä olen ajatellut on punainen (oli syksyllä Siniriutassa myynnissä).
Se tässä Flame Angel kalassa juuri kiinnostaa että jättääkö korallit rauhaan, juuri tutkiskelin asiaa netistä niin kuten yleensä ristiriitaista on tieto siitä, yhdellä sivulla oli "reef safe" ja että voi pistää poskeen pieniä kaloja, tuskin välskäri sille suuhun mahtuu :mrgreen: , toisaalla taas oli "Keep with caution in a reef aquarium" joten jonkun oma kokemus kalasta olisi hyvä.
Jos on tietoa hienosta kalasta mikä pärjää 170 l altaassa niin linkkejä vaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Reefcentrali on parempi kuin mikään kirja [;)] .
Se Flame Angel mitä ajattelin ostaa on keisarikaloista (onko angel fish keisarikala suomeksi?) pahin tuholainen koralleille, pienestä koosta huolimatta se saa enemmän tuhoa aikaseksi kuin isommat keisarit, oli joukossa myös "onnellisia" omistajia mutta suurin osa kuitenkin joutui joko kalan tai korallit siirtämään muualle.
Voi itku, täytyy taas miettiä mikä kala on sopiva ja taas kerran tulee kala-altaan perustaminen mieleen.
Vaikuttaa siltä ettei mikään keisarikala ole sopiva korallien kanssa , onko näin ?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Vaikuttaa siltä ettei mikään keisarikala ole sopiva korallien kanssa , onko näin ?
Näin on jos haluaa pelata varman päälle. Emperor plus muutamat muut on kai ihan ok turvallisia nuorena, mutta käytös saattaa muuttua nopeasti kun kasvavat. Vaihtelua on yksilöiden välillä, mutta on aika kova riski yrittää.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eihän keisarikalat mikään ongelma ole korallialtaassa.

Tarpeeksi iso allas ja koralleja pitää vain olla niin paljon, että ehtivät kasvaa nopeammin, kuin kalat syövät! :mrgreen:
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Eilen kävin läpi pitkän kalalistan niin täytyy sanoa että kalojen valinta on tosi rajoitettu, välskärikalat ja gobbyt ovat melkein kaikki semmoiset mitkä sopii mihin vaan (kunhan allas on tarpeeksi iso välskäreille), sitten tuleekin iso joukko: keisarikalta, blennyt\chromikset,haukkakalat, damselfish ym.. ja kyseisten kalojen kanssa voi tulla vaikka mitään onkelmia, syövät koralleja, toisia kaloja, laji tovereita,eivät syö mitään ja kuolevat, ovat muuten tosi äkäisiä ja paras juttu oli Domino Damselfish, kala on pieni kuin mikä mutta puree harrastajan käteen :mrgreen: , kyseinen kala oli myös ostoslistalla, ei enää. Onneksi on pieni allas ja siihen ei tarvi mitään kalasoppaa laittaa, keisarikaloista ehkä Beauty Angelia kokeilen, on kuulemma keisareista riutta "ystävällisin" ja keisarikaloja täytyy tarpeeksi ruokkia niin ehkä on toivoa että jättävät korallit rauhaan. Nyt täytyy valmistua mandariinikalan totutteluun.
Mandariini totuttelee jo syömistä hiekasta.
Viimeksi muokannut rambi, 12:54, 08.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: paras juttu oli Domino Damselfish, kala on pieni kuin mikä mutta puree harastajan käteen :mrgreen:
Tuosta on kokemusta. Muutama mojova luunappi otsaan hillitsee hyökkäilyä, mutta on kyllä todella ärhäkkä kala. Pistää monet muut kaloista tossunalle ja häiritsee melkeinpä niitten elämää!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”