Tetran tippatesti ja nitriitit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-pipsa-
Starting Member
Starting Member

Tetran tippatesti ja nitriitit

Viesti Kirjoittaja -pipsa- »

Kahlailin läpi noita vanhoja nitriitti keskusteluja ja en löytänyt vastausta, mutta jos tiedätte jossain niin viittailkaa sitten suuntaa :)

eli käytössä on Tetran tippatestit ja nitriitistä on kyse. Kun nitriitin pitäisi olla nolla niin miten se tuolla tippatestillä todetaan jos alin arvo on <0.3 mg/l (keltainen)? Siihenkö tässä nyt tähdätään vai kuinka?

Kypsytys on siis menossa ja kun puhutaan nitriitti piikistä niin kuinka paljon piikissä arvo voi olla? miten vähän on jo piikki?
Kun piikki tulee niin kuinka monta päivää se noin keskimäärin kestää?

Tällä hetkellä nitriitit on 0,8mg/l ja muutamaan päivään en ole päässyt arvoja mittailemaan (tätä ennen oli 0,3mg/l). Voisiko tässä nyt olla piikki tulossa tai menossa?

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi minulle vastata :)
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Juu eli todellakin "paras" ja tavoiteltava arvo on se <0,3mg/l Tetran nitriitti-tippatestissä.

Itselläni kypsytyksessä nitriitti kävi korkeimmillaan 11,6:ssa ja itse piikki kesti (nitriitin ekasta havainnosta sen häviämiseen) 10 päivää.

Kuinka usein ja kuinka paljon olet lisäillyt ammoniakkia? Tästä riippuu kuinka korkealle nitriitti voi ylipäätään altaassasi nousta. Tuosta "muutamasta päivästä" voisi arvailla että sinulla on piikki nyt tuloillaan. Paljonko on nitraattia kertynyt?

Niin ja, kyllä sen sitten huomaa kun akva on kypsä, säännöllisestä ammoniakin lisäämisestä huolimatta se muuttuu nitriitin kautta nitraatiksi noin vuorokaudessa :) (kylläpä on viisas olo kun olen yhden akvaarion saanut onnistuneesti kypsytettyä ;)).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”