Suihkuputken kyhääminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misato
Starting Member
Starting Member

Suihkuputken kyhääminen

Viesti Kirjoittaja Misato »

En löytänyt keskustelua tästä, mutta voi olla kyllä hieman käsi... :? Laittakaa linkki, jos keskustelu löytyy. :D

Suodattimena olisi Eheimin 2252 sisäsuodatin ja sille tarviisi kyhätä suihkuputki.

Sopivankokoista putkea löytyy ja reiät tietty tehdään siihen, pääkin pitäisi varmaan jollain tukkia... Käykö siihen klöntti silikoonia vai pitääkö olla jotain muuta? Pysyykö tiukka (/tiukahko, en työntänyt sitä vielä kokeillessa ihan loppuun asti, mallailin vaan) putki suodattimen ulostulossa kiinni vai pitääkö sitä yrittää jollain siihen vielä kiinnittää? Entäs putken pituus...? Tietysti siihen vaikuttaa kai kuinka paljon sitä suodatusta haluaa hillitä, mutta noin niinkun keskivertona. Entäs putkessa olevien reikien väli?

Semmoset immeiset, jotka on tämmösiä nysväilleet, niin kertokaa ihmeessä, että miten sujui. Täällä yksi naisimmeinen koettaa rasittaa kahta hernettään tuumailemalla toteutusta [:I]

Eniten jännään kuitenkin sitä, kun en kauheesti oo reikiä poraillu ja avokki ystävällisesti ilmotti, että itte saan putkeen reiät porata... Taitaa vähän haittaa, jos putkessa on reikä läpitte molemmin puolin samalla kohtaa 8O
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Osta siihen suoraan suihkuputki akvaariokaupasta? Näin teki laiska ja tyytyväinen on :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

Taitaa olla nuo reikien koot, välit yms. ihan kokeilusta ja omasta altaasta/omista mieltymyksistä kiinni. Silikoonitulppa saattaa pysyä tai sitten ei, riippuu vähän putken materiaalista. Samoin putki saattaa pysyä suodattimessa tai sitten ei, riippuu sovituksen tiukkuudesta ja suihkuputken virtausvastuksesta.

Läpiporaamisen voit estää laittamalla poranterän ympärille teippiä siten, että teippi tökkää putkeen ennen kuin terä putken taustapuoleen.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Olen kyhännyt suihkuputken Aquaballiin. Tarpeina oli 16/22 mm PVC-letkua. Poralla vaan sopivaksi katsomani määrä sopivan kokoisia reikiä, szzsurrr! Pään tukin mattosuodattimen riekaleilla. Kuumassa vedessä lämmittämällä letkun sai venytettyä suodattimen ulostulon ympärille. Toinen vaihtoehto olisi käyttää 22 mm sisämitaltaan olevaa letkun pätkää liitoksena.
Misato
Starting Member
Starting Member

Täytyy nyt ainaskin yrittää säästää hieman rahaa, kun jos silikoonilla tekee putkeen tulpan, niin kaikki tarvittava pitäisi löytyä kotoolta (jos silikooni on vielä kutsissa, eikä oo ihan kuivunut...). Ja olispahan puuhattavaa viikonlopuksi. :mrgreen:
Lappoputken jatko tosin lyhenee vähäsen, mutta se ei haitanne. :mrgreen:

Mietinkin sitä, että jos reiät on miltei minipieniä, niin tuleekos siitä mitään? Varmaan miellyttäisi silmää enemmän semmoisista pienistä tuleva suihku, jos vaan systeemi workkii niin...

Hyvä neuvo tuo teippi. Täytyykin kysyä, että antaako avokki teippailla sen työkaluja, hope so, muuten oon taas liemessä... :frown:
Romppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Romppis »

Misato kirjoitti:Hyvä neuvo tuo teippi. Täytyykin kysyä, että antaako avokki teippailla sen työkaluja, hope so, muuten oon taas liemessä... :frown:
Älä kysy, teippaat vaan. Eihän ne siitä rikki mene. 8-) Jos ei halua auttaa, niin pitää tyytyä siihen, että toinen tekee naisen logiikalla työn juuri niin, kuinka hän itse ei olisi sitä ikinä tehnyt...

Meillä homma menee niin, että minä haluan aina korjata / väkertää kaikkea, ja mies katsoo viisaimmaksi piilottaa työkalut tai tehdä homman itse.

Ja itse asiaan, voihan ne suihkuputken reiät tehdä ensin pieninä, ja jos ei toimi, niin suurentaa sitten.
Vähiin käy ennenkuin loppuu
Ferret
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ferret »

Misato kirjoitti:Täytyykin kysyä, että antaako avokki teippailla sen työkaluja, hope so, muuten oon taas liemessä...
Heh, tarviiko sitä kertoa.
Ja siitä tulpasta, Ostat viinipullon, juot sen ja sitten vuoleskelet sen korkin sopivan paksuiseksi ja törkkäät kiinni. Mulla ainakin toimii noin vallan mainiosti. Tietenkin se korkki kannattaa pestä ensin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ferret kirjoitti:
Misato kirjoitti:Täytyykin kysyä, että antaako avokki teippailla sen työkaluja, hope so, muuten oon taas liemessä...
Heh, tarviiko sitä kertoa.
Ja siitä tulpasta, Ostat viinipullon, juot sen ja sitten vuoleskelet sen korkin sopivan paksuiseksi ja törkkäät kiinni. Mulla ainakin toimii noin vallan mainiosti. Tietenkin se korkki kannattaa pestä ensin.
Ja kannattaa alkaa askartelemaan puukon kanssa vasta kun viinin vaikutus lakkaa :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Siihen putkeen kannattaa ennen porausta piirtää viivottimella viiva jolle ne reiät poraa, muuten voi tulla mielenkiintoisen näköinen lopputulos.
Misato
Starting Member
Starting Member

Niin... Täytyyhän mun varmaan avokille puuhailuistani kertoa, kun hyvä että osaan käyttää koko porakonetta! 8O Sehän kieltäis multa kaiken puuhailun, jos hakisin omin lupineni sen työkoneen ja poraisin sillä miten sattuu, hyvässä lykyssä osuen vielä parkettiinkin tmv sen vaalimaan asiaan... :?
Täytyy kai kestää ja pyytää se naureskelemaan viereen. (Se kun on kovasti sitä mieltä, että mun pitäis harjotella rakennushommia... 8O Kyllä mulla vasara kädessä pysyy, pora onki sitten eri asia :mrgreen: )

No, mutta eikös sillä saisi persoonallisemman näköisen, jos ne reiät olisi miten sattuu... Sitä persoonallisuutta kun haetaan paljon nykypäivänä... :D

Toi vinkun korkki oli hyvä idis! Harmi kun ei ajatellut tota viikonloppuna, kun juotiin kuoharipullo, olis ollut ihan puukorkki. Onko siitä mitään haittaa, jos vuolis tommosesta puukorkista (nykyvinkuissahan kun on muovia se korkki). Saisin varmaan avokin "suostuteltua" jakamaan uuden kuoharipullon viikonloppuna. :mrgreen:
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mulla oli just passelin kokosta vihreätä puutarhaletkua ja leikkasin siitä sopivan mittasen pätkän. Saksilla siistit reiät 5cm välein ja tulpaksi maitohappobakteeripullon pehmeä muovikorkki joka istu ku nenä päähän! Letku paikalleen 2252:seen ja sillä kierrenupikalla tiukasti kiinni! [;)]
Imukuppi tietty avuks jos meinaa lerpattaa.

Jos et sitä kuoharia saa, nii vuolase sopivasta oksanpätkästä tulppa.

Jos muoviputkea poraat, tee ensin "apukolot" jollain, ettei poratessa terä lähde vetämään omia reittejään! Ja tarpeeksi hitaalla vauhdilla ettei mene läpi toiselta puolelta. :)
-uusio-harrastaja-
Netta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Netta »

Minä en jaksanut etsiä oikean kokoista poranterää ja
sulatin kolvilla reikiä putkeen.

Kolvia on myös ketterämpi käyttää, kun porakonetta.
Reijät voi siistiä pienellä metallisella kynsiviilalla, jos on tarvis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”