Turvekentiltä löytyneet kannot

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MyyRy78
Starting Member
Starting Member

Turvekentiltä löytyneet kannot

Viesti Kirjoittaja MyyRy78 »

Lueskelin tuossa, että kantoja on käyty poimimassa järven pohjista metsiköistä ja mistä milloinkin, mutta mitä mieltä olette turvekentältä löytyneistä kannoista ja oksanpätkistä? Kannattaako sellaista laittaa akvaan? Ne ovat nousseet turpeennoston yhteydessä pintaan, joten niitten ikä voi hyvinkin olla satoja vuosia. Meillä hanasta mitatun veden pH on siinä 7,5 joten niillä varmaan saisi pH:ta vähän laskemaankin...

Olen omat karahkani porstannut kunnolla juuriharjalla ja liottanut niitä nyt noin 2 viikkoa vesisaavissa, veden kun olen vaihtanut ja niitä vähän virutellut, niin aika sameaksi vesi edelleen menee. Ne ovat aikasta pehmoisia, mutta eivät silti lahon tuntuisia. Pitäisikö niitä esim. vielä keittää?

Olen pian aloittamassa ensimmäisen akvani kypsyttelyä, joten haittaakohan sekään että ne laittaa vähän etukäteen sinne akvaan, vaikka vesi samentuisikin niiden ansiosta, luulisi niiden kuitenkin 3-4 viikon aikana lopettavan veden samentamisen?

Jaahas, tässä taisikin tulla aika monta kysymystä, mutta olisi kiva jos jollakin olisi tietoa/mutua asiasta. :mrgreen:
Psykedelia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

En näe mitään syytä miksi ei voisi laittaa. Sekaan vaan. [;)] Itse en ole keittänyt mitään juurakoita, kiviä enkä mitään muutakaan, turhaa vaivaa mielestäni.
Kerkkokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kerkkokala »

Kyllä kai se sen samentamisen lopettaa, mutta se on vain hyvä että se samentaa sitä ensin koska silloinhan veden ph laskee. Eikös näin ole?
Jos et tiedä mitä tehdä... Älä tee mitään!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Samennus ja pH:n lasku ei sinäänsä liity yhteen. Puusta lähtevä tanniini, ruslkeaksi värjääminen on se, joka pehmentää vettä ja laskee pH:ta. Kyseinen asia ei ole pahaksi jos tulevat kalat ovat pehmeän ja happaman veden eliöitä, mitään kovan veden kaloja voi olla turha saada tuon kannon kanssa viihtymään. Lisäksi on sellainen mahdollisuus, ettei kanto piiiitkiin aikoihin lopeta värjäämistä jos se on imenyt itsensä oikein täyteen "turveuutetta". Mutta sehän ei ole mikään kuoleman asia, kun ottaa kannon altaasta ja vaihtaa vettä pari kertaa niin allas on taas "normaali".

Eli siitä vaan, sanoisin minä, mutta varaudu siihen, että kannosta voi liota aineita vielä hyvin pitkän aikaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kerkkokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kerkkokala »

Puusta lähtevä tanniini, ruslkeaksi värjääminen on se, joka pehmentää vettä ja laskee pH:ta. Tuota lähinnä tarkoitin.
Jos et tiedä mitä tehdä... Älä tee mitään!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hyvän verran löytyy kaloja jotka viihtyvät parhaiten tuollaisessa "tummassa vedessä", kuten vaikka sinineontetra [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”