Monimetallipolttimoita haen, nykyiset ovat merkinnöiltään
OSRAM Powerstar HQI-TS 70 W / NDL UVS
Haluaisin tuohon bright daylight -tyylisen valon joka ei ole "kellertävä" vaan 6500K pinnassa.. Tietäisikö joku mikä olisi sopiva?
Edit: löysin tällaisen: HQI-TS 70/D , tuon pitäisi olla 1200K kuumempi, eli 5200K mainitaan maksimilämmöksi, mahtaiskohan tuo kirkastaa tunnelmaa? Ja missähän myydään Osramin HQI valoja?
Sopiva monimetallipolttimo
Valvoja: Moderaattorit
Minulla on tuollainen Powerstar HQI-TS/D, mielestäni ihan suht OK värinen, sellainen vaaleankeltainen, ei kovinkaan lämmin. Itse olen tälle polttimolle nähnyt yleisimmin mainittavan 5400 K värilämpötilaa. En ole koskaan nähnyt tuollaista NDL-polttimoa niin en osaa verrata. Pitäisin itse myös ehkä vähän vielä kirkkaammasta ja sinisemmästä valosta, mutta en ole etsinyt vaihtoehtoja.
Oman 250 W vaihtopolttimoni tilasin muistaakseni aquaristik.netistä.
Oman 250 W vaihtopolttimoni tilasin muistaakseni aquaristik.netistä.
Re: Sopiva monimetallipolttimo
Lainaanpa vaikka tätä ketjua...
Käytetyn 150W Lival-valaisimen mukana tuli polttimo, Osram powerstar wdl uvs 938. Toisessa valaisimessani on polttimona aqualight 6500K ja voi sanoa, että ero on huomattava...
Toisaalta tuo osramin polttimon valo ei ole kauheen pahan näköinen, mutta mitä muuta merkitystä värilämmöllä on kuin "ulkonäkö"? Tykkäävätkö kasvit/levät enemmän lämpösestä vai kylmästä valosta? Mikä polttimo olisi noiden välimuoto, hyvä ja halpa tietennii. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Käytetyn 150W Lival-valaisimen mukana tuli polttimo, Osram powerstar wdl uvs 938. Toisessa valaisimessani on polttimona aqualight 6500K ja voi sanoa, että ero on huomattava...

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla on omissa 150w livaleissa philips mastercolor 942 malliset polttimot, olen niihin ollut varsin tyytyväinen, ja voin suositella.
Onko suunnilleen minkä hintainen tuo Philips? Eka polttimo ol Philipsin MHD-td 842 ja muistaakseni se värisävy ei ollut kovin kummonen ja se mosahti jo parin kuukauden käytön jälkeen, vaikka rukkaset kädessä sen asensinkin, mikä lie maanantaipäivän painos...
Tuon kelvinejä en pikagoogletuksella onnistunut löytämään, eikä muisti pelaa. Tuossa kyseisessä mastercolour-polttimossa tais olla 4200, sehän sattuis just sinne välimaastoon.

Uusioakvaristi, 240 l