Sopiva monimetallipolttimo

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Sopiva monimetallipolttimo

Viesti Kirjoittaja JTa »

Monimetallipolttimoita haen, nykyiset ovat merkinnöiltään

OSRAM Powerstar HQI-TS 70 W / NDL UVS

Haluaisin tuohon bright daylight -tyylisen valon joka ei ole "kellertävä" vaan 6500K pinnassa.. Tietäisikö joku mikä olisi sopiva?

Edit: löysin tällaisen: HQI-TS 70/D , tuon pitäisi olla 1200K kuumempi, eli 5200K mainitaan maksimilämmöksi, mahtaiskohan tuo kirkastaa tunnelmaa? Ja missähän myydään Osramin HQI valoja?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Minulla on tuollainen Powerstar HQI-TS/D, mielestäni ihan suht OK värinen, sellainen vaaleankeltainen, ei kovinkaan lämmin. Itse olen tälle polttimolle nähnyt yleisimmin mainittavan 5400 K värilämpötilaa. En ole koskaan nähnyt tuollaista NDL-polttimoa niin en osaa verrata. Pitäisin itse myös ehkä vähän vielä kirkkaammasta ja sinisemmästä valosta, mutta en ole etsinyt vaihtoehtoja.

Oman 250 W vaihtopolttimoni tilasin muistaakseni aquaristik.netistä.
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

eli noissa osram polttimoissa homma menee näin:

WDL = Warm Daylight = 3000K
NDL = Neutral Daylight = 4000K
D = Daylight (White) = 5200K

Tuo D-malli käy mulle kyl mut jos jotain löytyis lähemmäs 6500K polttimoita niin olisin onnellinen :)
emzei
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sopiva monimetallipolttimo

Viesti Kirjoittaja emzei »

Lainaanpa vaikka tätä ketjua...

Käytetyn 150W Lival-valaisimen mukana tuli polttimo, Osram powerstar wdl uvs 938. Toisessa valaisimessani on polttimona aqualight 6500K ja voi sanoa, että ero on huomattava... :roll: Toisaalta tuo osramin polttimon valo ei ole kauheen pahan näköinen, mutta mitä muuta merkitystä värilämmöllä on kuin "ulkonäkö"? Tykkäävätkö kasvit/levät enemmän lämpösestä vai kylmästä valosta? Mikä polttimo olisi noiden välimuoto, hyvä ja halpa tietennii. [;)]
Uusioakvaristi, 240 l
kallekoo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Mulla on omissa 150w livaleissa philips mastercolor 942 malliset polttimot, olen niihin ollut varsin tyytyväinen, ja voin suositella.
emzei
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja emzei »

Onko suunnilleen minkä hintainen tuo Philips? Eka polttimo ol Philipsin MHD-td 842 ja muistaakseni se värisävy ei ollut kovin kummonen ja se mosahti jo parin kuukauden käytön jälkeen, vaikka rukkaset kädessä sen asensinkin, mikä lie maanantaipäivän painos... :roll: Tuon kelvinejä en pikagoogletuksella onnistunut löytämään, eikä muisti pelaa. Tuossa kyseisessä mastercolour-polttimossa tais olla 4200, sehän sattuis just sinne välimaastoon.
Uusioakvaristi, 240 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”