poikasiako?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimi29
Starting Member
Starting Member

poikasiako?

Viesti Kirjoittaja Mimi29 »

Hei!
Voisiko joku kertoa miten sinihuuliahvenet parittelee. Akvaariossani on nyt viimeiset pari päivää ollut kiivasta menoa ja ilmeisemmin se kala jota luulen urokseksi on nyt machoillut ja pöllyytellyt koko allasta. Lisäksi se on kaivanut kaksi kuoppaa akvaarion pohjalle. Nyt kaksi naarasta (jos ne nyt sitten ovat naaraita, hailukampia ovat ainakin) ovat piiloutuneet kivien taakse, eivät tule sieltä muuten kuin syömään. Onko tämä normaalia tai onko tämä edes parittelua? En ole enää varma kalojen sukupuolista. Tämä melskausta on nyt tapahtunut akvaariossa pari päivää, sitä ennen akvaariossa oli melko rauhallista. Mitä nyt suurin uros on selvästi dominoivin ollut aina. Kun etsinyt tietoa sinihuulten eroista naaraiden ja urosten välillä, olen jo aivan ymmällä. Naaraat voivat olla uroksiakin värityksen mukaan. Osaisiko kukaan sanoa, mistä on nyt kyse?
8O
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Varsinaiseen kysymykseen sn verran, että kuopankaivuu ja machoilu ovat koiraan tapoja houkutella naaraita parittelemaan. Naaras sitten tulee jos on tullakseen.

Oma kysymykseni liittyy varsinaiseen kutemistapahtumaan. Pääsin sitä tänään ensimmäisen kerran todistamaan ja mieleeni tuli, että missä vaiheessa koiras hedelmöittää mätimunat? Olen nimittäin aina ajatellut, että naaras laskee munat ja koiras sitten siihen maidin päälle, mutta naaras nappasikin mätimunan suuhunsa heti laskettuaan sen hiekkaan.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Malaweilla on lajeittain hiukan eri tapa munien hedelmöittämisessä. Jotkut koiraat hedelmöittävät munat ennen kuin naaraat ottavat mätimunat suuhunsa. Toisilla lajeilla homma toimii niin, että naaras ottaa mätimunat suuhunsa ja koiras laskee maidin niin että sitä joutuu naaraan suuhun ja hedelmöittävät mätimunat. Tämä tosiaan vaihtelee lajeittan, mutta ei tietääkseni yksilöittäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”