Tiedosta tosi kiitollinen!

Valvoja: Moderaattorit
Itseasiassa jos tarkkoja ollaan niin ruokasooda vaikuttaa kovuuteen nimittäin karbonaattikovuuteen (KH) ja kipsi sitten siihen kokonaiskovuuteen (GH). Oli pakko viilata pilkkua.Ville K. kirjoitti:Kalsiumkarbonaatti ei ole ruokasoodaa. Natriumvetykarbonaatti on ruokasoodaa. Ruokasooda ei vaikuta veden kovuuteen.
Kysyjä tarkoittanee kalsiumsulfaatti-dihydraattia (kipsi). Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 °GH.
Mutta jos käytetään käsittettä "veden kovuus", tarkoitetaan kalsiumin ja muiden maa-alkalimetalli-ionien pitoisuutta. On tavallaan harhaanjohtavaa käyttää käsitettä (vaikka niin tehdään) "karbonaattikovuus", koska kyse ei ole veden kovuudesta. On siis perusteltua käyttää käsitettä "kovuus" puhuttaessa pääasiassa kalsiumin aiheuttamaa veden kovuutta ja käsitettä "alkaliniteetti" puhuttaessa veden puskurointikapasiteetista.sadie kirjoitti:Itseasiassa jos tarkkoja ollaan niin ruokasooda vaikuttaa kovuuteen nimittäin karbonaattikovuuteen (KH) ja kipsi sitten siihen kokonaiskovuuteen (GH). Oli pakko viilata pilkkua.Ville K. kirjoitti:Kalsiumkarbonaatti ei ole ruokasoodaa. Natriumvetykarbonaatti on ruokasoodaa. Ruokasooda ei vaikuta veden kovuuteen.
Kysyjä tarkoittanee kalsiumsulfaatti-dihydraattia (kipsi). Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 °GH.
pusu kirjoitti:No voi herttileijaa, kun täällä ollaan niin tarkkoja...
Otahan selvää, mitä sinulle myytiin ja selvitä itsellesi, mitä haluat saada tuolla hankkimallasi jauheella aikaiseksi ennen kuin lisäät sitä akvaarioon.pusu kirjoitti: Jauhe on eläinkaupasta ostettu iso ja pussi/paketti jaettiin kaverin kanssa ja en nyt muista mitä oli. Mutta annostus oli tosissaan tuo 1 tl /100 l =>1 aste.
Surullista minusta.pusu kirjoitti: Ja mulle on ihan katinpyllytsama mitä se on, pääasia että kovettaa veden platyille/miekkapyrstöille/mustamolleille sopivaksi.
![]()
Villen tarkoitus ei selvästikään ollut riidellä tai viisastella vaan neuvoa sinulle kuinka tärkeää on tietää mitä laittaa altaaseensa ja miksi. Sinä sen sijaan närkästyit ja annoit ymmärtää ettet tahdo kuullakkaan näitä neuvoja.pusu kirjoitti:Sinä se viisastelit ja haastoit riittaaen minä!
Sain pahan mielen, oliko se tarkoitus? Kyse oli vaan saada neuvoja, ei näpäytellä mitään tyyliin, että kovin surullista... kommetteja!
pusu kirjoitti: Eikö ole mitään muuta paikkaa kun riitellä pe-iltana täällä ihan olemattomasta asiasta ja sullehan se on aivan varmasti sama mitä jauheeni on vaikka oikeesti laittasin vehäjauhoa altaaseen, mun kalat on mun!
Mitä surullista katinpyllyissä muka on, hähVille K. kirjoitti:Surullista minusta.pusu kirjoitti: Ja mulle on ihan katinpyllytsama mitä se on, pääasia että kovettaa veden platyille/miekkapyrstöille/mustamolleille sopivaksi.
![]()