Akvaarion siirto
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion siirto
Täytyisi siirtää 60l akvaario toiseen huoneeseen, joten vettä täytyy poistaa projektin ajaksi. Kysymys kuuluu: voinko korvata koko poistetun vesimäärän uudella vedellä, vai säästänkö vanhan? Ajattelin että 4/5 vedestä täytyisi siirron ajaksi poistaa.. Altaassa on kaloja, ja tulee olemaankin heti siirron jälkeen.
Ei kovaa mutta täysillä.
Miksei?VesiEläin kirjoitti:Juu ja suodattinta ei kannata putsata samallakertaa.
Vedessä ei edelleenkään elele "tärkeitä" bakteereja. Pohjamateriaali käsittääkseni pysyy samana muutossa. Biologisen toiminnan kannalta en näe tuota operaatiota juuri kummoisempana kuin reippaanlaisena veden vaihtona.
Itseasiassa itse ainakin putsaisin suodattimen, varsinkin jos virtaus on yhtään heikentynyt. Tuommoisessa muutossa kumminkin pohjasta noussee jonkun verran "pashaa" veteen, ja puhdistettu suodatin sen imaisee helpommin itseensä.
Kalat, kasvit ja koristeet (kunhan ei ole mitään järkyttävän painoisia kiviä) voivat matkata akvaariossa, turha niitä ruveta haavimaan altaasta pois. Kaverille olemme samankokoiselle altaalle tehneet muuton tuolla tavalla, matkaa oli pari sataa metriä (saman talokohteen toiseen taloon). Ajankohtana talvi. Altaasta juurikin abaut 4/5 vedestä pois, allas kantoon ja pihalla pulkkaan. Toinen veti ja toinen piti altaasta varuilta kiinni. Aikaa kului se abaut viisi minuuttia, sen jälkeen vaan rauhallisella tahdilla uutta vettä altaaseen, kevyt suodattimen pesu ja homma roger. Naapuri kyllä katsoi pihalla ihmeissään ja oli hyvin ymmällään, kun sai "Mitä hemmettiä te teette?" -kysymykseen vastaukseksi "Ulkoilutamme kaloja." -hekotuksen.
Varsin samanoloinen muuttokokemus täällä, kuin Tpipilla, tosin ilman pulkkaa onneksi. Ystävän 60 litrainen muutti kaloineen, hiekkoineen päivineen pienellä vesimäärällä ensin kolmannen kerroksen portaat alas ja sitten auton takapenkillä uuteen osoitteeseen noin puolen kilometrin matkan. Hyvin meni ja talvi oli tietenkin.
Jos vielä tekee etukäteen muutamia vähän isompia vedenvaihtoja, niin järkyttyvät kalat sitten vielä vähemmän.
Jos vielä tekee etukäteen muutamia vähän isompia vedenvaihtoja, niin järkyttyvät kalat sitten vielä vähemmän.
Dixi et animam levavi.
Siirsin juuri eilen 54-litraisen huoneesta toiseen seuraavalla tavalla: Kaikki kasvit ja kalat pysyi altaassa, sähkövermeet ei. Vettä jäi pohjalle 5 cm verran. Siirron jälkeen uutta vettä puoleenväliin allasta. Tänään (jos ehtii) niin lisään loput vedet. Lämmittimen asetukset meni pesussa hukkaan ja Minority iski päälle, joten lämmitin odottaa vielä pääsyä altaaseen. Ei haitanne pahasti kun monniset ja millikset ei vaadi kovin lämmintä vettä.
Eli suosittelen lisäämään uutta vettä vain altaan puoliväliin asti. Sähkövermeet pinnan alle silti.
Eli suosittelen lisäämään uutta vettä vain altaan puoliväliin asti. Sähkövermeet pinnan alle silti.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Siksihän niitä isoja vedenvaihtoja voi tehdä ennen muuttoa jonkun aikaa niin ei tule kaloille yllätyksenä
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
"Kuinka siis toimisin 240 litraisen ja 128 l kanssa. Niitä kun ei täytenä siirtele, hyvä jos tyhjillään saa liikkumaan."
Minä olen tehnyt näin 200-litraisen kanssa: kasvit yhteen vetiseen ämpäriin, kalat toiseen. Yhdessä ämpärissä taisi olla vetiset sähkövermeet ja toisessa pelkkää soraa. Kaikki vedet pois ja akvaarioon jäi vain minimäärä soraa. Ihan tarpeeksi raskas tyhjänäkin. Sitten siirto ja 1/3 akvaarion tilavuudesta uudelle vedelle. Vettä lisäsin muistaakseni kahtena seuraavana päivänä 1/3 plus 1/3.
Tällä tavalla opetin lehtikalani syömään neontetroja.
Minä olen tehnyt näin 200-litraisen kanssa: kasvit yhteen vetiseen ämpäriin, kalat toiseen. Yhdessä ämpärissä taisi olla vetiset sähkövermeet ja toisessa pelkkää soraa. Kaikki vedet pois ja akvaarioon jäi vain minimäärä soraa. Ihan tarpeeksi raskas tyhjänäkin. Sitten siirto ja 1/3 akvaarion tilavuudesta uudelle vedelle. Vettä lisäsin muistaakseni kahtena seuraavana päivänä 1/3 plus 1/3.
Tällä tavalla opetin lehtikalani syömään neontetroja.
Minä olen joskus siirrellyt 128l justiinsa sillä menetelmällä, että tarpeeksi vettä pois, varovainen siirto ja uutta vettä sekaan. Eli edellä mainittuja ohjeita mukaillen.
Kohta pitäisi siirtää 200l, sama tekniikka on suunnitelmissa. Tosin kantamiseen meinaan värvätä itseni tilalle jonkun äijänkäppyrän mieheni seuraksi..
Painavat somisteet kannattaa toki ottaa siirron ajaksi pois, joskus olen ottanut soraakin pois ämpäriin, nyt sitä on niin vähän että taidankin laittaa lisää sitten kun siirtorumbasta on toivuttu. Tai siis nythän tuolla on hiekkaa.
Kohta pitäisi siirtää 200l, sama tekniikka on suunnitelmissa. Tosin kantamiseen meinaan värvätä itseni tilalle jonkun äijänkäppyrän mieheni seuraksi..
Painavat somisteet kannattaa toki ottaa siirron ajaksi pois, joskus olen ottanut soraakin pois ämpäriin, nyt sitä on niin vähän että taidankin laittaa lisää sitten kun siirtorumbasta on toivuttu. Tai siis nythän tuolla on hiekkaa.