Hiekan huonot puolet?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zeizei
Starting Member
Starting Member

Hiekan huonot puolet?

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Olenpa tässä miettinyt että pitäisikö tuo oma "hieno" englantilainen jokisorapohja vaihtaa tuollaiseen kauniiseen vaaleaan hienoon hiekkaan. Onko hiekassa jotain huonoja puolia verrattuna normaaliin soraan?

Akvaariokauppoja tehdessä ei tullut mieleenikään että tuollaista hienoa hiekkaakin voisi pohjamatskuna olla, eikä kyllä tuolla liikkeessäkään näkynyt kuin soraa akvaarioiden pohjalla.

Onko sora+hiekka yhdistelmä aivan tyhmä ajatus?
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Omat kokemukset hiekasta ovat olleet todella positiivisia. Käytän Kauniston Soran hiekkaa (jotain millin molemmin puolin tuo raekoko). Yhtään kierteistä ei ole ja silti pohja pysyy hyvin "auki", eli hapekkaana. En tykkää laittaa paksua kerrosta juuri sen takia, että pohja pysyy hapekkaana. Silloin tällöin tökkii sormella pohjaa ja pinnasta lappoaa huttuja pois. Mitään ihmeellisempää en ole tehnyt. Hienommasta hiekasta (alle 0,6 mm) ei ole kokemuksia, joten muut saavat kommentoida siltä osin.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Itse vaihdoin sorasta hiekkaan täplämonnisten hankinnan myötä. Pohjaa hapekkaana pitämään hankin kierteissarvikotiloita, jotta ei tarvitse omin käsin pohjaa jatkuvasti möyhentää.

Hyviä puolia

-kalat tykkää (kaikki kalat, ei vain monniset)
-kasvit tykkää
-pohjan kasvilainnoitteet eivät liukene veteen, vaan pysyvät pohjassa
-ei tarvitse lapota
-kierteiset tuhosivat kaikki muut kotilot akvaariosta

Huonoja puolia

-tukkeutuu herkästi (möyhittävä välillä käsin/hommattava niitä kierteisiä, meillä tukkeutumista ehkäisevät tehokkaasti myös vallisnerian ja kapeakeiholehden jatkuvasti leviävät juuret)
-kierteisiä saa olla vähän väliä harventamassa, jos niitä päätyy hankkimaan
-kaikki pohjalle kerääntyvä p***a suorastaan loistaa vaalealla hiekalla, tosin ne on myös helppo vedenvaihdon yhteydessä imuroida pois

Nämä olivat siis ekoja mitä itselleni tuli mieleen. En kovin tarkkaan kaapinut vanhaa soraa pois, vaan jätin sitä jonkin verran hiekan joukkoon. Sora on tietenkin noussut aikaa myöten hienomman hiekan pinnallle, ja elävöittää mielestäni mukavasti muuten niin tasaisen väristä hiekkapohjaa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
zeizei
Starting Member
Starting Member

Taju kirjoitti: -kaikki pohjalle kerääntyvä p***a suorastaan loistaa vaalealla hiekalla, tosin ne on myös helppo vedenvaihdon yhteydessä imuroida pois
Tämä onkin mietittänyt. Eikös hieno hiekka nouse sitten pohjaimuria käytettäessä veden mukana pois?

Ei sinulla sattuisi olemaan kuvaa tuosta akvaariosi pohjasta? Kiinnostaisi nähdä miten ne sorat sieltä hiekan seasta näkyypi...
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Zeizei, ei sitä hiekkaa tietenkään imuroida. Kun pohjaa lapotaan, sitä lappoa liikutellaan varovasti siinä hiekan yläpuolella niin, ettei hiekka kuitenkaan joudu imun takia letkuun. Kyllä se onnistuu, kokeiltu on. :)
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Hiekan huonot puolet?

Viesti Kirjoittaja 111na »

zeizei kirjoitti:Onko hiekassa jotain huonoja puolia verrattuna normaaliin soraan?
Kaikessa on huonoja ja hyviä puolia. Tämä on melko laaja aihe, jos sitä oikein rupeaisi ruotimaan. Sora tuo parhaimmillaan erinomaisen tehokkaan biologisen suodatuksen akvaarioon. Hiekassa ei ole tilaa lietteelle ja se on kovin umpinainen ja vähähappinen. Mattosuodatin ja hieno hiekka on mielestäni toimiva ja helppo yhdistelmä. Karkeahko hiekka... hmm... ei irtoa esitelmät nyt. =)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30

Sora ja hiekka yhdistelmänä toimivat vain niin että sora on hiekan päällä.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla on kahdessa akvaariossa menestyksekkäästi sekä hiekkaa että soraa. Taka-alalla on soraa karkkilaatikon puolikkaissa ja edessä on hiekkaa. Laatikon reunat olen piilottanut kivillä ja juurakoilla, riittävän hieno mulle :mrgreen: Piikkisilmät on joku opettanut huonoille tavoille, eivät tykkää kaivella hiekassa vaan mennä ropistelevat sorassa hippulat vinkuen 8O Toki aina vedenvaihdossa lappoan suurimmat sattumat sorasta.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
111na
Elite Member
Elite Member

Jotenkin kummasti edellä luulin että kysyjä tarkoitti hiekan ja soran sekoittamista. 8O Tokihan samaan altaaseen sopii monella tapaa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Omissani on pastasiiviläällä seulottua järvihiekkaa: siis soraa ja hiekkaa sekaisin. Hyvin pelittää. Joskus innostuessani lappoan jonkunverran pohjaa, lappo n. 20 senttinen, hiekka ei nouse letkuun saakka.
Kierteissarvikotilot (=hiekan möyhentäjät) on syöty lähes sukupuuttoon. Syytän taistoja ja partamonnia ja lopputyön tekevät monniset. Pohja on pysynyt kuohkeana karkeiden sorapartikkeleiden ansiosta. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
zeizei
Starting Member
Starting Member

Kiitokset vastauksista! Pitänee jatkaa pohdintaa ja tutustua vähän aikaisempiin hiekka/sora keskusteluihin...
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Hienon hiekan yksi huono puoli on, että jos sitä pääsee suodattimen/pumpun moottoritilaan niin se hiertää magneettia, joka oletettavasti voisi tähän hajota tai saattaa ainakin ruveta pitämään kovempaa ääntä. Näin ainakin minun sisäsuodattimissani on käynyt jossain vaiheessa koska magneetissa on selvät kulumisurat. Olen pyrkinyt estämään tämän mahdollisuuden, eikä tilanne ole pahentunut. Matto- ja ulkosuodattimessa tätä ongelmaa ei varmaankaan esiinny(?), ainakaan minulla käytössä olleista.

Hyvä puoli on tosiaan se että pohjaa ei tarvitse lapota niin usein jos ollenkaan, mutta toisaalta hiekan sisään hautautuva jätös ja roska (jos on vaikka kaivelevia kaloja) mätänevät ja tuottavat helposti rikkivetyä jos pohjaa ei pöyhi. Ja kierteiset ovat mielestäni tähän heikohko ratkaisu,vaikka niitä olisi paljonkin. Ehkä hiekka kuitenkin vaivattomampi ratkaisu kuin sora, minulla on molemmat pohjatyypit käytössä tälläkin hetkellä, kumpikin toimii.

Se että kalat tykkäisivät hienosta enemmän, ei ole erityisen ilmeistä. Ainakin puikkokalat kaivautuvat minulla mielummin pienirakeiseen soraan kuin tiiviiseen hienoon hiekkaan. Kaiveleville (pattipäät) kaloille on kyllä enemmän puhaa hiekalla kun se valuu koko ajan takaisin, liekö sekään kovin mukavaa :)

Vaalealla pohjalla monet kalat ovat värittömämpiä ja pelokkaampia.
Niin
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minulla ei pumppuun asti ole hiekkaa päässyt. Aikanaan pumppu piti kovaa ropinaa ja luulin siellä olevankin hiekkaa. Pumpun ja suodatinkotelon putsaus paljasti noin desin verran kierteisarvikotiloiden pentuja, sellaisia pari milliä ja vähän enempiki pituudeltaan. Nyttemmin ei pumppukaan ropise kun kierteisen on syöty... :roll:
Viola & eläintarhantynkä
111na
Elite Member
Elite Member

Sora nousee melkein itsestään pinnalle ajan kanssa. Hienompi valuu aina syvemmälle.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niinhän se hienompi hiekka valuu pohjemmalle. Partamonni ja monniset sitten yöllä mylläävät taas soran ja hiekan toisinpäin.
Aika paljon on kalastosta kiinni miten hiekka vaipuu. Monniset kyntää pää noin, parhaimmillaan, sentin verran hiekan sisällä uraa. Partis ryöpyttää yöllä omia onkaloitaan. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Itse olen pari-kolme vuotta sitten vaihtanut englannin jokisoran hiekkaan (rautakaupan hiekkapuhallushiekkaa, raekoko 1mm molemmmin puolin). En ole kertaakaan katunut ja varsinkin monniset tykkää huomattavasti enemmän! Ja on se jotenkin luonnollisemman näköistäkin kuin jokisora.. No, makuasia tietenkin.
Mitä hiekkapohjan lappoamiseen tulee olen siinä suhteessa hieman rikkonut "sääntöä", hyvällä menestyksellä tosin. Eli vaikka tieteellisestikin on perusteltua, että hiekkapohjaa ei hirveästi häiritä, olen sitä kuitenkin laponnut viikoittaisten vedenvaihtojen yhteydessä soran tapaan. Niksi tähän on säädellä lapon imuvoimaa taittamalla letkua toisella kädellä, jolloin lappoon noussut hiekka laskeutuu kiltisti takaisin pohjalle. Tottakai lappoaminen täytyy tehdä kasvien juuristoja ja pohjan bakteeristoa kunnioittaen - koko pohja-alaa ei yhdellä kertaa kannata lapon kanssa käydä läpi, vaan kuten aikaisemmin onkin mainittu, liu´uttaa lappoa soran yläpuolella.
Moottorisaha
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Moottorisaha »

Meillä on k-raudasta ostettua maxitin hienointa puhallushiekkaa molemmissa altaissa. Olen samaa mieltä kaiken p*****n näkymisestä hiekan pinnalla, se on inhottavaa. Myöskin tämän p:n imeminen ei aina ole helppoa,hiekkaa menee väkisin putkeen. Huono puoli meillä on myös hiekan leijuminen: pöläys ja kasvien lehdet hiekassa. Sisäsuodattimeen menee aina paljon hiekkaa. Tämä johtuu monnisten kaivelusta ja suodattimien puhaltamisesta. Silti suosittelen hiekkaa. Näyttää paremmalta ja monniset tykkää.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minä en ymmärrän tuota kalankakaan näkymistä en sitten yhtään. Kevyesti voin tuijotella puoli tuntia allasta (testattu) enkä useimmiten havaitse kakan kakkaa, altaissa optirocin karkeampaa. Jostain kiven kupeesta sitä sitten saattaa vettä vaihtaessa hiukan saada imaistua. Sorapohjaisessa altaassa sen sijaan kakat killuu pohjalla tosi inhan näköisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”