Ensimmäinen seeprakalapoikue

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hulina
Junior Member
Junior Member

Ensimmäinen seeprakalapoikue

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Aamulla kävi hauska juttu. Etsiskelin lakitiedon kirjaa ja satuin vilkaisemaan tuota pikkuakvaariota, joka on jo useamman päivän ollut tyhjillään (noin viikon?), viimeksi siinä asusti 9 seeprakalaa, jotka olin sinne laittanut muutamaksi päiväksi odottamaan, kun vaihdoin altaasta pohjamateriaalin ja sisustin sen muutenkin uudelleen. Kalat siirsin sitten takaisin isoon altaaseen ja pieni jäi ihan tyhjilleen. Muutaman päivän tyhjilläolon jälkeen aloin siivota sitä ja otin kasvit, sekä suodattimen pois.

Tänään sitten katsoin, että hyi kun siellä on paljon kotiloita. Ne olivat munineet lämpömittarin imukuppiin ja pikkukotiloita oli hirveästi, jokunen lillui pinnallakin. Katsoin, että yök, siellä on jotain tikkuötököitäkin pinnalla, mitä lie kasvin osien jäänteitä. Aloin uudelleen etsiä lakitiedon kirjaa, kun tajusin, että "MITÄ?! Tikkuötököitä? Ei kai vain..." - ja kyllä, kalanpoikasia. :D Ja minä kun olin niitä seeprakaloja koittanut kudettaa tuolla isommassa altaassa ties kuinka kauan, ilman tuloksia. Tuli pieni kiire alkaa vaihtamaan vettä, koska tuo vesi on tosiaan seissyt tuolla jo jonkin aikaa ilman minkäänlaista hoitoa. Mukava yllätys, mutta kiire bussiin katosi saman tien. Vaikka ehdin kouluun kuitenkin ajoissa... Myöhemmin siivosin lämpömittarin ja otin kotiloiden suosiman kukkaruukunkin pois...

Altaan pikkusuodatin on nyt vielä ämpärissä, jossa on sairas kala jonka eristin sinne, ettei tartuta muita. Mahtavatko nuo kalanpoikaset pärjätä tuolla muutamia päiviä ilman suodatinta, jos vaihdan joka päivä vettä? Ruokin niitä jauhemaisella kalanruualla ja laitoin likoeläin"viljelyn" käyntiin. Akvaario on siis 37,5 litrainen ja lämpötila noin 24-25 astetta, kun lamppu on päällä. Poikaset ovat muutaman millin pituisia, ehkä puolisenttisiä, eli varsin pieniä vielä. Jotkut roikkuvat lasissa ja toiset uiskentelevat pinnan tuntumassa. ;) Useita kymmeniä niitä näyttäisi olevan. Kuinka nopeasti nämä kalat kasvavat?

On tosiaan ensimmäinen seeprakalapoikue (tai yleensäkin ensimmäinen kerta kun olen onnistunut kudettamaan kaloja), vaikkei näiden viljely nyt kovin vaikeaa taida ollakaan... Olen silti ylpeä. :mrgreen: 8-) Ja tosiaan, olen muutenkin suunnitellut ilmastimen hankintaa, se saattaisi jo hieman auttaa tuota happitilannetta tuolla, jos saisin lähipäivinä hankittua? Voin kohta laittaa kuvia kakaroista, kunhan jaksaisi ladata kameran akut ja siirtää kuvat koneelle. :) Tiedättekö muuten, että menevätkö nämä ylimääräiset helposti kaupaksi? Voisin suurimman osan varmaan antaa/myydä johonkin akvaarioliikkeeseen, jos ottavat... ;)

Jostain vanhasta akvaariokirjasta luin sellaisen jutun, että poikasakvaarion lamppu kannattaa pitää vuorokauden ympäri päällä, että poikaset löytävät ravintoa syödäkseen. Pitääkö paikkaansa? Muitakin hoitovinkkejä saa antaa. Ihanaa, kun tuolla pikkuakvassa on taas vilinää.
Hulina
Junior Member
Junior Member

Taas oli aamulla hurja ralli meneillään tuolla isommassa altaassa... Pikkumiehet olivat vallan kiinnostuneita neitosista ja siinä tiimellyksessä ehti yksi kala hypätä pois ruokinta-aukon kautta. Ehdin todeta että "Iik. Ääk." ja kala olikin jo hypännyt takaisin. :D

----------

Edit: Kuinka noita poikasia kannattaa ruokkia, kun olen niille nyt antanut ihan jauhemaista kalanruokaa ja jotain ötököitä sieltä akvaariosta varmaan itsekin löytävät. Likoeläimiä olen siis koittanut saada aikaan, mutta vielä ei purkeissa näy mitään liikettä - pitäisikö edes? Tai siis näkeekö ne silmällä?

Entä mitenkäs tuon suodattimen kanssa, kun sen ollessa päällä tuntuu virtaus olevan hieman liian voimakas poikasille, kun pyörivät virran mukana miten sattuu? Pidän sitä nyt aina välillä päällä, että pinta ehtii vähän liikkua ja vaihdan vettä päivittäin 30-50%, aikeissa olen hankkia ilmastimen niin se sitten voisi tuoda vähän liikettä pinnan tuntumaan, hapen liukenemista edistämään... Onko ihan ok?
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Ilmastin ja siihen pillifltteri nykyisen suodattimen tilalle niin poikaset eivät joudu vahingossakaan suodattimeen ja vaahtomuovipatruunaan kertyy kaikenlaista pienta kivaa syötävääkin niille :mrgreen:

Vedenvaihto kuulostaa hyvältä, riippuu poikasten koosta syövätkö vielä sitä hiutaleruokaa mutta pieneliöitä kyllä, ja laita vaikka artemiaa kasvamaan jos haluat lisätä vaihtelua ruokavalioon [;)]
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Tikkuötököitä, heh :mrgreen:

Onnea poikasten kasvatukseen. Itse olen kasvattanut kalanpoikasia ilman suodatusta, ilmakiven kanssa kumminkin, 10 l altaassa. Sitten kun olivat isompia kuin pikkukalan suu päästin ne muiden sekaan ja hyvin ovat pärjänneet :)
Hulina
Junior Member
Junior Member

Nyt sitten päätin kokeilla vähän paremmilla valmisteluilla uudelleen (edellisestä poikueesta jäi lopulta vain kaksi henkiin, molemmat jääneet pienikokoisiksi ja toiselta puuttuu vasen kiduskansi).

Laiton 40-litrasen valmiiksi ilman pohja-ainetta, varustin sen pillisuodattimella, lämpömittarilla ja puskalla jaavansammalta, sekä karvalehteä. Valitsin vanhemmatkin huolella. Emo on pulska ja isohko naaras, isä taas värikäs ja komea akvaarion kunkku. :mrgreen: Kalat kutivat parin päivän totuttelun jälkeen, lauantaina.

On muuten mukavaa seurata kehittymistä jo ihan muna-asteellakin. :D Minusta osa munista jo näyttää siltä, että siellä on kuin onkin poikanen, mahtavatko pian kuoriutua? Laitanpa vielä kuvia vertailtavaksi:

Kuva Kuva
1. kuva lauantailta 2. kuva otettu tänään

Lämpötila on tällä hetkellä 24-25, riittääkö se? Minulla ei meinaan tähän hätään ole ylimääräistä lämmitystä, mutta lamppu lämmittää edes jonkin verran. Aamulla, kun valot eivät vielä ole päällä lämpötila on siinä 22-23 astetta.

Millä noita kannattaa ensin ruokkia - likoeläimilläkö (niitä on varmuuden vuoksi jo laitettu "viljelyyn")? Missä vaiheessa kannattaa aloittaa artemioiden hauduttaminen? :) Kovasti on kyllä hauskaa nähdä hiukan "vaivaa" vaikka kyseessä onkin vain seeprakala (jotka nyt tuolla isommassakin altaassa silloin tällöin näyttävät nykyisin kutevan)! Kivaa päästä seuraamaan taas poikasten kasvua... Ehkä joskus sitten voi kokeilla jotain vaativampaakin...

Ainiin, oli vielä yksi kysymys. Osa pohjalla olevista kalojen munista on valkoisia - ovatko ne jääneet hedelmöittymättömiksi?

Kiitos taas, jos joku jaksaa vastailla kysymystulvaani. :)

------- ------- -------

edit: Tänään kuoriutuivat ensimmäiset. Pikkuseeprat roikkuivat laseissa kun tulin koulusta kotiin. Nyt odotellaan sitten, että lähtevät uimaan. :)
Hulina
Junior Member
Junior Member

Ensin ajattelin, että eipä meikäläisen likoeläinviljely onnistunut alkuunkaan ja että taidanpa sili varmuuden vuoksi ruiskuttaa jo nyt tuonne akvaan vähän tätä litkua. Poikaset roikkuvat nyt siis laseissa, kuoriutuivat tänään.

Mahtavatko jo huomenna lähteä uimaan? Meinaan huomasin juuri, että akvaarion seinillä kipittelee hyvin hyvin pieniä vaaleita otuksia aika runsain mitoin... Onko mahdollista että nämä eliöt lisääntyvät liikaa (ja kuluttavat happea liiaksi) ja miten pitää toimia? Vaihdoin tänään vettä 1/4 illalla. Kannattaako jo alkaa jättää valoja päälle yöksi? Riittääkö himmeähkö valaistus vai jätänkö varsinaisen valaisimen päälle?

Pikaista apua, kiitos! ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”