Aamulla kävi hauska juttu. Etsiskelin lakitiedon kirjaa ja satuin vilkaisemaan tuota pikkuakvaariota, joka on jo useamman päivän ollut tyhjillään (noin viikon?), viimeksi siinä asusti 9 seeprakalaa, jotka olin sinne laittanut muutamaksi päiväksi odottamaan, kun vaihdoin altaasta pohjamateriaalin ja sisustin sen muutenkin uudelleen. Kalat siirsin sitten takaisin isoon altaaseen ja pieni jäi ihan tyhjilleen. Muutaman päivän tyhjilläolon jälkeen aloin siivota sitä ja otin kasvit, sekä suodattimen pois.
Tänään sitten katsoin, että hyi kun siellä on paljon kotiloita. Ne olivat munineet lämpömittarin imukuppiin ja pikkukotiloita oli hirveästi, jokunen lillui pinnallakin. Katsoin, että yök, siellä on jotain tikkuötököitäkin pinnalla, mitä lie kasvin osien jäänteitä. Aloin uudelleen etsiä lakitiedon kirjaa, kun tajusin, että "MITÄ?! Tikkuötököitä? Ei kai vain..." - ja kyllä, kalanpoikasia.

Ja minä kun olin niitä seeprakaloja koittanut kudettaa tuolla isommassa altaassa ties kuinka kauan, ilman tuloksia. Tuli pieni kiire alkaa vaihtamaan vettä, koska tuo vesi on tosiaan seissyt tuolla jo jonkin aikaa ilman minkäänlaista hoitoa. Mukava yllätys, mutta kiire bussiin katosi saman tien. Vaikka ehdin kouluun kuitenkin ajoissa... Myöhemmin siivosin lämpömittarin ja otin kotiloiden suosiman kukkaruukunkin pois...
Altaan pikkusuodatin on nyt vielä ämpärissä, jossa on sairas kala jonka eristin sinne, ettei tartuta muita. Mahtavatko nuo kalanpoikaset pärjätä tuolla muutamia päiviä ilman suodatinta, jos vaihdan joka päivä vettä? Ruokin niitä jauhemaisella kalanruualla ja laitoin likoeläin"viljelyn" käyntiin. Akvaario on siis 37,5 litrainen ja lämpötila noin 24-25 astetta, kun lamppu on päällä. Poikaset ovat muutaman millin pituisia, ehkä puolisenttisiä, eli varsin pieniä vielä. Jotkut roikkuvat lasissa ja toiset uiskentelevat pinnan tuntumassa.

Useita kymmeniä niitä näyttäisi olevan. Kuinka nopeasti nämä kalat kasvavat?
On tosiaan ensimmäinen seeprakalapoikue (tai yleensäkin ensimmäinen kerta kun olen onnistunut kudettamaan kaloja), vaikkei näiden viljely nyt kovin vaikeaa taida ollakaan... Olen silti ylpeä.

Ja tosiaan, olen muutenkin suunnitellut ilmastimen hankintaa, se saattaisi jo hieman auttaa tuota happitilannetta tuolla, jos saisin lähipäivinä hankittua? Voin kohta laittaa kuvia kakaroista, kunhan jaksaisi ladata kameran akut ja siirtää kuvat koneelle.

Tiedättekö muuten, että menevätkö nämä ylimääräiset helposti kaupaksi? Voisin suurimman osan varmaan antaa/myydä johonkin akvaarioliikkeeseen, jos ottavat...
Jostain vanhasta akvaariokirjasta luin sellaisen jutun, että poikasakvaarion lamppu kannattaa pitää vuorokauden ympäri päällä, että poikaset löytävät ravintoa syödäkseen. Pitääkö paikkaansa? Muitakin hoitovinkkejä saa antaa. Ihanaa, kun tuolla pikkuakvassa on taas vilinää.