Sinileukojen sukupuolet

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Simppa
Starting Member
Starting Member

Sinileukojen sukupuolet

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Minulla on noin vuoden vanha sinileuka 'pariskunta', joiden sukupuolisuutta olen pitkään jo ihmetellyt. Kuinka kauan menee, että uros olisi täysikasvuinen, sillä nyt 'uros' on sentin suurempi kuin naaras. Molemmat tulivat noin kolme-neljä senttisinä, jolloin sukupuolisuudesta ei ollut täysin varmuutta.

Olisiko mahdollista että minulla on kaksi naarasta, jotka kumminkin puhdistavat yhdessä kutukoloaan ja vahtivat sen ympäristöä? Varsinaista kutua en ole kertaakaan havainnut.

Pariskunta on majailee 325 litraisessa, jonka lämpötila on 26 astetta, sekä kalat saavat kuivahiutaleiden lisäksi surviaisia päivittäin.
jussit
Junior Member
Junior Member

Re: Sinileukojen sukupuolet

Viesti Kirjoittaja jussit »

Simppa kirjoitti:Olisiko mahdollista että minulla on kaksi naarasta, jotka kumminkin puhdistavat yhdessä kutukoloaan ja vahtivat sen ympäristöä? Varsinaista kutua en ole kertaakaan havainnut.

Pariskunta on majailee 325 litraisessa, jonka lämpötila on 26 astetta, sekä kalat saavat kuivahiutaleiden lisäksi surviaisia päivittäin.
Koiras kasvoi ainakin minulla paljon nopeammin kuin naaras. Myöhemmin koiras tukehtui pohjakaloille tarkoitettuun ruokatabuun ja hankin naaraalle kaveriksi uuden ukon, joka osoittautuikin myöhemmin naaraaksi. Nämä kaksi naarasta kutivat aina yhtäaikaa ja vahtivat mätiään kuten kuuluukin. Eihän sieltä tietysti mitään poikasia tullut, kun ei ollut hedelmöittäjää, mutta kuvaamasi käytös on siis mahdollista kahdella naaraallakin. Muutaman kudun jälkeen vanhempi naaras alkoi ajaa nuorempaa koko ajan takaa, ja nuorempi naaras kuoli todennäköisesti stressiin.
Sukupuolieroja:
- koiraalla (huomattavasti) pidemmät evät
- naaraan väritys vaihtelee (ainakin minulla) paljon koiraan väritystä enemmän päivittäin
- Jussi
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Sinileukojen eroavaisuuksia on muutamia. Ensinnäkin tosiaan uros kasvaa isommaksi kuin naaras ja sille kasvaa "patti" otsaan vanhempana. Toiseksi evien väritys on erilainen. Naarailla evät ovat kellertäviä kun taas uroksilla sinivioletteja. Ei nyt tule muita eroja oikeastaan mieleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”