Levää vai sammalta?! (kuvia)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Levää vai sammalta?! (kuvia)

Viesti Kirjoittaja helzy »

Minulla olis tässä semmoinen pikku ongelma: ostin eräältä harrastajalta aw:n kautta "jaavansammalta" ja ensin katselin sitä hieman epäuskoisesti, mutta ajattelin, että ehkä se kasvaessaan muistuttaa enemmän sitten jaavansammalta.
Nyt se sitten kasvoi reippaasti ja epäilys erään toisen harrastajan kanssa on herännyt, josko se sittenkään on jaavansammalta, kun se oudosti leviää pohjalle eikä oikein juurru kiinni.
Jos joku tunnistaisi tämän, olisin kiitollinen! Vähän levältä se enemmän minusta vaikuttaa, mutta mitä levää?
Kiitos etukäteen :D!!
Kuva
Kuva

Tuossa siis pari kuvaa, toisessa pohjalle levinnyttä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Vihreää rihmalevää se näyttää olevan. Leväkin osaa olla yllättävän kaunista. =)
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitokset vastauksesta! Ihan hauskan näköistä se on, tosin ei vain juurru kiinni... Plus, että mua huijattiin ja erehdyksen laitoin yhdelle toisellekin harrastajalle eteenpäin.. Huokaus, aina ei vaan onnistu.
:?
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Joo, tervetuloa "rihmaleväkerhoon" :mrgreen:
Se on sitten sen sortin levä että leviää kuin rutto, ja siinä mennessään tukahduttaa kasvit. Ainakin mulla se on melalehdet jo melkein onnistunut pyyhkimään pois pohjalta.
Ja jos on köynnöstäviä kasveja, niin se viihtyy niissä.

Itse haluaisin ainakin eroon siitä, mutta ei kai siihen ole mitään pomminvarmaa keinoa olemassa edes. Käsin olen poistanut.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jesh!
Mä tossa sain riuhdottua/haavittua/nypittyä suurimman osan veks. Kyllä se siitä vissiin lähtee, kunhan vaan jaksaa tunkea noi kädet tonne altaaseen. Raukat kalat! Kun noita perhoskirjojakin muutti perjantaina, niin ne varmaan kelaa, että kiitos kodista! Koko ajan kiusataan jollakin tavalla. :D
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Leväkatkaravut syövät tuota tehokkaasti. Muutama Caridina japonica altaaseen ja rihmalevästä pääsee eroon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Yhdyn Marin mielipiteeseen. Meillä kuusi leväkatkarapua tekivat lopun 160-litraisen altaan orastavasta rihmaleväongelmasta kahdessa päivässä. Muita keinoja ei viitsitty käyttää kun altaaseen varta vasten koitetaan kasvattaa muita leviä kaloille. Eri altaassa hiilidioksidin lisääminen hävitti rihmalevän ja muutkin levät sen siliän tien.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Mulla taas eivät ole ravut koskeneet rihmalevään. No mulla onkin niitä vain kaksi ja isommassa altaassa eivät leviä pitäneet kurissa joten siirsin ne 70 litraseen jotta nuolimonneille jäisi ruokaa 325 litrasessa. Rihmalevä kukoistaa kuitenkin 70 litrasessakin, eivät syö sitä sielläkään.

Kerran sain sitä levää lisää kasvien mukana jotka täältä ostin siinä toivossa että pääsisin eroon jo orastavasta rihmalevä ongelmasta mutta sainkin sitä harmikseni enemmän kuin kasveja. :roll: Siitä asti (n. 3kk) se on kiusannut akvaariotani eikä katoa vaikka kuinka poistaa tai kokeilee myrkkyjä.

Eikös floridankillit syö rihmalevää? Semmoista vaan ei oikein kehtaisi pelkän levän takia hankkia ja taitaa pitää vähän viileämmästä vedestä.

Hmm.. pitäisiköhän alkaa oikein myymään tuota levää täällä jos joku tykkäisi kantoihin sitä istuttaa, heh heh. :mrgreen: No ei nyt kuitenkaan...
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Minullakaan eivät ole ravut koskeneet leviin. Epäreilua.
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Mari kirjoitti:Leväkatkaravut syövät tuota tehokkaasti. Muutama Caridina japonica altaaseen ja rihmalevästä pääsee eroon.
Kaupassasi oli myynnissä niitä etelä-amerikkalaisia katkiksia.
Onko ne yhtä tehokkaita? En haluaisi rikkoa vaivalla rakennettua etelä-amerikka-kokonaisuutta väärän maanosan katkiksilla... [}:)]
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Sadar kirjoitti:
Mari kirjoitti:Leväkatkaravut syövät tuota tehokkaasti. Muutama Caridina japonica altaaseen ja rihmalevästä pääsee eroon.
Kaupassasi oli myynnissä niitä etelä-amerikkalaisia katkiksia.
Onko ne yhtä tehokkaita? En haluaisi rikkoa vaivalla rakennettua etelä-amerikka-kokonaisuutta väärän maanosan katkiksilla... [}:)]
Vastaan Marin puolesta, että osa niistä katkaravuista saattaa syödä levää. Levänsyönnin pääepäiltynä ovat alle 5 cm mittaiseksi jäävät Palaemonetes ivonicus -katkaravut, jotka ovat kotoisin Perusta. Liikkeestä ne löytyvät pitkän seinän hyllyköstä vasemmalta ylhäältä.
Näille ravuille kannattaa myös tarjota lihapitoista ruokaa, sillä saksista päätellen sitäkin syövät. Kuitenkin sakset ovat sen verran pienet, että itse ainakin uskaltaisin laittaa sellaisten kalojen seuraan, jotka eivät syö katkarapuja.

Toki kannattaa pitää kaloja silmällä, siltä varalta että ne päätyvät rapujen ruokalistalle. Kyseessä on maailmallakin toistaiseksi varsin tuntematon laji, josta ei tietolähteitä netissä juurikaan ole. Viimeisimpään Aponogetoniin kirjoitin lyhyen jutun.
-Sami-
höntti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja höntti »

Meilläkään ainakaan yksi japonica ei saa kokonaan hävitettyä rihmalevää 60 litraisesta altaasta. Mutta tiedä vaikka sitä vähän söisikin.

Mutta kokeilkaas työntää hammasharja altaaseen ja rihmalevän sekaan. Sillä lähtee levät vähän pyöräyttelemällä rihmojen seassa helposti, jopa jaavansammalen seasta! Samalla voi hieraista lasitkin puhtaiksi harjalla, eikä tartte pelätä että jää hiekkaa naarmuttamaan harjasten väliin.
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Meillä ei missään muussa altaassa kasva rihmalevää kuin siinä missä on japonicat :roll:
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005

Viesti Kirjoittaja Inia »

Ei meilläkään C. japonicat rihmaan koske.
Nermal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Höntti: Mutta kokeilkaas työntää hammasharja altaaseen ja rihmalevän sekaan. Sillä lähtee levät vähän pyöräyttelemällä rihmojen seassa helposti, jopa jaavansammalen seasta! Samalla voi hieraista lasitkin puhtaiksi harjalla, eikä tartte pelätä että jää hiekkaa naarmuttamaan harjasten väliin.
Onkos tuossa jotain tiettyä kikkaa, miten sen hammasharjan kanssa tulisi riehua siellä sammalpuskassa? Kardinaalikala-altaani jaavansammalpuskat ovat tosi pahasti rihmalevättyneet. Hermot menee. Enkä tahdo saada edes sillä hammasharjalla puhtaaksi. Nyt onkin yksi puska laitettu pieneen kippaan ja pimentoon. Josko se leväpaholainen kupsahtaisi ja sammal säilyisi :roll: Myrkkyjä en mielellään altaaseen laittaisi. Jos tuo pimeä karanteeni ei ole tehokas konsti, ajattelin ottaa puskat pois altaasta ja myrkyttää ne ämpärissä. Onko kukaan kokeillut tämmöistä?
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mun altaassa eivät ainakaan nuo red cherryt koskeneet rihmalevään.. Mutta nyt olen saanut nypittyä suurimmat pois. Enää pieniä haituvia siellä täällä altaan pohjalla. Pitää aina välillä nyppiä ne pois, jotta saisin koko kannan hävitettyä :D
Kiitos hammasharjavinkistä! Pitääkin kokeilla.
höntti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja höntti »

No minulla jaavansammal kasvaa kannon päällä noin 5 sentin paksuisena kerroksena. Aluksi vetelen hammasharjalla jaavansammeleen kasvun suuntaisesti jaavansammalpuskan yläpuolella, jossa on muutamia rihmalevähaituvia. Sitten mene koko ajan lähemmäksi jaavansammalpuskaa. Mutta jos jaavansammal ei ole missään kiinni, se varmaan kasvaa melko sekaisiseti eikä siitä varmaan kovin helppoa ole levää erotella.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Minä pääsin rihmalevän kirouksesta eroon turveuutelisäyksellä.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Minulla oli myös pitkään ongelmia rihmalevien kanssa, myös sinilevä rellesti altaassa. Nyt olen kuitenkin päässyt molemmista eroon. Syyksi epäilen pH:n alenemista reilumman hiilidioksilannoituksen ja turvelisäyksen myötä. Altaassani oli myös ongelmana se, että nitraatti oli koko ajan nollassa, eikä tahtonut juuri nousta. Vimeaikoina olen pidentänyt vedenvaihtoväliä viikosta noin vajaaseen kahteen viikkoon. Nitraatit ovat pysytelleet n. 15 paikkeilla, ja kasvit ovat voineet paremmin ja levät ovat hävinneet kokonaan.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

No hyvä että on jollain positiivisia kokemuksia turvelisäyksestä rihmalevän hävittämisessä. Nyt itselläni tulossa myös kokeiluun turvelisäys tai pikemminkin suodatus. Toivottavasti auttais. Tilasin eheimin pienen ulkosuodattimen turvesuodatusta varten isomman ulkosuodattimen rinnalle. Ennen kuin sen saan, olen lisännyt veteen turveuutetta ja sinineon- ja mustaneontetrat ovat siitä innostuneet. Olisi muutenkin kiva saada vesi vähän rusehtavaksi niille.

Olen myös lisännyt hiukan kaliumnitraattia veteen kun kasvit tuntuvat käyttävän kaiken kun niitä on niin hirveesti. Nyt on jo sen osalta näkynyt selkeä muutos kasvien kasvussa parissa päivässä, köynnöstävät, kuten karttulehti on venynyt pituutta hirveesti. Ennen rihmalevä kasvoi nopeammin/samaa tahtia kasvien kanssa, nyt kasvit menevät kasvussa ohi.
Jee! :mrgreen:
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Pöh, epistä, mulla ei oo turveuute auttanut tippaakaan.
Kahdessa altaassa kolmesta on rihmalevää, ja toiseen niistä laitan turveuutetta suppusuille, mutta levä senkun kasvaa-rellestää.
Olen jo kerran laittanut akvaarion kasveista noin 98% kerralla roskiin ja koittanut muualta repiä levää käsin, mutta joku hitunen sinne on jäänyt, kun se on taas voimissaan (toki altaassa on nyt taas kasveja melkein tungokseen asti).
Hiilidioksidia en ole vielä kokeillut, kun en oo saanu aikaseks. Hiivat, liivatteet ja levittimet on hommattu, mutta letku puuttuu ja pullonkorkin reikä. :mrgreen:
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja RPekka »

helzy kirjoitti:Mä tossa sain riuhdottua/haavittua/nypittyä suurimman osan veks. Kyllä se siitä vissiin lähtee, kunhan vaan jaksaa tunkea noi kädet tonne altaaseen.
Monet ovat menestyksellä käyttäneet hammasharjaa rihmalevän poistamiseen. Harjasosa tökätään rihmaston sekaan ja aletaan pyörittämään, jokin määrä levää tarttuu harjaan ja voidaan siitä helposti(?) siirtää biojäteastiaan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Wiljami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Omassa altaassani tepsi ainakin yhdistelmä katkaravut+Ph:n alennus <6,5.
Rihmat rupesivat vähentymään jo seuraavana päivänä kun aloin laskemaan Ph:ta. (toisin sanoen ei tullut enää lisää)
Älä hätäile!
dm-g
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dm-g »

Wiljami kirjoitti:Omassa altaassani tepsi ainakin yhdistelmä katkaravut+Ph:n alennus <6,5.
Mitkä katkaravut?
Omassa altaassa ollu pikkasen leväytymistä kanssa. :|
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun...

Minulla on kahdessa uudelleenperustetussa altaassa melkoinen rihmaleväinvaasio, josta saan kyllä osittain syyttää ihan itseäni [:I] . Pidin valoja pitkään päällä 5.30-22.00 kun halusin että kasvit lähtevät reippaaseen kasvuun. Kokeilen nyt vähentää valaistusta, mutta sitten en kyllä tiedä mitä teen jos se ei auta.

Joka tapauksessa, vielä mainiompi apuväline rihmalevän poistoon kuin hammasharja on pulloharja. Sitä kun pyörittelee altaassa niin saa helposti ja käsiä kastelematta levät pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”