Hyppivätkö sitruunatetrat?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Hyppivätkö sitruunatetrat?

Viesti Kirjoittaja Inia »

Siinä kysymys lyhykäisesti, eli hyppivätkö sitruunatetrat ulos avoaltaasta (700 litraa + kiekkoja)?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Aamulla kun kellolaite sytyttää ensimmäisen loisteputken, saavat sitruunat jonkin pomppimisreaktion. Joskus kuuluu "kops" kun pomppaavat valokanteen. Jos altaani ei olisi kannellinen, olisivat varmasti lattialla.

Lisäksi sitruunat käyttävät yllättävän paljon veden pintaosia uimatilanaan. En tiedä onko tämä yleistä, sitruunoita minulla on ollut vasta n. kuukausi ja kuvittelin niiden menevät samoissa vesikerroksissa kuin esim. intiaaninsulkatetrat. Kyllä ne ruokkiessakin kiitävät pintaa pitkin siihen malliin etten laittaisi kansilasittomaan altaaseen...
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

Samaa mieltä edellisen kanssa. Meillä sitruunat uivat lähellä pintaa välillä.

Eräänä ilta valojen sammuttua, kuunneltiin että mikä ihme loiskii tuolla altaassa pinnan tuntumassa. Pitkä tovi seurattiin sitä ja huomattiin että sitruunat tekivät sellaisia monnistyylisiä pikaspurtteja ihan pinnan tuntumaan ja kun tulivat vauhdilla, niin syntyi mukava loiske. En uskaltaisi ottaa kansilaseja pois...

Esmeralda
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Vajaa kaksi vuotta ollut kansilasittomassa altaassa, yksikään ei ole hypännyt pois. :D
Kutiessaan vauhti on kyllä hurja.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Huomasinpa tuolta Rääkyn sivuilta että siellä mainitaan:
Sitruunatetra vaatii kansilasit suojakseen. Monet sitruunatetranpitoyritykset ovat päättyneet siihen että sitruuna on hypännyt lattialle.
lainaus siis tuolta: http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=28
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Minä olen huomannut, että kun kasvit eivät yllä pintaan asti, vaan jää sellainen 15cm tyhjää, niin sitruunat pysyvät pois ihan pinnalta, ainakin meillä. [;)]
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mulla oli sitruunatetrat aiemmin tuossa isossa 540 litraisessa kansilasittomassa altaassa, olisko yks hypänny pois. Jos sekään. Ei ne mun mielestä sen enempää hypi kuin muutakaan kalat, mulla sentäs on touhunuoliainenkin hypänny siitä samaisesta altaasta....
"Mä luin jostain..."
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Itselläni oli noin 30kpl parvi sitruunatetroja kansilasittomassa altaassa, eivätkä kertaakaan hypänneet sieltä pois. Altaassa oli runsas pintakasvillisuus, joka varmaan vaikutti asiaan.
piperita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piperita »

Miulla on sitruunatetroja kansilasillisessa altaassa, jossa kasvit kyllä yltää pintaan asti. Kyllähän ne siinä pinnan tuntumassa spurttailee, muttei koskaan miun nähen / kuullen oo edes kansilasiin kopsahtaneet. Eli hyvin pysyvät veden puolella...
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”