Corydoras monnit...

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2BAD

Corydoras monnit...

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Eli nyt olisi haussa asiallisia vastauksia.
Eli Allas on 200L ja sitä asuttaa otsikon mukaiset monnit,
ja anteeksi nyt jo tosifanaatikoille mutta korkeus on yli 30 cm.

Eli 8 kpl kuparimonneja, 6 kpl hohtomonneja, 6 kpl ruostemonneja,
6 kpl leopardimonneja,
Eli ongelmana on leopardien ujous?
Kuparit ja muut surffailee suodattimen vastavirtaan jopa ihmeeksi asti, leopardit vain taustakasvien päällä miettivät että mitäs teki ja voi sitä hymyä kun kaikki kuusi istuskelevat kasvien päällä melkein pinnassa asti,
ja jotkut puhuvat että parvet syntyy kun on erilaisia monneja ja jokainen laji menisi vain ryhmänsä vieressä ja pah...
Yksikään parvi mikä siellä liikkuu ei ole samaa lajia jopa lasisurffaukseen voi osallistua 15 kaveria samaan aikaan,
mutta jos ne vain hauskaa pitämässä so what... antaa pitää...

Ja toinen ihmetys kysymys yleensäkin näistä pikkuveikoista,
onko normaalia että akvaarioiden lasien sivupeiliin ilmestyy öisin kymmeniä vaaleita munia, kotiloiden ne ei ole sen tiedän mutta näitä veijareita ei voi viljellä koska risteymä vaara on suuri...

Mutta ehdotuksia/haukkuja?

2BAD
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Eli ongelmana on leopardien ujous?
Kuparit ja muut surffailee suodattimen vastavirtaan jopa ihmeeksi asti, leopardit vain taustakasvien päällä miettivät että mitäs teki ja voi sitä hymyä kun kaikki kuusi istuskelevat kasvien päällä melkein pinnassa asti.
Sama on havaittavissa meilläkin, kupari- , puna- ja sysievämonniset liikkuvat ihan toisella tavalla altaassa kuin leopardimonniset jotka suurimman osan ajasta "mököttävät" takalasin tuntumassa.
Luulen että se vain kuuluu heidän tapoihin, jotkut ihmisetkin ovat ujompia ja laiskempia kuin toiset
Ja toinen ihmetys kysymys yleensäkin näistä pikkuveikoista,
onko normaalia että akvaarioiden lasien sivupeiliin ilmestyy öisin kymmeniä vaaleita munia, kotiloiden ne ei ole sen tiedän mutta näitä veijareita ei voi viljellä koska risteymä vaara on suuri...
Risteytyksen vaara ei taida olla kovinkaan suuri, mun tietojen mukaan nuo sun monniset ei kuulu niihin helposti risteytyviin. Onhan niillä tarjolla tarpeeksi suuri joukko "omiaan".

Mitä olet sitten tehnyt tuolle kudulle? Kokeile siirtää se varovasti toiseen altaaseen jossa voivat rauhassa kehittyä,
silloinhan tulee nähtyä mitä ne ovat. Coryn aloittamassa aiheessa ("pandamonnispäiväkirja" tms) löytyy aika hyviä ohjeita monnisten kasvatteluun.

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
2BAD

Kiitoksia vihjeistä, eli kaikkia on 6 kpl paitsi kupiksia joita on 8 siellä...

Noh, kääpiörihmiksillä on kieroutunut ruokahalu eli kaikki menee vaikka kalanpoikasista lähtien, kokeilin kasvattaa näitä veijareita kupareiden avulla mutta piru pääsi irti kun huomasin kasvatusaltaalla legioonan kotiloita, joten bye bye kutu...

Lueskelin jo coryn jutun ja pari pikku juttua puuttui minulta mutta joskus kun valo ja pc saan 2 x 250L monniallasta laitettua käyntiin sitten voi alkaa kasvatus/jne... (vielä kun saisi 0,8-1,0m) rakeista hiekkaa...

Mutta ei auta kuin ihmetellä ja olla vain... ja ainiin kiitoksia pr boy:lle loistavasta monnikirjasta. (koskaan ei ole tarpeeksi vanha oppiakseen uutta)

EDIT: Isot kirjaimet ja kappalejako... /sam
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Olisiko sulla kuvaa niistä hohtomonnisista?

Mulla on edelleen vähän hankaluuksia päättää onko mun mysteerimonniset (tulivat käytetyn akvan mukana ja olivat edellisen omistajan mukaan lajiltaan jotainmonneja) hohtomonnisia vaiko kenties sihtimonnisia.

Jos pystyt lähettämään sen mun sähköpostiin (löytyy profiilista) olisin erittäin kiitollinen.

----------------------

nyt ei onnistunut säköposti-osoitteen esillelaitto, mutta löydät sen myös mun nettisivuilta.
2BAD

Terve.

Ei ole ikävä kyllä digi kameraa puhumattakaan koneesta kotona...
Rahat menee vähän muuhun kuin tietotekniikkaan...
Mutta tuolla kotisivuillasi (helv hienot) oli kuva hohtomonnisesta eli tuon näköisiä minullakin ui mutta yksi on vaaleempi muihin verrattuna eli ??? Olisiko jopa valehohtomonni.

Mutta hienon näköisiä altaita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kiitoksia!

Hohtomonnista epäilinkin vahvimmin. Pari kaveria meillä on vähän pienempiä ja hiukkasen vaaleampia, että meillä on sitten kans kai pari jotka kuuluu hohtomonnisten valehtelijoidenklubiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllähän ne monniset ovatkin aika veitikoita, niin mukavia. Ovat melkein koko ajan liikenteessä.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kiitoksia!

Hohtomonnista epäilinkin vahvimmin. Pari kaveria meillä on vähän pienempiä ja hiukkasen vaaleampia, että meillä on sitten kans kai pari jotka kuuluu hohtomonnisten valehtelijoidenklubiin
Tervehdys!

Käväisin kotisivullasi. Tietenkään kuvan, josta eivät aivan kaikki tärkeät osat näy kunnolla, perusteella ei pitäisi tehdä määritystä, mutta olen kuitenkin aivan varma, että kalasi ei ole hohtomonnien. Miksi? Käypä vilkaisema vaikkapa Palnet Catfishin tai I love Corydoras-sivujen Corydoras agassiziin kuvia. Hohtomonnisin kyljen pisteet ovat yleensä huomattavasti suurempia kuin sinun kalasi pisteet. Lisäksi ne muodostavat selvähköjä pitkittäisjonoja. Hohtomonnisen naamio on epäselvempi eikä ulotu juuri silmien alapuolelle. Niinikään sillä on selkäevän alla pienehkö tumma laikku eli satula.

Kalasi näyttää kyllä aika tavalla sihtimonniselta, mutta ennen lopullista tuomiota haluaisin nähdä selkä- ja pyrstöevän kunnolla.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kiitos selvennyksestä.

Huomasitko katsoa galleriasta myös? Enempää kuvia mulla ei noista veijareista tähän hätään ole.

Haluaisin saada kuvia Suomessa myydyistä sihtimonnisista ja hohtomonnisista, kun en ole nyt ihan varma, että kaikki ovat edes samaa lajia.

Kyselin muuten sinulta tätä juttua aimennin s-postin välityksellä.
jolloin tuomio oli tämä:

"Olet määrittänyt kalat aivan oikein. Ne ovat agassitzeja. Kyljen pilkkujen
määrä vaihtelee varmaankin laajan levinneisyysalueen osien mukaan.
Ratkaisevaa määrityksessä on selkäevän tumman etureunan laajuus ja muoto."

Nyt siis vähän lisäinfoa, mitä kuvat eivät ehkä kerro:
-naamio on tummanruskea, lähes musta ja hyvin selvärajainen
-selkäevän etureunassa ja osittain selässäkin on hieman tummempi alue, joka ei ole selvärajainen
-selkäevän etureunasta alaspäin (pystysuoraan) on muutama ohut tummempi raita tai pilkuista muodostunut jono, joka ylettyy puoleenväliin kylkeä
-pyrstöevässä olevat pilkut ovat yhtä haulikolla-ammutunnäköisiä, kuin muuallakin kalassa olevat pilkut

Arvaas olenko mä saanut muutaman harmaan hiuksen jo etsimällä netistä noitten mun mysteerimonnisten kuvia. Väliin löytyy saman näköisiä kavereita, mutta toisella sivulla saman lajin edustaja näyttääkin jo ihan erilaiselta.

PlanetCatFishissä olevat C.kanei ja C.agassizi kun risteytettäis niin tulis mun sinttien näköisiä. Sihtimonnisella on liian haaleet ja pienet pilkut ja hohtomonnisen pilkut taas päinvastoin turhan tummat ja isot, mutta ruumiinrakenne täsmää.

The Cory - Scotcatista puuttuu just sopivasti C.agassizi, ja C.kanein pilkut on vielä haaleammat ja pienemmät kuin Planetcatfishin kolleegassaan.

I Love Corydoras-sivuilta sitten puuttuu tosta C.kaneista kuva ja agassizin kuvat on niin laidasta laitaan, että tiedä nyt siittäkin jotain!
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kiitos selvennyksestä.

Huomasitko katsoa galleriasta myös? Enempää kuvia mulla ei noista veijareista tähän hätään ole.

Haluaisin saada kuvia Suomessa myydyistä sihtimonnisista ja hohtomonnisista, kun en ole nyt ihan varma, että kaikki ovat edes samaa lajia.

Kyselin muuten sinulta tätä juttua aimennin s-postin välityksellä.
jolloin tuomio oli tämä:

"Olet määrittänyt kalat aivan oikein. Ne ovat agassitzeja. Kyljen pilkkujen
määrä vaihtelee varmaankin laajan levinneisyysalueen osien mukaan.
Ratkaisevaa määrityksessä on selkäevän tumman etureunan laajuus ja muoto."

Nyt siis vähän lisäinfoa, mitä kuvat eivät ehkä kerro:
-naamio on tummanruskea, lähes musta ja hyvin selvärajainen
-selkäevän etureunassa ja osittain selässäkin on hieman tummempi alue, joka ei ole selvärajainen
-selkäevän etureunasta alaspäin (pystysuoraan) on muutama ohut tummempi raita tai pilkuista muodostunut jono, joka ylettyy puoleenväliin kylkeä
-pyrstöevässä olevat pilkut ovat yhtä haulikolla-ammutunnäköisiä, kuin muuallakin kalassa olevat pilkut

Arvaas olenko mä saanut muutaman harmaan hiuksen jo etsimällä netistä noitten mun mysteerimonnisten kuvia. Väliin löytyy saman näköisiä kavereita, mutta toisella sivulla saman lajin edustaja näyttääkin jo ihan erilaiselta.

PlanetCatFishissä olevat C.kanei ja C.agassizi kun risteytettäis niin tulis mun sinttien näköisiä. Sihtimonnisella on liian haaleet ja pienet pilkut ja hohtomonnisen pilkut taas päinvastoin turhan tummat ja isot, mutta ruumiinrakenne täsmää.

The Cory - Scotcatista puuttuu just sopivasti C.agassizi, ja C.kanein pilkut on vielä haaleammat ja pienemmät kuin Planetcatfishin kolleegassaan.

I Love Corydoras-sivuilta sitten puuttuu tosta C.kaneista kuva ja agassizin kuvat on niin laidasta laitaan, että tiedä nyt siittäkin jotain!
Galleria kuvat auttoivat aika paljon. En muista millainen kuvasi aikoinaan oli, jota vilkaisin. Näiden kuvien perusteella olen edelleen samaa mieltä, että kalasi ei ole agassizii.

Panssarimonnit-kirjan kuva sivulla 56 esittää tyypillisintä mahdollista hohtomonnista. Edellä mainitsemiini tuntomerkkeihin on syytä lisätä myös alkava kylkijuova pyrstön edellä.

Galleria kuvissa näkyi myös kalojesi (kalasi?) hämäävä musta alue selkäevässä. Kaneilla ilmeisesti voi olla tumma ensimmäistä ruotoa laajempi musta alue selkäevässä. Niin on itse asiassa myös Panssarimonnit-kirjan kuvassa. Selvärajainen rosvonnaamio viittaa kyllä myös kaneihin, mutta pyrstössä pitäisi olla selvemmät poikkijuovan aiheet jne.

Täplikkäinen monnisten määrittäminen ei ole ollenkaan yksinkertaista ja esim. juuri hohtomonninen on niistä vaikeimpia. Suomeen tuodaan jatkuvasti väärinmääritettyjä hohtomonneja. Palaan asiaan, kunhan olen ehtinytyt selata hieman kirjona lisää. Nyt täytyy lähteä lentokentälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”