PMDD-kasvilannoite
Valvoja: Moderaattorit
PMDD-kasvilannoite
"Annostus 10 ml 100 litraan akvaariovettä kerran viikossa" lukee akvaariotekniikka.fi sivuilla. Tarkoittaako tämä vaihdettavan veden vai akvaarion kokonaisvesimäärän mukaan?
Itse olen elänyt yli puoli vuotta siinä uskossa, että koko altaan vesimäärään.
Annostelen seuraavasti: 240 litraiseen 20 ml, 120 litraiseen 10 ml ja 83 litraiseen 7 ml (yrittänyt huomioida hiekat ja somisteet pois vesimäärästä). Lisään aineen aina vedenvaihdon jälkeen, joka tapahtuu 6-9 päivän välein.
Annostelen seuraavasti: 240 litraiseen 20 ml, 120 litraiseen 10 ml ja 83 litraiseen 7 ml (yrittänyt huomioida hiekat ja somisteet pois vesimäärästä). Lisään aineen aina vedenvaihdon jälkeen, joka tapahtuu 6-9 päivän välein.
Itse olen selvitellyt tätä samaa asiaa, ja vastauksia tulee kaikenlaisia. Lopulta menin paikallisesta akvaariokaupasta kysymään ko. asiaa ja sieltä tuli heti että annostellaan vaihdettavaa vettä kohden. Myös jollain palstalla, ehkä tällä (?) sanottiin samaa. Poikkesin Tampereella johonkin akvaariokauppaan ja siellä sanottiin että koko akvaarion litra määrään, myös tuttavani sanovat näin. Ota siitä sitten selvää... Nyt taidan minäkin jo alkaa kallistua koko akvaarion litramäärän mukaan annostelluun. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Re: PMDD-kasvilannoite
Kokonaisvesimäärän mukaan tuo meidänkin reseptimme on laskettu.Jaanus kirjoitti:"Annostus 10 ml 100 litraan akvaariovettä kerran viikossa" lukee akvaariotekniikka.fi sivuilla. Tarkoittaako tämä vaihdettavan veden vai akvaarion kokonaisvesimäärän mukaan?
-
- Advanced Member
Kasvithan käyttävät ne ravinteet sielä koko vedestä, eli lisättävä lannoite lasketaan koko vesimäärän mukanna, näin meikäläisen logiikalla ajateltuna...
Ja muutenkin tuo määrä on ohjelllinen, koska kasvistoltaan erilaiset akvaariot tarvitsevat eri tavoin lannoitusta. Minä lisään tuosta määrästä n. 2/3 vedenvaihdon yhteydessä, ja sitten pieniä määriä välillä.
Ja muutenkin tuo määrä on ohjelllinen, koska kasvistoltaan erilaiset akvaariot tarvitsevat eri tavoin lannoitusta. Minä lisään tuosta määrästä n. 2/3 vedenvaihdon yhteydessä, ja sitten pieniä määriä välillä.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
Kummin päin tämä nyt on? Laskenko PMDD:n koko akvaarion vesimäärän mukaan vai vedenvaihdossa lisäämäni vesimäärän mukaan? Olen saanut muilta akvaristeilta kirjavia kommentteja, kahdesta akvaarioliikkeestä sanottiin myös ristiin ohjeet ?
Elämä on suuri seikkailu! :D kalakeitto 120l
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re:
Juurikin. Koko vesimäärästä. Itse yliannostelen reippaasti, eli heitän ohjemäärän vedenvaihdon yhteydessä ja viikolla parissa erässä toisen mokoman lisää. Kannattaa itse kokeilla mitä oma latikko tuumaa ennenkuin yliannostelee...ParratonMonni kirjoitti:Kasvithan käyttävät ne ravinteet sielä koko vedestä, eli lisättävä lannoite lasketaan koko vesimäärän mukanna, näin meikäläisen logiikalla ajateltuna...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
Voi ei :/ Olen laittanut lannoitetta aivan liian vähän..ei ihme että kasvit ei kasva ja levä-ongelmia riittää :/ Alampas pikkuhiljaa lisäillä. Vaihdoin nyt noin puolet vedestä ja annostelin puolet suositellusta lannoitemäärästä suhteutettuna KOKO akvan vesimäärään. Kuinkahan nopeasti uskaltaisi alkaa laittamaan täyttä määrää lannoitetta? Kun tuossa purkin kyljessä oli että alkuun voisi laittaa vain puolet annoksesta..
Elämä on suuri seikkailu! :D kalakeitto 120l