Takaiskuventtiili, tyhmä kysyy

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Takaiskuventtiili, tyhmä kysyy

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Yritin etsiä haulla, mutta eipä ole ollut ketään yhtä tyhmää kuin minä :D

Niin kumpi tulee ilmapumppuun päin ja kumpi akvaarioon päin, takaiskuventtiilissä on merkinnät in ja out vaan en saa päähäni kummin päin se tulee, onko in pumppuun päin? Ja onko sillä väliä mihin kohtaan tämä laitetaan? Siis kuinka lähelle pumppua? Käyttöohjeissa ei neuvottu takaiskuventtiilin käytöstä ollenkaan vaikka se tuli mukana.

Sitten vielä kyselisin, että kannattaako tuota vehettä pitää päällä koko ajan vai vaan päivisin, tuolla jossain jutussa oli siitä puhettakin, mutta ei selvinnyt ihan asia minulle :) Ja kyseessä siis EHEIM 100 -ilmapumppu.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

In=ilma menee sisään Out=ilma tulee ulos
Mervi*
Senior Member
Senior Member

samara kirjoitti:In=ilma menee sisään Out=ilma tulee ulos
Kyllä mä nyt sen tajusin, mitä in ja out tarkoittaa... Siis vissiin niin, että in on siihen vehkeeseen päin ja out on pois päin...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

jep, juurikin niin. [;)]
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Testaa vielä puhaltamalla, ilman ei pitäisi mennä "väärään suuntaan" venttiilistä (luonnollisesti, koska sittenhän venttiili olisi hyödytön :D ). Vähän OT:a, joskus noissa halpisventtiileissä on susia joissa ilma ei liiku kumpaankaan suuntaan. Tämän kertoi minulle eräs akvaariokauppias, jolla oli korissa irtotavarana venttiilejä. Sanoi että niitä pitää koepuhaltaa ennen ostamista, kas näin *puuh!* ...Ensimmäinen susi, ei kulje ilma. Seuraava *puuh!* ...sekin susi! Noin kymmenen ei-toimivan venttiilin jälkeen akvaariokauppias totesi että viimeinen kerta kun tilataan tätä p*skaa ja ronttasi korin alakertaan. Samalla toi minulle yhden Tetran venttiilin ja sanoi että paa taskuus vaa, hänen tuurilla sekään ei toimi... :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Ahaa, kiitos neuvosta Adrianna, pitääkin irroittaa se venttiili vielä ja kokeilla ettei ole vaan sellainen "susi". Vaikka periaatteessa varmaan kuuluu takuuseen jos se päästää vettä läpi, kun kerta tuli laitteen mukana, mutta en toki halua rikkoa uutta ilmapumppuakaan. Pitää testata :)
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

En oikeastaan näe syytä miksi ilmapumppu pitäisi sammuttaa yöksi!?

Itse pidän ainakin päällä... Minulla ja monilla muilla on ilmennyt noita "happivajauksia" yön aikana, joten ihan varmuuden vuoksi pidän päällä sotkemassa vettä öisinkin! En tiedä olisiko ilmapumppu auttanut "happivajauksiin", mutta...

Venttiili kannattaa testata myös toiseen suuntaan, se on yhtä hyödytön jos päästää vettä/ilmaa "väärään" suuntaan... Saattaa tulla kosteat oltavat :?
Biotooppiharrastaja
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Vähän OT:a, joskus noissa halpisventtiileissä on susia joissa ilma ei liiku kumpaankaan suuntaan. Tämän kertoi minulle eräs akvaariokauppias, jolla oli korissa irtotavarana venttiilejä. Sanoi että niitä pitää koepuhaltaa ennen ostamista, kas näin *puuh!* ...Ensimmäinen susi, ei kulje ilma. Seuraava *puuh!* ...sekin susi! Noin kymmenen ei-toimivan venttiilin jälkeen akvaariokauppias totesi että viimeinen kerta kun tilataan tätä p*skaa ja ronttasi korin alakertaan. Samalla toi minulle yhden Tetran venttiilin ja sanoi että paa taskuus vaa, hänen tuurilla sekään ei toimi...
Enpä nyt millään muista minkämerkkisiä takaiskuventtiileitä joskus ostin, (ettei olisi Tetran ollut) mutta niissä ei ilma kulkenut kumpaankaan suuntaan, ellei niiden neitsyyttä vienyt varovasti tylpällä (ei terävä, neula yms..., ettei hajoa) tikulla siitä suunnasta mistä ilmankin on tarkoitus mennä sisään. Tällöin sisällä oleva "kumilärpsäke" aukeaa ja venttiili alkaa toimimaan juuri niinkuin pitääkin. Minä käytin jotain emännän hiuspinnin päätä.

OT: Tuo halpisventtiili kuulostaa hieman hauskalta kun puhutaan kuitenkin 1-3 euron osista. Onko tuommoisia edes kalliimpia olemassa. Ilmeisesti.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Juu-u, kyllähän mä sen venttiilin testaisin vaan menin laittamaan ne letkut niin tiukkaan kiinni, ettei irtoa millään :D Huh... Ja väsynytkin vielä olen... Mä, kun aattelin, ettei tuon kanssa nyt tarvitsis pelätä, että vuotaa lattialle vedet, kun ilmaahan siellä kiertää vaan väärässä olin taas kerran. Nyt sai taas yhden unten menetyslaitteen lisää tähän taloon [}:)]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Teemu7117 kirjoitti:OT: Tuo halpisventtiili kuulostaa hieman hauskalta kun puhutaan kuitenkin 1-3 euron osista. Onko tuommoisia edes kalliimpia olemassa. Ilmeisesti.
Ööh, minusta nimenomaan nuo ovat halppiksia jos hintaa on vain 1-3€, jos taas haluan Tetran tuotteen hinta onkin 5-10€ takaiskuventtiilillä. Luonnollisestikin riippuen liikkeestä johon suunnistan, matkaakin tulee 30-250km...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Mervi*
Senior Member
Senior Member

No niin nyt on testattu sekin, vihdoin sain irti ne letkutkin. Eli ilma menee vaan in:stä out:iin ei toisin päin. Jospa se ei vuotaisi vesiä lattialle. Ja jos kohta joku tulee kertomaan miten hänen takaiskuventtiilinsä hajosi käytössä niin mä heitän tuon vehkeen jorpakkoon :D
Romppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Romppis »

crisse_83 kirjoitti: Ööh, minusta nimenomaan nuo ovat halppiksia jos hintaa on vain 1-3€, jos taas haluan Tetran tuotteen hinta onkin 5-10€ takaiskuventtiilillä.
Muistelisin, että ostamani Tetran musta takaiskuventtiili maksoi euron Tampereella. Hyvin on toiminut.
Vähiin käy ennenkuin loppuu
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joskus kesällä porista ostettu Tetran takaiskuventtiili kuitin mukaan 6,80€...
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Mervi* kirjoitti:No niin nyt on testattu sekin, vihdoin sain irti ne letkutkin. Eli ilma menee vaan in:stä out:iin ei toisin päin. Jospa se ei vuotaisi vesiä lattialle. Ja jos kohta joku tulee kertomaan miten hänen takaiskuventtiilinsä hajosi käytössä niin mä heitän tuon vehkeen jorpakkoon :D
Kröhöm, viitsinkö.... :mrgreen: Olin juuri muutama päivä sitten ottanut yöksi kiljupullon letkun irti koska kilju kävi niin nopeasti. Takaiskuventtiilin jätin paikalleen akvaarioon menevän letkun "tulpaksi". Aamulla oli tipoittain valunut vettä lattialle. Kuitenkin ehkä desi, mutta silti. Eli ei täysin toimiva ole tuo mun halpis... :roll: Silloin ei vuoda kun hiilidioksidia puskee altaaseen, silloin oli jostain kumman syystä alkanut lapota vettä toiseen suuntaan.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

mariana kirjoitti:
Mervi* kirjoitti:No niin nyt on testattu sekin, vihdoin sain irti ne letkutkin. Eli ilma menee vaan in:stä out:iin ei toisin päin. Jospa se ei vuotaisi vesiä lattialle. Ja jos kohta joku tulee kertomaan miten hänen takaiskuventtiilinsä hajosi käytössä niin mä heitän tuon vehkeen jorpakkoon :D
Kröhöm, viitsinkö.... :mrgreen: Olin juuri muutama päivä sitten ottanut yöksi kiljupullon letkun irti koska kilju kävi niin nopeasti. Takaiskuventtiilin jätin paikalleen akvaarioon menevän letkun "tulpaksi". Aamulla oli tipoittain valunut vettä lattialle. Kuitenkin ehkä desi, mutta silti. Eli ei täysin toimiva ole tuo mun halpis... :roll: Silloin ei vuoda kun hiilidioksidia puskee altaaseen, silloin oli jostain kumman syystä alkanut lapota vettä toiseen suuntaan.
No niin, nyt se lentää :mrgreen:

------------------------

Mä en tiedä tuon venttiilin merkkiä, kun se tosiaan tuli sen pakkauksen sisällä mukana... Eipä sinä mitään luekaan jospatuo toimisi, kyllä se ainakin oikeaan suuntaan ilman päästi :)
Ta-Ta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ta-Ta »

Toivottavasti Mervi* et vielä viskannut venttiiliä tangentin suuntaan: Varmuuden vuoksi olen itse asentanut takaiskuventtiilini mahdollisimman korkeaan kohtaan, eli akvaarion reunan päälle. Vaikka ulkopuolen letkun ottaisi irti ja venttiili olisi hajonnut, ei vahingossakaan saa lapottua vettä ulos.
Toisaalta jos ilmapumppu lopettaa toimintansa ja venttiili on rikki, saattaa lappo iskeä. :(
Saisitko myös pumpun asennettua akvaarion vedenpinnan yläpuolelle?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”