Waterilifen pH 6.5 puffer

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Waterilifen pH 6.5 puffer

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Eli sain tuota ainetta käsiini ja kokeilinkin (toimi jopa!). Nyt kuitenkin heräräsi pari kysymystä.

-pitääkö tuota ainetta laittaa jokaisen vedenvaihdon yhtedessä vaihdettavaan veden määrään?
-voiko sen kanssa käyttää hiilaripulloa ilman, että pH muuttuu tuosta 6.5:stä?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Varmaan waterlife:n pH buffer
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kannattaa olla varovainen sen aineen kanssa, se nimittäin sisältää fosfaatteja. Saa kivan vihersamennuksen aikaiseksi jos olosuhteet muuten sitä suosivat.

Minulla tuo aine ei tepsinyt kauaa. n. 5vrk ja pH nousi taas samaan.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Juuri siis buffer (pikku moka, hups!).

Ja paketissa kun nimenomaan luki, ettei sisällä fosfaatteja! [}:)]
No onneksi sain ilmaiseksi, ettei mennyt rahat hukkaan (hinta 17 e).

Pitääkin katsoa onko fosfaatit noussu ja seurata kauanko vaikutus kestää.

Millä porukat saa pH:n 6.5, kun mulla se "luonnollisesti" laskee akvaarioissa 6,9-7,2 riippuen altaasta. Hiilaripullolla pH:n saa 6.8 ja JBL Humolon turvetabuilla 6.8-6.9. Ja hanaveden pH on 7.4 ja KH 2,2.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Voi olla sitten että waterlifella on uudempi tuote jossa ei ole fosfaatteja. Minun purkkini on nimittäin ostettu lähes 3 vuotta sitten. Jos mittailet fosfaatteja, niin kerro tuloksista... En ole tuohon bufferiin koskenut enää juuri sen vuoksi että se aiheutti välittömästi vihersamennuksen.

Täällä hanavesi on n. 7.5 ja kH 4. Akvaariossa pH ei paljoa laske voimakkaallakaan hiilidioksidinlevityksellä. Nyt olen laskenut pH:ta rikkihapolla ja se on 6.5. Paljon halvempaa kuin nuo bufferit. Suosittelen!
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

No niin, laitoin kyseistä ainetta tiistaina 3.1 ohjeen mukaisen määrän, tuolloin pH oli ennen lisäystä 6.9 ja KH 2.2, parin tunnin kuluttua aineen lisäyksestä pH 6.6 ja KH 2.4.

Mittasin arvot eileen: pH 6.9 ja fosfaatti ~30 mg/l (! [}:)] ), fosfaattipitoisuuden mittaan yleensä kerran kuukaudessa ja viimeiset 7 kk ollut aina 0.25 mg/l (kuten 10.12 viimeisimmän mittauksen yhteydessä). Eli eipä pH pysynyt 6.5 vaikka kuinka paketti lupaili ja kaupan päälle sain fosfaatti ongelman!

Varmuuden vuoksi tein testin vielä:
-hanaveden pH 7.5 ja fosfaatti 0.25 mg/l -> pH bufferia -> liuotus -> pH 6.1 ja fosfaatti ~30 mg/l. Juups, pHn ei pitänyt laskea alle 6.5 eikä piänyt sisältää fosfaattia, aivan mahtava tuote. Onneksi sain ko tuotteen ilmaiseksi, muuten olisi joku saanut kuulla kunniansa, eritoten Waterlife! Ja minä kun olen pitänyt ko. merkin tuotteita hyvinä ja luotettavina.

No eipä tässä muuta, kun vaihtelemaan vesiä altaaseen, ja niitä saakin vaihdella useasti, jotta fosfaatti-arvot ovat taas kunnossa.

Ai niin, pH:ta en rupea enään laskemaan, olkoot mitä on, kunhan kaloille passaa. Olen kokeillut jo mm. pH miinus ainetta (rikkihappoa), turvetta, turveuutetta ja nyt käytössä JBL:n Humolon turvetabletit, joilla sain pH:n 6.9, kun aiemmin oli 7-7.2, siinä on ja pysyy.
Miljoonakala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala »

Mites noiden pH:ta laskevien aineiden kanssa on, miten paljon vaikuttaa veden karbonaattikovuus? Miten helposti saisi laskettua pH:ta jos pH on noin 8,1-8,3 ja KH noin 17. pH ei akvaariossa laske mihinkään tuosta ja joskus läträsin buffereilla, mutta ei se auttanut kovinkaan hyvin. Arveluttaa tuo rikkihapon käyttö, että jos sitä laittaakin liikaa vahingossa.

Haluaisin edes joskus kokeilla ns. tavallisia kalalajeja, mitä tuossa vedessä ei voi kovin hyvin pitää. Tunnustaa pitää, että kyllä minulla noissa arvoissa elivät neontetrat ja muut monta vuotta, kunnes tulin järkiini ja luovuin niistä. [:I]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Kyllähän ne vähän vaikuttaa, noin 0.1-0.3 yksikön verran, omasta kokemuksesta. Et taida saada kovin helposti pH:ta laskettua, kun KH on 17.

Joku vuosi/ puolitoista sitten yritin muuttaa altaan pH:ta. Hanaveden KH 3.5 ja pH 8.2-8.4, 83 litraisessa altaassa pH laski 7.4-7.6 ja KH oli 3.2 paikkeilla. Yritin tuolloin laskea pH:ta Seran pH-miinuksella, vaikka lykkäsin koko purkillisen ko. ainetta, ei pH laskenut yhtään! Eli eipä taida rikkihapostakaan paljoa apua olla :roll: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”