Vauhkot monniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maarit
Starting Member
Starting Member

Vauhkot monniset

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Olen hankkinut kaksi "parvea" albiino- ja täplämonnisia, 4 kumpaakin. Haluaisin vielä yhtä sorttia, neljä sitäkin. (Allas 200l, joten lukumäärä varmaan alkaa olla sitten täynnä.)

Albiinomonniset viihtyvät erikseen. Eivät liiku parvessa vaan jokainen surffailee tahollaan, pohjaa tonkien tai kaikista mieluiten edestakaisin laseja pitkin uiden.

Täplämonniset ovat selkeämmin parvikaloja. Tosin yksi touhuaa omiaan ja kolme muuta hupsuna rykelmänä laseja pitkin.

Mittasin jo vesiarvotkin kun ovat niin rauhattomia. Kuuluuko monnisten elintapoihin villit menot vai mistä on kyse. Jotenkin ei ainakaan selkeitä kosiomenoja näyttäisi olevan menossa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Minulla tuota laseja pitkin surffausta tekee leopardimonniset. Tekivät sitä silloin, kun ostin ne, mutta lopulta rauhottuivat ja pysyttelivät pohjalla.
Nyt kun vaihdoin allasta niin alottivat taas laseja pitkin surffauksen. Eli ihan puhdas veikkaus on, että ne tutustuvat ympäristöön.
Kuparimonniset taas eivät ole koskaan moista harrastaneet paitsi kutiessaan jolloin mentiin allasta lasista lasiin.

-------------------------
knu@dlc.fi
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Ei varmaan tarvitse vastailla tähän kyssäriin mutta albiinomonneista (kiitos thaimaan kasvatuslaitosten rääkin) ovat sokeita, ne eivät näe oikeastaan hevon veetä, ilmeisesti vain niin ne löytävät ruokaa ilmeisesti viiksien jne, ja ulkoisiin muihin tunnistamistapoihin liittyen, olen nähnyt liikkeissä näitä punasilmäisiä ja en varmasti hanki... eläinrääkkäystä olisi tehdä ruiskuilla vaikkapa norsuista pinkkejä,, ei niin kiva juttu...

Mutta se siitä ihmettelystä, ja Taika-jim on tuossa oikeassa noista lasiseikkailijoista, useimmiten se liittyy kutuun ja uuden paikan tutkiskeluun...
Maarit
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Minä olen ihmetellytkin miksi albiinot laseja pitkin uidessaan törmäilevät toisiinsa. Ovatko ne todellakin sokeita, punasilmäisiä ainakin ovat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”