Jaahas, huomasin tossa äsken kynsisammakoideni jörnivän uudenvuodenaaton kunniaksi. (Voi herranjestas, nyt täällä on kutusessiota vähän joka fisulla, papukaijoilla, albiinomonnisilla, albiinopartiksilla ja nyt noillakin, huhuh ).
Onko jollain kokemusta miten nuo kääpiökynsisammakot lisääntyvät ja miten silloin pitäsisi toimia oikeaoppisesti? Kutu? On ollut mulla vasta vähän aikaa ja nyt näin ne vasta ekan kerran "itseteossa" ...
pusu kirjoitti:
Onko jollain kokemusta miten nuo kääpiökynsisammakot lisääntyvät ja miten silloin pitäsisi toimia oikeaoppisesti? Kutu? On ollut mulla vasta vähän aikaa ja nyt näin ne vasta ekan kerran "itseteossa" ...
Minulla ovat 4 kääpiökynsisammakkoa "painiskelleet" ja kurnutelleet viimeisen vuoden varmaan joka päivä ja yö mutta mitään kudunkaltaista en ole vielä nähnyt. Eli jos nyt sinun sammakkosi yhtään samanlaisia kuin minun niin ei varmaan kannata hirveästi poikasia odotella. Vaikka olisihan se varmasti kivaa seurattavaa. Ihan hyvä mielestäni sillä minulle kyllä riittää nuo neljä kurnuttajaa seuraavaksi kymmeksi vuodeksi.
Ilmeisesti muutenkin tosi vaikeata saada mahdolliset poikaset elossa täysikokoisiksi.
Tänä aamuna huomasin sitten sammakko altaassa kasviin kiinnittyneen ruskehtavan limamaton/siiman.Tämäkö on nyt sitten niiden jörnimisen tulos? Mites homma tästä etenee?
Mulla on nyt kaksi itsekasvatettua kääpiökynsisammakkoa... Täyttävät huomenna jo kolme kuukautta!
Keräsin kutua lusikalla erilliseen poikasaltaaseen (n. 20-litraiseen). Laitoin sinne pienen suodattimen, jonka päällystin sukkahousulla, etteivät pienet sammakkovauvat menisi sinne sisään. Suodattimen sienen viritin siihen ulkopuolelle sukkahousun sisään, koska muuten ohut sukkahousu imeytyisi suodattimen reikiin ja tukkisi sen. Vettä vaihdoin melkein joka päivä vähän kerralla.
Sammakot kuoriutuivat noin parissa päivässä... Aluksihan ne syövät ruskuaispussinsa, mutta sen jälkeen aloin syöttää niille nestemäistä poikasruokaa (JBL:n Nobil Fluid) 4-6 kertaa päivässä. Kun pikkuiset siitä vähäsen kasvoivat niin annoin niille lisäksi vesikirppua ja hienoksi jauhettua hiutaleruokaa.
Neljän viikon ikäisenä pikku nuijapäille alkoi kasvaa jalat! Varpaat niissä erottui noin parin päivän jälkeen ja kädetkin alkoivat kasvaa vajaan viikon päästä jalkojen ilmestymisestä... Häntä alkoi hävitä noin kahden viikon jälkeen. Se tosiaankin vain surkastui pikku hiljaa pois... Ei siis tipahda yhtäkkiä niin kuin voisi ehkä luulla.
Noin kymmenen viikon ikäisinä pikkusammakot muuttivat isiensä ja äitiensä kanssa samaan altaaseen. Ovat siitä sitten kasvaneetkin tosi nopeasti... Tällä hetkellä ovat noin puolet tai 1/3 aikuisen sammakon koosta ja syövät pääasiassa surviaisen toukkia kaksi kertaa päivässä niin kuin aikuisetkin sammakot.
Nämä ovat siis omat kokemukseni kääpiökynsisammakon poikasten saattamisesta aikuiseksi... Yritin myös silloin alussa kysellä ja etsiskellä tietoja aiheesta, mutta enpä oikein löytänyt.
Tällä hetkellä meillä ei kurnutella yöstä toiseen, mutta kaipa ne siitä taas innostuvat joku kerta... Yrittävät varmaan esittää siveellistä, kun on pieniä lapsia seurassa.
Voikun Mintel kuullosti mukavalta tuo "sun" pikkusammakoiden kudun
kehittyminen. Olisi varmaan enemmän seurattavaa ja ainakin uutta ja vaihtelevaa, kun monnisten kutua pällistellessä. Kaksiko vanhempaa sulla vaan on? Teitkö jotain jippoja, että sait ne kutemaan? Oliko ollut kauan sulla kun alkoivat kutemaan? Kaksiko niistä babyista vaan selvis?
Mulla on tällä hetkellä viisi aikuista sammakkoa... Vain kaksi niistä olen nähnyt tositoimessa, mutta voi olla silti, että siellä on muitakin "syyllisiä". Mitään erityisiä jippoja en ole tehnyt. Vettä vaihdoin noin viikon välein niin kuin normaalistikin.
Pintakasveja kannattaa olla jonkin verran... Munat helposti takertuvat esim. pikkulimaskan juuriin ja siitä ne on helppo kerätä talteen. Noin puolen vuorokauden kuluttua kudusta näkee jo aika hyvin mistä alkaa kehittyä pikkusammakoita ja mitkä ovat pilaantuneet. Pilaantuneet tulevat valkoiseksi toiselta puolelta. Hyvät munat ovat tummanruskeita, aika isoja (no joo... se nyt on suhteellista... hih!) ja ne alkavat näyttää noin parin vuorokauden ikäisinä pitkulaisilta (vähän niin kuin pieni kumina)... Ovat siinä vaiheessa kuitenkin vielä ruskuaispussinsa sisällä, mutta voivat jo vähän liikkua, jos häiriintyvät.
Kokonaan kuoriutunut pikku nuijapää näyttää pieneltä mustalta tikulta, jossa on pieni vaalea piste (luulenpa, että se on pikkuisen maha). Näyttävät ihan siltä kuin olisivat ylösalaisin. Ei kannata huolestua, jos ne vaan nököttävät paikallaan pari ensimmäistä päivää. Kyllä ne siitä liikkeelle lähtevät, kun saavat vähän voimia... Kannattaa vaan ruokkia hyvin heti alusta alkaen, vaikkeivät pikkuiset näytäkään siltä, että söisivät.
Ensimmäiset sammakot olivat olleet mulla noin kaksi vuotta ennen tätä kututapahtumaa. Muistaakseni joskus viime kesänä meille muutti mun siskon luota kolme aikuista sammakkoa lisää. Kaikki sammakot (yhtä lukuunottamatta) ovat suunnilleen samanikäisiä. Olivat ne joskus aikaisemminkin kurnutelleet öisin, mutta eivät niin paljon ja mitään seuraamuksia en silloin huomannut.
Niitä pikkuisia oli jossain vaiheessa ainakin kymmeniä, mutta vain kaksi niistä selvisi isoksi. Yksi oli jo aika lähellä, mutta kuoli viime sunnuntaina.
Jossain vaiheessa huomasin, että vaikka kuinka lisäsin uutta kutua poikasaltaaseen niin se vain hävisi eli luulenpa, että nämä isommat lapsoset söivät pikkuveljensä ja -siskonsa... Julmaa!
Poikasaltaan sisustuksena mulla on hiekkaa ja aika paljon karvalehteä ja pintakasveja. Aluksi poikaset viettävät aikaa pinnassa tai vähän sen alapuolella kasvien seassa, mutta jalkojen ilmestymisen lähestyessä siirtyvät pohjan tuntumaan.
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Hmmmmm. Taidanpa sitten lisätä sammakko määrää, niin on suurempi todennäköisyys saada niitä nuijapäitä tulemaan !
Osaatko sinä erottaa sukupuolet toisistaan? Jos, niin miten ?
Ainut ero minkä olen omien sammakoitteni sukupuolessa erottanut on se, että naaraat ovat aika paljon pulleampia mitä koiraat. Jos menisin vaikka eläinkauppaan valitsemaan uutta sammakkoa niin en erottaisi niistä sukupuolta... Ovat yleensä kaikki niin solakassa kunnossa siellä.
Kyllä ne varmaankin lisääntyy helpommin, kun saavat vähän valita, että kenen kanssa hommiin ryhtyy. Itselläni oli silloin ihan alussa ensin vain yksi sammakko... Otin sille sitten muistaakseni pari kaveria samalla kertaa, mutta en silloinkaan vielä huomannut mitään kututouhuja. Aika harvoin kuulin niiden edes kurnuttavan. Jossain vaiheessa sammakkoja oli kuusi ja sitten alkoivatkin yöserenadit! Kurnuttivat välillä ihan tuntitolkulla, kun valot olivat sammuneet. Myös siinä viiden porukassa kurnuttelu jatkui ja siitähän nämä lapsoset ovatkin seurauksena.
Mulla oli aikaisemmin siinä samassa altaassa myös taistelukala ja muutama neontetra, mutta siirsin ne pois sieltä siinä vaiheessa, kun otin lisää sammakoita. Eli myös tämä mahdollisesti vaikutti sampojen kutuintoon. On toisaalta mahdollista, että sammakot olisivatkin kuteneet jossain vaiheessa ja kalat olisivat syöneet kudut ennen aamua niin, etten ehtinyt niitä näkemään.
Miten usein sinä ruokit sammakoitasi? Luin joskus jostain täältä, että joku ruokkii vain pari kertaa viikossa. Itse ruokin siis joka päivä aamuin illoin... Joskus saatan jättää yhden ruokinnan väliin. Itsestäni tuntuisi pahalta antaa sammakoilleni ruokaa vain pari kertaa viikossa, koska syönhän itsekin useammin... Tosin en ole sammakko!
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Kääppäreille ei kyllä pitäisi joka päivä (varsinkaan kahta kertaa) antaa ruokaa. Joka toinen päivä on sopiva ruokkimisväli! Sukupuolen erottaa siitä kyljestä eli kainalon kohdalta; miespuolisella sammakolla on semmonen vaaleahko pallomainen kohta http://clawedfrogs.tripod.com/id29.html tuolla sivulla on kuva siitä jos ei meikäläisen selvitykset oikeen auennut