Kansilasit
Valvoja: Moderaattorit
Kansilasit
Minulla on 540 litrainen allas ja olen miettinyt sitä onko kansilasit tarpeellisia altaassani? Allas on 180 cm pitkä ja jaettu kahteen eri lasiin. Mitenkä on tuo lämmönhukka , jos lasit poistetaan. Lämmittiminä on 1*150w ja 1*300w. 

Veikkaampa siis jos on lamput ylemmä ja pleksi paksua että menee ihan täysillä. Aion koittaa omani 240l altaaseen tätä.
Helpottaa varmasti siivousta kun ne saa "varomatta" altaan päältä pois ja ei ole sitä rikkoontumis vaaraa. Ja nuo kahvat tosiaan aion ruuvailla myös ettei tarvitse nurkasta olla nostelemassa =)
Helpottaa varmasti siivousta kun ne saa "varomatta" altaan päältä pois ja ei ole sitä rikkoontumis vaaraa. Ja nuo kahvat tosiaan aion ruuvailla myös ettei tarvitse nurkasta olla nostelemassa =)
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Saahan lasisiinkin nostokahvat (metalliset) vaikka silikonilla kiinni. Toisaalta lasiset voivat olla monesta palasta, jolloin niitä voi suhteellisen helposti nostella ja siirrellä. Tosin, jos ne panee vaikka tuolille, ei päälle saa istua. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Joo saahan ne kahvat pleksiin vaikka silikoonillakin kiinni. Eri asia on miten pitää kiinni voi olla jotta jää kahvat käteen kun nostaa, silikonilla kun ei ole taipumusta pysyä pleksissä.
Päälilasit voi tehdä onnistuneesti kyllä muovistakin mutta kunnon ratkaisu on hinnaltaan sitä luokkaa jotta lasi on sittenkin monen mielestä oikein hyvä systeemi.
Päälilasit voi tehdä onnistuneesti kyllä muovistakin mutta kunnon ratkaisu on hinnaltaan sitä luokkaa jotta lasi on sittenkin monen mielestä oikein hyvä systeemi.
Joo sinä vaan voi olla kohdattavissa käytännön ongelmia.Kaikkia muovilaatuja ei ole yleisesti saatavilla ja niissä mitä on niin kalliista neliö hinnasta johtuen jämäpalojen halpa saatavuus voi olla vaikeaa.Ja akvaarioharrastajan into toimiviin särkymättömiin kansilaseihinkin voi hiipua kun kuulee,että hinta voi olla helposti viisinkertainenkin lasisiin verrattuna.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tottahan veden lämpö nousee kun kansilasit on kiinni! Voit sitten termostaatilla säätää sopivaksi. Näin talvella on ihan hyvä pitää kansilaseja kiinni kun huonelämpö yleensä on pienempi kuin akvan lämpö.
Mulla puu-/sähkölämpötalossa akvahuoneen lämpö putoaa yöllä jopa 15 ennekuin laitan takkaan tulet. Akvoissa on kuitenkin 24 ja 27 ja luukut kiinni.
Päivisin huonelämpö sitten nouseekin 24:ään ja akvoissa edelleen em.mainitut lämmöt.
Mulla puu-/sähkölämpötalossa akvahuoneen lämpö putoaa yöllä jopa 15 ennekuin laitan takkaan tulet. Akvoissa on kuitenkin 24 ja 27 ja luukut kiinni.
Viola & eläintarhantynkä
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
No eipä siinä mitään muuta kai ole kuin se, että kalat saattavat hyppiä ulos ilman laseja (tosin näin minulla ei ole käynyt, vaikka onkin piikkisilmiä) ja veden haihtuvuus voi ylittää ymmärryskyvyn.
Akvaariota perustaessani minulla oli lasit päällä. Jossain vaiheessa halusin koittaa ilman laseja. Noh, olihan se ihan nättiä ja huoltaminen kävi hieman nopeammin, mutta seurauksena oli myös suuri veden haihdunta, joka taas aiheutti ongelmia (vettä haihtui melko runsaasti ja vettä olisi tarvinnut lisäillä pitkin viikkoa, ja myöhemmin ilmojen viilettyä päivän aikana haihtunut vesi tiivistyi yön aikana ikkunoihin.). Pakko siinä oli sitten laittaa lasit takaisin.
Akvaariota perustaessani minulla oli lasit päällä. Jossain vaiheessa halusin koittaa ilman laseja. Noh, olihan se ihan nättiä ja huoltaminen kävi hieman nopeammin, mutta seurauksena oli myös suuri veden haihdunta, joka taas aiheutti ongelmia (vettä haihtui melko runsaasti ja vettä olisi tarvinnut lisäillä pitkin viikkoa, ja myöhemmin ilmojen viilettyä päivän aikana haihtunut vesi tiivistyi yön aikana ikkunoihin.). Pakko siinä oli sitten laittaa lasit takaisin.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/