Akvaarion katelasit likaantuvat heti, peseminen auttaa vain hetkeksi. Tankki on 120-litrainen ja olen nyt pitänyt siinä vain muutamaa platya ja amanorapuja. Ne näyttävät voivan suht ok. Varma en voi olla siitä, onko olosuhteet optimaaliset.
Nyt on tavallista pitempi aika vedenvaihdosta, joten tämän päivän akvaarion vesiarvot hieman tavanomaisesta poikkeavat
NO2 < 0,1 mg/l
NO3 n. 20 mg
kH iso, 27!
pH 9 vai yli?
Pahoittelen kuvan laatua. Kyse on siitä, että väri oli vahvahkon lilahtava, hurjan lähellä isoja lukuja, väkevämpi kuin tuo 9,0!

Porakaivovesi tutkitutettiin aiemmin.
Virallinen tulos
pH 8,1
Väri väritön
Haju hajuton
Rauta <0,1
Mangaani <0,03
Kovuus 1,9
Sähkönjohtavuus 771
KMn04-luku 18
Testasin kotona tämän päivän arvot suoraan kraanasta
NO2 < 0,1 mg/l
NO3 sama minimi (=keltaisin väri)
pH tasan 8 - tässä selvä ero akvaarioveden huippukorkeaan
kH 14
---
Pohdintaa
1. Vesifirman edustaja oli sanonut puhelimessa, että teillähän on aivan ihanteellinen vesi, kuin sadevesi
2. Tästä huolimatta vastauskirjeessä suositeltiin parin tonnin suodatinta, jonka esitteessä kuvataan sen mm. nostavan pH:ta...
3. Vesi ei todellakaan ole hajutonta eikä mautonta, eikä mitenkään voi olla hyvin pesevän pehmeää (tarkoitan pehmeää maallikon terminä)!
4. Mitkä ihmeen tekijät voivat nostaa pH.n huomattavasti korkeammaksi akvaariossa kuin talousvedessä?
5. Näillä tiedoilla alkaa vaikuttaa siltä, että joko firma on sekoittanut näytteet (olkoonkin, että iso pH täsmää) tai porakaivo antaa mitä vettä milloinkin?!
6. Amatööri olettaa, että porakaivovedessä olisi ehkä kalkkia ja jotain humuksentapaista. Käsittämättömäksi on jäänyt se, ettei ammattilaboratorio päässyt mittauksissaan lähellekään raja-arvoja
7. Kotitesteistäni taitaa puuttua se toinen kovuusmittari? Kuinka tärkeä?
--
Kommentteja, kiitos! Minkälaisessa vedessä kalani uivat?



