Kasveille ihanteelliset loisteputkiyhdistelmät...
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Kasveille ihanteelliset loisteputkiyhdistelmät...
Meillä on 530 litran akvaario, jossa on vain kahden loisteputken valaisinkotelo. Kasvit kuitenkin voivat ihan hyvin. Kysyisinkin nyt vain, että minkälaiset loisteputket olisivat hyvät akvaarioomme. Haluaisimme kalojen värien näyttävän aidoilta ja kasvien voivat hyvin.
Kiinnostaisi muuten muakin, Itelläin on kaksi Sylvanian aquastar 10000K putkee ja ei takuulla ole se paras yhistelmä. Kyllähän ne kasvit jotenkuten hyvinkin kasvaa (ainakin rusolehti, jättiläis- ja tavallinen vallisneria, joku ärviäkin oli joukossa), vedensuosikki ei kasva kunnolla, kituu vaan, joten olen ajatellut sen poistamista altaasta.
Olikohan se joku extra warmwhite+, tahi joku sinne päin mitä olen kuullut suositeltavaksi? Ei saa sit mollata jos meni väärin, joohan?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olikohan se joku extra warmwhite+, tahi joku sinne päin mitä olen kuullut suositeltavaksi? Ei saa sit mollata jos meni väärin, joohan?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Nuo ylilämpimät kylläkin kellastavat veden ihan aamuvirtsan väriseksi. En käytä itse.Maikov kirjoitti:Olikohan se joku extra warmwhite+, tahi joku sinne päin mitä olen kuullut suositeltavaksi? Ei saa sit mollata jos meni väärin, joohan?
Itse tällä hetkellä käytössä mm. philips 84, 865, 89, Sylvania aquastar, daylightstar, gro - lux ja sitten pari arcadian kasviputkea.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Senior Member
Nonnii! Nythän se sitten puhe alkoi soljua. Mikkees se sitten tän aquastarin kanssa kävis, kun tällä hetkellä on vaan kaksi putkea ja muita paikkoja ei viel ole, mutta tulossa on kaksi putken paikkaa lissee.
Eli suomennetaanpa, tällä hetkellä kaksi putkea ja tossa vuodenvaihteessa viimeistään neljä putkea 530 litraisessa altaassa, eli mitkä kaksi putkea sopisia akvaariotähtien lisäksi?
Eli suomennetaanpa, tällä hetkellä kaksi putkea ja tossa vuodenvaihteessa viimeistään neljä putkea 530 litraisessa altaassa, eli mitkä kaksi putkea sopisia akvaariotähtien lisäksi?
-
- Senior Member
No en itse tiedä mimmoinen on aquastar eöli onko tämä juuri sitä hieman sinertävää "kylmää" valoa vai lämpimiä päivänvalotyyppisiä??
joka tapauksessa itselläni on vaan yksi putki 200L altaassa ja se on tuommopinen sinertävä kasvilamppu ja kasvit voivat hyvin joten voisit vaikka ottaa 2 semmoista noiden entisten lisäksi
joka tapauksessa itselläni on vaan yksi putki 200L altaassa ja se on tuommopinen sinertävä kasvilamppu ja kasvit voivat hyvin joten voisit vaikka ottaa 2 semmoista noiden entisten lisäksi
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
No, ei näitä nimellä warmwhite kutsutakaan. Virtsaputkissa tällainen ilmauskin löytyy esim. philips 83.Didi kirjoitti:akvaariotani valaisee parhaiten philipsin aquarellet ja sylvanian aquastarit. Molemmat niitä violetinsävyisiä, elikkäs värilämpötila 10 000 K. Eikä taatusti näytä aamuvirtsalta, eikä kyllä luonnottomaltakaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
84 on varmasti ihan ok. Itse olen tykästynyt noihin 865, joiden valo on selvästi "valkoista" ja värit toistuu ok. Tällä hetkellä taitaa olla muuten 2xAquastar ja 2x865 putket kiinni. Pelkästään en noita aquastareja käyttäisi, koska värit vääristyvät - sen sijaan 865 voikin käyttää yksistään.
Kokeillussa oli myös 2700K vai 3000K putki. No, se ja sama, liian keltaista molemmat ja levät tykkäävät.
Kokeillussa oli myös 2700K vai 3000K putki. No, se ja sama, liian keltaista molemmat ja levät tykkäävät.
Mulla on kaikissa kolmessa "oikeassa" akvaariossani erilaiset putket. Kaikissa on neljä putkea heijastimilla. 375:ssa on Aquastareja ja "jotain", 594:ssä Philipsin 865:t, 604:ssä Philipsin 84:t. Tykkään kaikista
.
Väriero on selvä. Jos nyt oikein nipotan, niin 375 on hyvin kylmä, ehkä vähän liiankin, ja 594:ssä asuvat sateenkaarikalat voisivat näyttää paremmilta vielä vähän coolimmassa. 604:ssa on pohjalla kellertävää piihiekkaa, ja pelkäsin, että 84-putkilla kokonaisuus olisi turhan keltainen, mutta ei, se on itse asiassa oikein kiva.
Kasvien tykkäämisistä on vaikea sanoa. Onhan noita siirrelty pöntöstä toiseen, ja selvästi ne tykkäävät jostain enemmän kuin toisesta, mutta noi kokoonpanot on muutenkin niin erilaiset (jo lämpötilat vaihtelee, 24-27-30), ettei syytä pysty oikein osoittamaan sormella.
Kati

Väriero on selvä. Jos nyt oikein nipotan, niin 375 on hyvin kylmä, ehkä vähän liiankin, ja 594:ssä asuvat sateenkaarikalat voisivat näyttää paremmilta vielä vähän coolimmassa. 604:ssa on pohjalla kellertävää piihiekkaa, ja pelkäsin, että 84-putkilla kokonaisuus olisi turhan keltainen, mutta ei, se on itse asiassa oikein kiva.
Kasvien tykkäämisistä on vaikea sanoa. Onhan noita siirrelty pöntöstä toiseen, ja selvästi ne tykkäävät jostain enemmän kuin toisesta, mutta noi kokoonpanot on muutenkin niin erilaiset (jo lämpötilat vaihtelee, 24-27-30), ettei syytä pysty oikein osoittamaan sormella.
Kati