Akvaariolehden punakorva-artikkeli
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Viesti:
Akvaariolehden punakorva-artikkeli
En tiedä mihin osioon tämä kuuluisi, laitan kuitenkin tänne.
Artikkelin aiheena on tyhjäksi jääneen akvaarion uudelleenkäyttö. Sopivia asukkaita ovat akaattikotilot, OK. Toiseksi ehdotetaan punakorvakilpikonnia. Artikkelissa on runsaasti väärää tietoa:"... 250- litraiseen akvaarioon mahtuu hyvin 2 - 3 punakorvakilpikonnaa." Ei todellakaan mahdu, ainakaan suurina. Suositus on nykyisin 450 litraa / konna.
Artikkelin mukaan 2 aikuista urosta asutti myös samaa akvaa.
Mikä ei edellenkään ole suotavaa, urokset käyvät aikamoisia reviiritaisteluita.
Uros ja naaraskin ottelevat, nämä joudutaan usein erottamaan toisistaan omiin akvoihinsa.
Punakorvat akvassa ihan hyvä ajatus. Liikkeelle kannattaa lähteä vain yhdestä konnasta. Kannattaa hyvin perehtyä konnien hoitoon ennen konnan hankintaa esim. herppinetissä: www.herppi.net
Artikkelin aiheena on tyhjäksi jääneen akvaarion uudelleenkäyttö. Sopivia asukkaita ovat akaattikotilot, OK. Toiseksi ehdotetaan punakorvakilpikonnia. Artikkelissa on runsaasti väärää tietoa:"... 250- litraiseen akvaarioon mahtuu hyvin 2 - 3 punakorvakilpikonnaa." Ei todellakaan mahdu, ainakaan suurina. Suositus on nykyisin 450 litraa / konna.
Artikkelin mukaan 2 aikuista urosta asutti myös samaa akvaa.
Mikä ei edellenkään ole suotavaa, urokset käyvät aikamoisia reviiritaisteluita.
Uros ja naaraskin ottelevat, nämä joudutaan usein erottamaan toisistaan omiin akvoihinsa.
Punakorvat akvassa ihan hyvä ajatus. Liikkeelle kannattaa lähteä vain yhdestä konnasta. Kannattaa hyvin perehtyä konnien hoitoon ennen konnan hankintaa esim. herppinetissä: www.herppi.net
Viola & eläintarhantynkä
Itse asiassa toi litrasuositus ei ihan pitäny paikkaansa
Tämän lisäksi urosta ja naarasta voidaan pitää samassa akvaariossa mikäli ovat koko ikänsä asuneet yhdessä. Mutta mikäli naaras tai uros kuolee ei jäljelle jäänyt kilppari enää huoli itselleen uutta partneria vaan todennäköisesti tappaa tämän.
Mulla on yksi yksinäinen uros kilpikonna 250 litraisessa akvaariossa (tai siis vettä on noin 250 litraa) eikä sillä ahdasta ole.
Ja tämä oli faunattaren sivuilta.Terraario:
Alle 250-300 litraista akvaariota ei kannata näille kavereille suunnitella.
Vesialueelle ei ole olemassa enimmäiskoko-rajoituksia. Jonkinlainen minimi on 100 litraa vettä jokaista aikuista kilpikonnaa kohden. Mielellään tietenkin huomattavasti enemmänkin, sillä punakorvakilpikonna ui lujaa, paljon ja mielellään.
Maa-alueen tulee olla niin kookas, että konnat voivat siinä kunnolla kavellä ja kuivua, pelkkä vedessä kelluva kaarnanpala ei siis riitä.
Tämän lisäksi urosta ja naarasta voidaan pitää samassa akvaariossa mikäli ovat koko ikänsä asuneet yhdessä. Mutta mikäli naaras tai uros kuolee ei jäljelle jäänyt kilppari enää huoli itselleen uutta partneria vaan todennäköisesti tappaa tämän.
Mulla on yksi yksinäinen uros kilpikonna 250 litraisessa akvaariossa (tai siis vettä on noin 250 litraa) eikä sillä ahdasta ole.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Johtuu nuo litrasuositukset mistä tietoa etsii. Eläinkaupat yleensä tarjoavat minimejä. Eläinsuojeluyhdistyksen suositus on tuo 450 litraa. Tottahan konnat pienemmässäkin juttuun tulevat. Tuossa artikkelissa vaan oli "että tuonkoiseen mahtuu hyvin 2 - 3 konnaa."
Uroskonnat hyvinkin saattavat keskenään tulla toimeen mikäli ovat tottuneet mutta sukukypsinä yleensä alkaa reviiritaistelut.
Siinä mielessä kritisoin artikkelia, että jos tuossa jollain sattuu olemaan parisataalitranen akvaario tyhjillään, niin muutama punakorva sinne...huh
Minulla on myös pariskunta punakorvia, eläneet ikänsä keskenään...välillä on erotettava kun kosinta käy liian kiivaaksi...
Uroskonnat hyvinkin saattavat keskenään tulla toimeen mikäli ovat tottuneet mutta sukukypsinä yleensä alkaa reviiritaistelut.
Siinä mielessä kritisoin artikkelia, että jos tuossa jollain sattuu olemaan parisataalitranen akvaario tyhjillään, niin muutama punakorva sinne...huh

Minulla on myös pariskunta punakorvia, eläneet ikänsä keskenään...välillä on erotettava kun kosinta käy liian kiivaaksi...
Viola & eläintarhantynkä
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Hirviää nillitystäViola kirjoitti:Eläinsuojeluyhdistyksen suositus on tuo 450 litraa.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
- Viesti:
Koetan etsiä. Eläinsuojeluyhdistyksen koulutuksessa asia on ollut esillä. Kuten sekin suositus, että kaloja ei vakituiseen pidettäisi alle 40-litraisissa akvaarioissa. Huom: suositus... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuolla esimerkiksi: www.maakilpikonna.com/html/akvaario.html
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuolla esimerkiksi: www.maakilpikonna.com/html/akvaario.html
Viola & eläintarhantynkä
Noo sillon kun mä adoptoin ton mun kilpparin niin se asu 128 litrasessa akvaariossa, ja sillon siellä oli asunu myöskin sen tyttöystävä joka oli jo muutama vuos sitten kuollu.
Tosin, akvaario oli parvekkeella tyhjillään. Ja kilpikonna asu saunassa, 10 litran ämpärissä ilman omaa valoa ja ilman suodatinta, onhan toi ihan täysikasvuinen joten mietin miten edes kehtasivat laittaa sen pieneen ämpäriin.
Kilpparit ja akvaario oli ostettu samasta paikasta, noin 10 vuotta sitten.
Ihmettelen kyllä miten ne on voitu myydä niin pieneen akvaarioon mutta kaipa nuo suositukset sillon oli vähän erilaiset.
Tosin, akvaario oli parvekkeella tyhjillään. Ja kilpikonna asu saunassa, 10 litran ämpärissä ilman omaa valoa ja ilman suodatinta, onhan toi ihan täysikasvuinen joten mietin miten edes kehtasivat laittaa sen pieneen ämpäriin.
Kilpparit ja akvaario oli ostettu samasta paikasta, noin 10 vuotta sitten.
Ihmettelen kyllä miten ne on voitu myydä niin pieneen akvaarioon mutta kaipa nuo suositukset sillon oli vähän erilaiset.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Olen vuosien varrella nähnyt vaikka mitä kilppareita ja vaikka mitä minialtaita missä ne ovat kituneet. Punakorva on kuitenkin iso eläin vaikka se ei järin vikkelään liiku. Itse en laittaisi kahta kilpparia alle 540-litraiseen altaaseen, ja siitä vähintään 1/3 olisi rakennettu maa-alueeksi. Minimit hiiteen, en minä ainakaan pitäisi hamsteria keksirasian kokoisessa häkissä koko elämänsä (mikä on mielestäni suurinpiirtein punakorvan minimivaatimukset suhteutettuna hamsteriin). Sääli kyllä "ei-söpö-pörröjä" eläimiä hyvin helposti teljetään todella pieniin tiloihin koko elämäkseen.
Punakorva on yllättävän hankala lemmikki, monet ihmiset eivät oikein osaa mieltää tätä "taviskilpparia" oikein vakavasti ja aikuisten oikeasti kunnolla hoidettavaksi eläimeksi. Siksi niitä viime pikkukonnabuumin jäljiltä löytyy edelleen hylättyinä vaikka mistä. Punakorva ei voi hyvin 128-litraisessa vanhassa vedessä ilman suodatinta tai oikeita valoja, vitamiineja ja hivenaineita. Näitä kun on tullut nähtyä. Ihan yhtä "hankala" herppi se on kuin kaikki muut. Yksikään eläin ei ole "aloittelijaeläin"...
Punakorva on yllättävän hankala lemmikki, monet ihmiset eivät oikein osaa mieltää tätä "taviskilpparia" oikein vakavasti ja aikuisten oikeasti kunnolla hoidettavaksi eläimeksi. Siksi niitä viime pikkukonnabuumin jäljiltä löytyy edelleen hylättyinä vaikka mistä. Punakorva ei voi hyvin 128-litraisessa vanhassa vedessä ilman suodatinta tai oikeita valoja, vitamiineja ja hivenaineita. Näitä kun on tullut nähtyä. Ihan yhtä "hankala" herppi se on kuin kaikki muut. Yksikään eläin ei ole "aloittelijaeläin"...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Elite Member
- Viesti:
Älä ymmärrä väärin, en haasta riitaa, mutta tuossa linksussa ei silmääni sattunut että olisi eläinsuojeluliiton määräämät minimit... Nimittäin tosissaan olisi upeaa jos liitto laittaisi kunnon minimit elikoille, ja olisi kiva nähdä että onko nyt kerrankin laitettu.
Mikäli viittaat tohon mun kilppariin niin se asuu nyjään kyllä isommassa altaassa kun mikä tuli sen mukana kun ton kaverin hain.-Alix- kirjoitti:Punakorva on yllättävän hankala lemmikki, monet ihmiset eivät oikein osaa mieltää tätä "taviskilpparia" oikein vakavasti ja aikuisten oikeasti kunnolla hoidettavaksi eläimeksi. Siksi niitä viime pikkukonnabuumin jäljiltä löytyy edelleen hylättyinä vaikka mistä. Punakorva ei voi hyvin 128-litraisessa vanhassa vedessä ilman suodatinta tai oikeita valoja, vitamiineja ja hivenaineita. Näitä kun on tullut nähtyä. Ihan yhtä "hankala" herppi se on kuin kaikki muut. Yksikään eläin ei ole "aloittelijaeläin"...
Nyt on enää pieni sisustus ongelma Kallen akvaarion kanssa. Jalusta on vasta tekeillä (tai siis nyt vasta sain leca-harkot ostettua ja ne on autotallissa maalattavana) enkä ole hiekkojakaan saanu pohjalle. Kalle kuulema syöö kasveja joten niitäkään tuonne ei voi laittaa.
Kallella on vesitilaa 200-250 litraa ja 2252 ulostulo putkella suodattimenaan.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Eläinsuojeluyhdistys ( ei liitto) ei voi mitään määrätä! Ohjeet ovat suosituksia, joilla taataan eläinten hyvinvointi. Eläinsuojelulaki- ja asetukset ovat kyllä olemassa. Mikäli nuo minimitilavaatimukset tulisivat asetukseen ja lakiin, niitä olisi pystyttävä valvomaan. Eläinsuojeluneuvojia ja valvojia on tällä hetkellä liian vähän jotta moiseen pystyttäisiin. Suurin osa valvojan työstä menee tuotantoeläinten, villikissojen ja koirien kanssa.
Eläinsuojeluneuvonta on maksutonta vapaaehtoistyötä. Ainoastaan lääninhallituksen nimeämä eläinsuojeluvalvoja saa työstään palkkaa ja kulukorvauksia. Keski-Suomen läänissäkin on vain yksi virallinen valvoja ja entinen valvoja vielä eläkkeelläollessankin tekee työtä. Muut eläinsuojelutehtävissä toimivat ovat neuvojia.
Ei kaiken tarvitse olla painettua sanaa. Kuten kerroin eläinsuojeluneuvojien koulutustilaisuudessa asia on ollut esillä. Olin mukana. Jokainen tekee tavallaan...olen vain yrittänyt valistaa oikeaan suuntaan.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eläinsuojeluneuvonta on maksutonta vapaaehtoistyötä. Ainoastaan lääninhallituksen nimeämä eläinsuojeluvalvoja saa työstään palkkaa ja kulukorvauksia. Keski-Suomen läänissäkin on vain yksi virallinen valvoja ja entinen valvoja vielä eläkkeelläollessankin tekee työtä. Muut eläinsuojelutehtävissä toimivat ovat neuvojia.
Ei kaiken tarvitse olla painettua sanaa. Kuten kerroin eläinsuojeluneuvojien koulutustilaisuudessa asia on ollut esillä. Olin mukana. Jokainen tekee tavallaan...olen vain yrittänyt valistaa oikeaan suuntaan.
Viola & eläintarhantynkä
-
- Advanced Member
Hyvä Viola!
Vihdoinkin joku muukin on puniksien terran kanssa samoilla linjoilla kuin minä. Yritin jo aikaisemmin tästä mainita niin sain ihan samoja vastauksia kuin tässäkin keskustelussa, missä sanotaan, näytä, todista jne jne.
Toisaalta, meni aika kauan ennenkuin kultakaloillekkaan noita isoja akvaarioita alettiin suositella yleisesti.
Jatka samaan malliin!
Vihdoinkin joku muukin on puniksien terran kanssa samoilla linjoilla kuin minä. Yritin jo aikaisemmin tästä mainita niin sain ihan samoja vastauksia kuin tässäkin keskustelussa, missä sanotaan, näytä, todista jne jne.
Toisaalta, meni aika kauan ennenkuin kultakaloillekkaan noita isoja akvaarioita alettiin suositella yleisesti.

Jatka samaan malliin!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Monella vain kun ei taida olla hajuakaan Punakorvien hoidosta ja tarpeista. Esim. maa-alue, moni luulee että pieni kelluva korkin pala riittää...Hmm, olen eri mieltä.
Joskus yläaste aikaan luokkatoverillani oli kaksi jo hyvin iäkästä punakorvaa n. 200litraisessa altaassa pahaa teki kun kolistelivat siellä menemään ja kaksi "paistinpannua" koitti kiivetä samalle korkinpalalle löhöilemään.
Nykyään asuttavat sellaista pyöreää, kovamuovista lasten piha-allasta Keskelle tehty saareke, ulkosuodattimet yms. Oikein terhakoita kavereita. Ystäväni sanoikin että ovat paljon rauhallisempia ja paremmanvoivan oloisia kuin ennen, ihmekös tuo..?
Eniten ihmetyttää että liikkeissä tiedetään niin vähän kilpikonnista että punakorvienkin kanssa väitetään samassa altaassa olevan mahdollista pitää kaloja ilman että kalat joutuvat ruokalistalle
.
Joskus yläaste aikaan luokkatoverillani oli kaksi jo hyvin iäkästä punakorvaa n. 200litraisessa altaassa pahaa teki kun kolistelivat siellä menemään ja kaksi "paistinpannua" koitti kiivetä samalle korkinpalalle löhöilemään.
Nykyään asuttavat sellaista pyöreää, kovamuovista lasten piha-allasta Keskelle tehty saareke, ulkosuodattimet yms. Oikein terhakoita kavereita. Ystäväni sanoikin että ovat paljon rauhallisempia ja paremmanvoivan oloisia kuin ennen, ihmekös tuo..?
Eniten ihmetyttää että liikkeissä tiedetään niin vähän kilpikonnista että punakorvienkin kanssa väitetään samassa altaassa olevan mahdollista pitää kaloja ilman että kalat joutuvat ruokalistalle

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Elite Member
- Viesti:
Minuunko viittaat? Kovasti vaan kiinnostaisi jos kovaan ääneen sanotaan että eläinsuojelu on sanonut että... Ja sitten ei löydykkään viitettä että onko sanonut, missä ja mitä? En minä altaan koosta itselleni mitään todisteita tarvitse, kyllähän sen sokeakin näkee kepillään etteä puniksi pienempään kannata edes haaveilla. Olisi vaan hyvä tietää että jos sellainen linkki on niin bookmarkseihin se heti ja jokaiselle punista 100l altaassa pitävälle näytiksisrd kirjoitti:Yritin jo aikaisemmin tästä mainita niin sain ihan samoja vastauksia kuin tässäkin keskustelussa, missä sanotaan, näytä, todista jne jne.

Noh, voimme siis tästä päätellä, että jos hieman ajattelee maalaisjärjellä niin kilppari ei tosiaankaan mahdu mitenkään pieneen akvaarioon (kuten tuo Kalle 128 litraiseen).
Ja myöskin voi päätellä sen että edes eläinkaupan myyjät eivät tiedä koska myyvät näitä kilppareita liian piniin purkkeihin. Onhan se totta että ovat tod.näk. ostohetkellä tosi suloisia ja pieniä onpa niillä paljon tilaa tuolla 130 litraisessa, mutta kas kummaa kun ne sitten kasvavat.
Noh, ainakin tuo meidän Kalle näyttää tosi tyytyväiseltä. On sekin saanu paljon kokea, 128 litraista, 10 litraista ämpäriä, lasten ammetta (sillon kun 128 litranen hajosi enkä vielä ollu saanu sen nykyistä akvaariota). Eipä tuo näytä mistään valittavan.
Mä myönnän että en tiedä kilppareista paljoo mitään (mutta olis illon pakko saada se pois sieltä ämpäristä!), mutta yritän kyllä kovasti koko ajan oppia, ihan sen takia että tolla kaverilla olis hyvä olla.
Ja myöskin voi päätellä sen että edes eläinkaupan myyjät eivät tiedä koska myyvät näitä kilppareita liian piniin purkkeihin. Onhan se totta että ovat tod.näk. ostohetkellä tosi suloisia ja pieniä onpa niillä paljon tilaa tuolla 130 litraisessa, mutta kas kummaa kun ne sitten kasvavat.
Noh, ainakin tuo meidän Kalle näyttää tosi tyytyväiseltä. On sekin saanu paljon kokea, 128 litraista, 10 litraista ämpäriä, lasten ammetta (sillon kun 128 litranen hajosi enkä vielä ollu saanu sen nykyistä akvaariota). Eipä tuo näytä mistään valittavan.
Mä myönnän että en tiedä kilppareista paljoo mitään (mutta olis illon pakko saada se pois sieltä ämpäristä!), mutta yritän kyllä kovasti koko ajan oppia, ihan sen takia että tolla kaverilla olis hyvä olla.
-
- Advanced Member
Ei, en viittaa sinuun.Adrianna kirjoitti:Minuunko viittaat?srd kirjoitti:Yritin jo aikaisemmin tästä mainita niin sain ihan samoja vastauksia kuin tässäkin keskustelussa, missä sanotaan, näytä, todista jne jne.

Ja itse herppejä about 10 vuotta harrastaneena olen ehtinyt nähdä sen harrastuksen pimeän puolen. Ja jos totta puhutaan, kilpuri 200 litraisessa altaassa on aika mietoa siihen verrattuna että niiltä saa vetää nauloja irti kilvestä tai jotain muuta yhtä mukavaa... Mutta tuo puniksen terran koko on kuitenkin sellainen asia jossa ihmiset eivät välttämättä ajattele tekevänsä virheen. Jos tarpeeksi moni kuitenkin asiasta jaksaa sanoa niin mielipide kyllä muuttuu ajan kanssa.
Toivottavasti.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Moni luopuu punakorvistaan, etenkin jos on kaksi isoksi kasvanutta. Syy löytyy juuri noista pienistä allasoloista, konnat stressaantuvat ja käyvät toistensa kimppuun.
Monenmoista punakorvan pitoa olen nähnyt, mutta ei voi muuta kuin kertoa miten olisi paremmin.
Eräänä kesänä yhden pikkupaikkakunnan luonnonpurossa nähtiin säännöllisesti punakorva, kukaan ei sitä kiinni saanut. Kukaan ei myöskään tietänyt tai tunnustanut tietävänsä mistä se oli sinne joutunut. Heitteillejättötapaus. Saattanut vaikka joku kesämökkiasukas ihan muualta nakata punakorvansa puroon, kun ei hennonut piikillekään viedä. Jokainen tietää että talvi hyydyttämällä tuon eläimen tappoi aikanaan. Onneksi punakorva ennen kuolemaansa kylmässä vaipuu horrokseen
Nykyiset eläinkauppojen punakorvat ovat useimmiten tulleet asiakkailta. Suomessa on ihan liikaa kierrätyspunakorvia. Lantin kokoisina on ostettu vaikkapa 60-litraiseen akvaarioon. Konnien kasvaessa on ymmärretty mihin ollaan jouduttu, äkkiä konnista jollakintapaa eroon..
Ainoa linkki minkä löysin nyt: www.sey.fi/elaintieto/mikalemmikiksi.html
Sivustolla maininta: "..silloin se tarvitsee vähintää 250 litran jättiläisakvaarion.." tuota on tarkennettu koulutuksissa että se on vesimäärä.
Suositus nykyisin on: 450 litranen / konna + 100l seuraavalle konnalle mikäli ovat samassa. Terralueen ja kiipeilyn takia 450 litraisessa vettä yleensä on noin 250-litraa..
Omani on 600-litrainen ja 2 10-vuotiasta konnaa siellä. Suoraan sanon että on liian pieni! Kesällä onneksi mahdollisuus pitää isossa ulkotarhassa.
Monenmoista punakorvan pitoa olen nähnyt, mutta ei voi muuta kuin kertoa miten olisi paremmin.
Eräänä kesänä yhden pikkupaikkakunnan luonnonpurossa nähtiin säännöllisesti punakorva, kukaan ei sitä kiinni saanut. Kukaan ei myöskään tietänyt tai tunnustanut tietävänsä mistä se oli sinne joutunut. Heitteillejättötapaus. Saattanut vaikka joku kesämökkiasukas ihan muualta nakata punakorvansa puroon, kun ei hennonut piikillekään viedä. Jokainen tietää että talvi hyydyttämällä tuon eläimen tappoi aikanaan. Onneksi punakorva ennen kuolemaansa kylmässä vaipuu horrokseen
Nykyiset eläinkauppojen punakorvat ovat useimmiten tulleet asiakkailta. Suomessa on ihan liikaa kierrätyspunakorvia. Lantin kokoisina on ostettu vaikkapa 60-litraiseen akvaarioon. Konnien kasvaessa on ymmärretty mihin ollaan jouduttu, äkkiä konnista jollakintapaa eroon..
Ainoa linkki minkä löysin nyt: www.sey.fi/elaintieto/mikalemmikiksi.html
Sivustolla maininta: "..silloin se tarvitsee vähintää 250 litran jättiläisakvaarion.." tuota on tarkennettu koulutuksissa että se on vesimäärä.
Suositus nykyisin on: 450 litranen / konna + 100l seuraavalle konnalle mikäli ovat samassa. Terralueen ja kiipeilyn takia 450 litraisessa vettä yleensä on noin 250-litraa..
Omani on 600-litrainen ja 2 10-vuotiasta konnaa siellä. Suoraan sanon että on liian pieni! Kesällä onneksi mahdollisuus pitää isossa ulkotarhassa.
Viola & eläintarhantynkä
http://www.herpetomania.fi/turtlepond/
Tuolla myös hiukan tietoa hoidosta sun muusta.
Konnalle voi nikkaroida maa-alueen myös akvaarion päälle, jolloin akvan pystyy täyttämään kokonaan vedellä -> reippaasti lisää uiskentelutilaa.
Oma rescuepunakorvani Pekka löytyi viime talvena kaupan pihalta pahvilaatikosta, laatikko oli kuulemma vaan heitetty ulos autosta ja jätetty parkkipaikalle lojumaan. Pahimpien pakkasten aikaan.
Ihmiset.
Tuolla myös hiukan tietoa hoidosta sun muusta.

Konnalle voi nikkaroida maa-alueen myös akvaarion päälle, jolloin akvan pystyy täyttämään kokonaan vedellä -> reippaasti lisää uiskentelutilaa.
Oma rescuepunakorvani Pekka löytyi viime talvena kaupan pihalta pahvilaatikosta, laatikko oli kuulemma vaan heitetty ulos autosta ja jätetty parkkipaikalle lojumaan. Pahimpien pakkasten aikaan.
Ihmiset.