Artemia välttämätöntä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
sani
Advanced Member
Advanced Member

Artemia välttämätöntä?

Viesti Kirjoittaja sani »

Olen muutaman kerran kasvattanut taistelukalanpoikasia ja antanut niille ohjeiden mukaan ensin likoeläimiä ja sitten elävää artemiaa. Nyt kuitenkin ajattelin kasvatella poikaset ilman artemiaa, koska artemiasta on koitunut useita hankaluuksia. Suurin ongelma on ollut se, että artemiaa syövät poikaset eivät ole tottuneet kuivaruokaan kovinkaan helposti, aina ovat vain odottaneet artemiaa, laihtuneet ja osa kuollut. Lisäksi artemia näyttää maksavan paljon ja sen kasvattelussa on oma vaivansa. Ja koska olen paljon kotoa pois, ei-akvaarioharrastajan on helpompi ruokkia poikasia kuivaruoalla.

Epäilevänä aloin ripotella kuivaruokaa poikasaltaaseen, mutta yllätys, yllätys... nykyiset taistonpoikaset täyttävät huomenna 2 viikkoa ja syövät innolla JBL:n Novo Tom-kuivaruokaa (poikasille tarkoitettu) ja kananmunankeltuaista. Ihan alkuun saivat likoeläimiä.

Millaisia kokemuksia muilla on poikasten kasvattamisesta ilman artemiaa? Kai kuivaruoallakin kasvatetuista poikasista kasvaa ihan yhtä laadukkaita kaloja ja onhan tuossa kuivaruoassakin yhtenä valmistusaineena artemia.

Elin ihan siinä luulossa että kuivaruoalla kasvattaminen ei ole mahdollista :roll: Jos tämä kerran näin helposti toimii, niin taidanpa alkaa kasvattelemaan poikasia useamminkin.
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Suuri ongelma on ainakin se, että monet poikaset eivät osaa syödä ruokaa joka ei liiku. Itse olen kasvattanut elävällä ruualla poikaset, joten en tiedä mitkä ovat hiutaleruuan vaikutukset kalan kasvunopeuteen. Artemiassa on lisäksi se hyvä puoli, että se pysyy makeassakin vedessä hengissä muutaman tunnin. Tällöin poikasia ei tarvitse ruokkia jatkuvasti, vaan ruuan lisääminen muutaman tunnin välein riittää. Nestemäiset poikasruuat olen hylännyt kahden poikueen kestäneen kokeilun jälkeen huonona ensiruokana. Ne pilaavat veden todella nopeasti.
Se on totta, että kuivaruokaan totuttelu voi olla hankalaa. Sama ongelma täälläkin on ollut monesti.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Omat taistoni ja myös kaverini olemme kasvattaneet ilman artemiaa, lähinnä sen kalleuden takia. Hyvin on lapsukaiset kasvaneet, ehkä poikasten määrä olisi artemialla suurempi? Kasvatamme itsellemme ja toisillemme.
Tastoista on kehittynyt kaikkiruokaisia ja kesyjä lapsukaisia.
Äsken kävin tutkimassa kasvatusakvaa: siellä vilistää 3:n eri-ikäisiä taistopienokaisia...ja kutu taas huomenna.
Ehkä olen ollut hieman sadistinen mutta noin senttinen taistovaavi rakastaa ylikaiken tastelukalan mätiä! Poikasten ollessa noin reilun sentin mittaisia kutupari kutemaan ja kas...pesän alla päivystää lukematon taistopienokaisten joukko ahmien vatsansa pullolleen mätiä...mikäli on useampi naaras niin tämä metodi on täysvarma...joskus voi antaa pilkkitoukan sisuksia, voi pakastaa ja sulatta yhden kerrallaan. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”