Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Tällaista asiaa pohdiskelin..
Onko kellään siis kokemuksia/kommentteja akvaariosta makuuhuoneessa??
Siis lähinnä pohdin voiko siitä olla jotain terveydellistä haittaa esim. allergikolle, tai kenelle vaan?
Jos joku viitsisi vastailla, suuri kiitos
No minä asun yksiössä, jossa ei ole erillistä makuuhuonetta ja akvaarioita on kolme (63, 118 ja 317 -litraiset). Suurin akvaario on noin 30 sentin päässä sängystäni. Mitään ongelmia ei ole ollut edes suodatinten pitämän äänen kanssa. Ilma pysyy kerrostalossakin riittävän kosteana ja luulen, että olen ollut jopa keskivertoa terveempänä. Itse en näe mitään syytä, miksei akvaariota voisi pitää makuuhuoneessa.
Meillä on kolme allasta makuuhuoneessa(317, 108 ja 98).
Olen aika herkkäuninen, suodattimien lotina ja hurina joskus häiritsee, mutta kaikkeen tottuu.
Jos altaan puhtaudesta ja vedenvaihdoista huolehtii, tuskin vedestä nousee mitään ikävää(En ainakaan ole huomannut, joskaan en ole kaikelle allerginenkaan).
Mutta esim. Sinilevän katku on aika ikävää.
Talvella akvaarion kosteus on hyväksi, kuiva huoneilma aiheuttaa kaikenlaista ikävää herkille ihmisille.
Mulla on akva samassa huoneessa missä nukun. Ainoa mahdollinen haitta voi olla suriseva ääni joka suodattimesta lähtee. Omaa untani se ei häiritse, mutta yökyläilijöillä saattaa olla totuttautumisongelmia. Herkät kala-allergikot voivat saada varmaan oireita, mutta sellaisilla tuskin akvaariota on.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Täällä tällä hetkellä yksi 60 litrainen allas makuuhuoneessa, eipä pahemmin haittaa enää edes jos vähän lotisee vesi. On se vaan niin mukava herätä aamuisin ja katsella vedenalaisen maailman elämää. Saattaa olla että tilalle vaihtuu pitkä ja kapea 225litrainen panorama-allas, se vasta oliis mukavaa, aamulla tukea itsensä istumaasentoon ja siemailla kahvia peiton alla allasta tuijotellen. (viikolla avo yleensä herättää minut kouluun/töihin lähtiessään tuomalla kahvikupillisen, ihana mies )
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Itselläni on makuuhuoneessa kolme allasta; 325 ja 2 x 250 litraa. Olen astmaatikko, atoopikko ja useimmille elukoille paitsi omille kissoille allerginen(huh mikä lista ), mutta mitään ei ole tullut. Talvella se pieni kosteus on iholle jopa hyväksi, kun patterit meinaavat kuivattaa huoneilmaa.
Kansilaseja pidän kyllä hyvänä, itselleni ei liika kosteus tunnu keuhkoissa hyvältä.
Täällä on yksiössä kolme allasta (54l, 112l ja 343l), joista yksi on kiinni sängyn kyljessä. Allerginen olen kaikenlaisille karvaotuksille sekä siitepölyille ja pölyille yleensäkin - akvaarioista en ole huomannut olevan haittaa. Suodattimien pientä hurinaa ei juuri huomaa. Joskus tulee säikähdettyä akvaarioista kuuluvaa loisketta kun joku kaloista käy pinnassa tai muuten vaan sählää.
Meillä kaksi allasta makuuhuoneessa. Eräät kalanruuat aiheuttavat allergiaoireita, mutta kansilasein varustetut akvaariot makuuhuoneessa eivät haittaa elämää. Ilman kansilaseja en tulisi toimeen. Suodattimet makuuhuoneen altaisiin on valittu mahdollisimman hiljaisiksi, sillä olen kovasti herkkäuninen
Nuoruusaikoina minulla oli sängyn pääpuoli kiinni 325-litraisessa akvaariossa ja uni maittoi. Kun sitten muutin omaan kotiin, oli tilaa enemmän ja akvaario päätyi eri huoneeseen kuin sänky. En osannut moneen yöhön nukkua kun oli liian hiljaista.
Haittapuolena omassa makuuhuoneessani pidän sitä että klo 7.00 napsahtaa ajastin ja parissa minutissa 150W monimetalli muuttaa yön päiväksi talvellakin. Itse olen hyväuninen, mutta emäntä kyllä nousee viimeistään tällöin.
Tuohon allergiaan, akvaariot kosteuttavat ilmaa, mikä on hyväksi allergiselle/astamaselle (kuten minä), helpottaa kummasti hengittämistä, eikä yön aikana mene niin tukkoon, kuin ilman allasta. eikä sieltä altaasta pitäisi mitää ihmelleistä/vaarallista tulla huoneilmaan. Kosteus voi olla ongelma, jos iso ja avoin allas eikä kunnollista ilmastointia->hometta.
Thompson kirjoitti:Haittapuolena omassa makuuhuoneessani pidän sitä että klo 7.00 napsahtaa ajastin ja parissa minutissa 150W monimetalli muuttaa yön päiväksi talvellakin. Itse olen hyväuninen, mutta emäntä kyllä nousee viimeistään tällöin.
Olen ehkä yksinkertainen, mutta miksi tuo on ongelma? Ajastin on laite jolla voi ajastaa asiota tapahtumaan haluamanaan hetkenä, ihan kuten laitteen nimikin antaa ymmärtää. Miksei niitä valoja voi siis laittaa syttymään myöhemmin?
Mitäpä tuo häiritsisi, suodattimen pulputusta on ihana kuunnella iltaisin juuri ennen nukahtamistaan, ja aamuisin näkee näin talvellakin ympärilleen, kun pitää kouluun lähteä. Tuo akvaarion valo on ainakin meillä sen varran himmeä, että se ei satu silmiinkään niin kuin melkein kaikki muut valot kun heti aamusta ne pamauttaa päälle.
Ja meillä ainakin kasvitkin paremmin tuntuvat viihtyvän kun huoneilma on kosteampaa.
Ja kuten joku jo sanoikin, voiko olla ihanampaa kuin herätä aamulla ja ketsella peilistä kuinka kalaset jo odottelevat aamuateriaansa ruokintanurkan luona. Siitä saa aivan loistavan tekosyyn jäädä vielä hetkeksi peiton alle lämpimään makoilemaan.
Noista allergiahaitoista sun muista en osaa sanoa, ei ainakaan ketään tuttuani ole haitannut, tosin eivät hirmu pitkiä aikoja tuon kanssa samassa tilassa olekaan viettäneet.
12 neliön huone, 5 akvaariota tällä hetkellä ja minä sänkyineni. Aiemmin akvaarioita oli enemmän ja litroja yli tuhat, ilmankosteus oli silloin 35-40%, joten eivät ne akvaariot nosta ilmankosteutta jos on tiiviit kansilasit. Nyt kun pidän yhtä allasta avonaisena on kosteusprosenttikin noussut ja nyt se on 40-45%, eli vähän terveellisemmissä lukemissa. Haittoja en ole huomannut.
Thompson kirjoitti:Haittapuolena omassa makuuhuoneessani pidän sitä että klo 7.00 napsahtaa ajastin ja parissa minutissa 150W monimetalli muuttaa yön päiväksi talvellakin. Itse olen hyväuninen, mutta emäntä kyllä nousee viimeistään tällöin.
Olen ehkä yksinkertainen, mutta miksi tuo on ongelma? Ajastin on laite jolla voi ajastaa asiota tapahtumaan haluamanaan hetkenä, ihan kuten laitteen nimikin antaa ymmärtää. Miksei niitä valoja voi siis laittaa syttymään myöhemmin?
Naisenlokiikalla;
Kasvit tarvitsee n.12 h valoa, jota ei näin talvella ulkoa pahemmin tule, joten valot on melko tärkeä pointti.
Jos valot napsahtavat päälle 7 aamulla ja kolmisen tuntia valotaukoa päivällä(Levänesto) ilta venyisi turhan pitkäksi, sillä on ehdittävä nukkumaan ajoissa että jaksaa duuniin nousta(Aamuvuoro vuodenajasta riippumatta).
VesiEläin kirjoitti:Jos valot napsahtavat päälle 7 aamulla ja kolmisen tuntia valotaukoa päivällä(Levänesto) ilta venyisi turhan pitkäksi, sillä on ehdittävä nukkumaan ajoissa että jaksaa duuniin nousta(Aamuvuoro vuodenajasta riippumatta).
Tässä siis yksi hyvä syy lisää jättää moiset valotauot pois.
Meilläkin on makuuhuoneessa akvaario ja hyvin olemme pystyneet nukkumaan. Nykyisin on suorastaan vaikeata nukahtaa, jos ei jotain solinaa kuulu taustalla.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche