No niin, olen nyt miettinyt pääni puhki kalavalintoja tehdessäni ja nyt täytyy turvautua jälleen apuunne. En ole varma mihin osastoon tämä kysymykseni kuuluu, mutta saapi tätä siirtääkin, jos ei kuulu tänne
Olen tehnyt 73 litraiseeen akvaariooni "Etelä-Amerikka-lookkkia" ja miettinyt kolmatta ja viimeistä kalalajia...
Kalalajilla pitäisi olla seuraavanlaisia ominaisuuksia:
- kotoisin Etelä-Amerikasta
- 5-7 cm pituutta
- kaunis ja mahdollisesti värikäs
- rauhallinen (ei tappelijaa)
- ei kovin vaativa, herkkä tai vaikeahoitoinen
- viihtyisi 1 uros + 1 naaras -yhdistelmänä
- sopisi vesiarvoihin pH=7, kovuus 5-8 dH, lämpö 26 C
- kavereiksi sopisivat 8 kpl musta-aavetetraa ja 5 korumonnista
Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan? Kääpiö- tai hunajarihmispariskuntaa olen miettinyt, ne taas ovat kotoisin toiselta puolelta maapalloa ja mahtavatko sopia joukkoon oikein muutenkaan...
Lisäksi olen miettinyt perhoskirjoahvenpariskuntaa, mutta eikös se ole aika vaativa laji ja sairastelee helposti... Onkohan jotain muuta pientä ja akvaariooni sopivaa ahventa olemassa?
Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan?
Valvoja: Moderaattorit
Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan?
Eräs veljeni sanoi elintarvikekaupassa ollessaan pienenä äitini kanssa, kun ei osannut vielä lausua s-kirjainta, seuraavan sutkautuksen ihan extemporeena: "Huklaata lohikohken lahkuun."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kääpiöaffenoita englannin kielellä, google auttaa suomenkielisen löytämisessä.
Keltakääpiöahvenelle-apistogramma borellii ääni täältä.
Keltakääpiöahvenelle-apistogramma borellii ääni täältä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mutta kyllä sellainen pariskunta mahtuisi. Itse suosittelen yleensä sävyisää kääpiöakaraa, koska minulla sattuu olemaan vain hiukan isommassa pariskunta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sanat sävyisä ja kääpiöakara eivät sovellu samaan lauseeseen. Itselläni oli kääpiöakarapariskunta 63 l altaassa. Sain 4 kpl noita poikasia, pituutta niillä oli silloin sentistä puoleentoista. 2 kalaa jotka muodostivat pariskunnan ottivat 2 yksinäistä hengiltä melko pian. Altaassa oli myös partamonni odottamassa uutta allasta. Partis oli monta kertaa suurempi kuin akarat, mutta lähdön sai sekin joka kerta, kun koitti lähestyä poikasiaan vartioivia kaloja. Partis pääsi luolaansa ja suodattimen taakse kääpiöakaroita piiloon, joten se ei kovasti tuosta kärsinyt, monnisia en sensijaan samaan altaaseen laittaisi. Ylempänä uiviin mustaneontetroihin nuo eivät sensijaan kiinnittäneet mitään huomiota.JukkaV kirjoitti:Mutta kyllä sellainen pariskunta mahtuisi. Itse suosittelen yleensä sävyisää kääpiöakaraa, koska minulla sattuu olemaan vain hiukan isommassa pariskunta.
Hannu
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Aika jännä tilanne Hannu. Jostakin kumman syystä minulla on täysin päinvastainen tilanne, tosin minusta tuntuu, että minun akarani ovat menettäneet hoivaviettinsä... 

Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).