Kasvien joukkokuolema

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
soni
Starting Member
Starting Member

Kasvien joukkokuolema

Viesti Kirjoittaja soni »

Uusi 128-litrainen muutti tähän talouteen tänä kesänä. Nyt muutaman kuukauden jälkeen kasvit ovat alkaneet mädäntymään pystyyn tai kadonneet mustaan aukkoon. Intianvesitähdikki on kadonnut kokonaan ja samoin ovat tekemässä karvalehti ja liuskavesitähdikki. Vanhassa altaassa kyseiset kasvit rehottivat viimeistä päivää. Miekkakasvit muuttuvat lehdiltään ruskeiksi, samoin sarakaisla. Ainoat jotka näyttävät vielä viihtyvän ovat kääpiömiekkakasvi, anubias ja tiikerivallisneria. Myös kaikki pintakasvit (pistia, konnaputki) ovat lähestulkoon kuolleita.

Näitä olen epäilly syyllisiksi joukkokuolemalle:
-Liian vähäinen valo - toisaalta kääpiömiekkis kasvaa ja kasvattaa hienoja rönsyjä (valaisimessa yksii 20W putki, ak. korkeus 40cm)
-Kotilot - karsin rankasti kantaa - ei vaikutusta
-Ravinteet - lisään kuitenkin pmmd:tä aina vedenvaihdon yhteydessä (joka/joka toinen viikko), kasvien juurilla seran pohjaravinnetabuja
-Hiekkapohja tukossa - olen tökkinyt ja kaivanut pohjaa, paljon kierteisiä - ei vaikutusta

Lämpötila 26 astetta, pH 6.2. Kalastona pandamonniviisikko, piikkis, 10 päätä mustaneontetroja ja taistoherra. Ei levää yhtään. Suodatin Eheim 2210.

Omat ideat loppuneet. Muilla jotain mielessä?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Sen verran arvaan, että tuo vähäinen valaistus voi olla osasyy tuohon, myöskin pohjan tukkeutuminen... Enempää en osaa arvailla, joten muut jatkavat [;)]
It's true, we're all a little insane.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Aika hapanta vesi! Normaali suovedebkin pH on siinä 6,5. Tuleeko omasta kaivosta vai vesilaitokselta?
Viola & eläintarhantynkä
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kertoisitko vielä NO3-ja KH-arvot?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mikä putki valaisimessa on? Jotainhan tuossa altaassa on pahemminkin pielessä jos pohja on päässyt tukkoon. Onko ruokinta kohdallaan?

Mielestäni noista kasveistasi kannattaa unohtaa muiden ongelmat ja keskittyä miekkakasvien ja konnanputken kohdalle, sillä näiden ei tulisi kuolla missään oloissa mutta muut vainajasi voivat niin tehdäkin syytä selittämättä. Liuskavesitähdikkiä ja miekkakasveja en itse ole saanut milloinkaan pitkällä tähtäimellä viihtymään samassa altaassa, intianvesitähdikin kanssa en miekkoja ole tainnut milloinkaan kokeillakaan. En jättäisi allelopatiaa pois laskuista. Konnaputkelle en keksi mitään selitystä, mutta joskushan sitä käytetään "indikaattorikasvina" koska ravinnevajaus näkyy helposti ensimmäiseksi siinä. Oletko varma ettet ole ylilannoittanut kasvejasi?
soni
Starting Member
Starting Member

Tsekkailin pH-purkin päivämääriä ja purkki on jonkun verran yliajalla. :roll: Tämä voisi selittää tuon kummallisen vesiarvon. Käyn tänää ostamassa uuden, olen iltapäivällä sitten taas viisaampi. Seran nitrattitesti näytti punaruskeaa: 10ml/l.
maisu kirjoitti:Mikä putki valaisimessa on? Onko ruokinta kohdallaan?
Valaisimessa Resunin 20W-putki. Muita tietoja siinä ei lue. Kalat pyrin ruokkimaan kahdesti päivässä, välillä jää yhteen kertaan. Annan vaihtelevasti hiutaleita, pohjatabuja, surviaista pakastettuna, tetra diskusta ja daphneaa. Sen verran ruokaa annan kuin heti syövät.
maisu kirjoitti:Oletko varma ettet ole ylilannoittanut kasvejasi?
Vedenvaihdon yhteydessä olen laittanut mielestäni vähemmän pmmd:tä kuin suositellaan. Kun 10ml suositellaan 100 litraan, niin olen laittanut ehkä 5-7ml. Sitäkin olen pohtinut, että voisiko pmmd olla vanhaa ja siten pilata vettä jotenkin? Kalat kuitenkin voivat hyvin. Ravinnetabuja laitan varmaan kerran puolessa vuodessa.

Konnanputkea tosiaan oli ennen komeasti ainakin 30cm aina altaassa ja sitä karsin viikottain. Nyt on enää n. 10cm pätkä, jossa muutama hassu lehti.

Kasvit, hiekat, suodatin ja osa kaloista siis muuttivat tuohon altaaseen kesällä. Vanhassa altaassa ei ollut mitään ongelmaa, kasvit kasvoivat siellä vähän liikaakin. Voisiko syy olla tuossa valossa?

Voiko akvaariossakin olla allelopatiaa? 8O Mitkä kasvit sitten kilpailisivat keskenään? Altaassa on jonkin verran tiikerivallisneriaa, yksi iso miekkakasvi 'rose', punamelalehteä, karvalehteä muutama oksa, YKSI oksa intianvesitähdikkiä, pari muutaman sentin korkuista oksaa liuskaa, kääpiömiekkistä, muutama muu miekkakasvi (korkeus ehkä 10cm), pari anubiasta ja sarakaisla. Tuntuu paljolta määrältä, mutta tosiaan eivät komiasti kasva. Enää. Hmph.

Olisiko ensihoitona se, että heittäisi riutuneet kasvit huitsin nevadaan, hankkisi paremman valaistuksen, eikä laittaisi enää pmmd:tä lainkaan?
soni
Starting Member
Starting Member

pH oli tasan seiska. Taisi testi olla vanhentunut...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”