Loisteputkia marketista tvs?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nermal
Junior Member
Junior Member

Loisteputkia marketista tvs?

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Moikka.
Akvassa on seuraavat Arcadian 18 W putket: fresh water ja original tropical. eli päivänvaloa ja liilahtavaa. Vaihtaa kait pian pitäisi. Mietin vaan, että uudet maksaa 20 erkkiä per putki. Pääsiskö jotenkin halvemmalla :roll: ...Eli mitkä putket esim. marketeissa vastaisivat näitä? Ettei kovin suurta eroa sitten tulisi...
Ehdotuksia?
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja josefiina76 »

Jos et haluu kimppatilata niin finnpartiaa vois kai suositella tai sitten ihan normaaleita valaisinliikkeitä joissa ei ole putkilla ns. akvaariokauppa lisää hinnoissa. Jotkut on käyttäneet jopa bilteman putkia mutta siellä ei ole 30w putkia.
*Kukaan ei ole täydellinen...ja minä olen täydellinen esimerkki siitä*
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Moikka!

Ehkä kannattaisi kysyä tarjouksia noista putkista muistakin liikkeistä;) Aika kovilta nimittäin noi hinnat kuulostaa.

Omista kokemuksista sen verran, että nämä nk "tavalliset" putket ovat aiheuttaneet altaassa aina järjettömän leväinvaasion tai sotkeneet kasvien kasvun tai lopettaneet ne jopa kokonaan. En siis suosittele muita kuin selkeästi akvaariokäyttöön tarkoitettuja putkia.
Nermal
Junior Member
Junior Member

Philips Aquarelle

Prismaan siis. Minkä värinen tuo Philips Aquarelle on?
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Teemu Salonen kirjoitti:Omista kokemuksista sen verran, että nämä nk "tavalliset" putket ovat aiheuttaneet altaassa aina järjettömän leväinvaasion tai sotkeneet kasvien kasvun tai lopettaneet ne jopa kokonaan. En siis suosittele muita kuin selkeästi akvaariokäyttöön tarkoitettuja putkia.
Kuulostaa ihan kauppiaan kokemuksilta. :D

Philipsin 840 on oikein hyvä putki kasvien mielestä, 865 kylmempi ja paremman näköinen monen harrastajan silmille. Niitä yhdistämällä saa nätin lopputuloksen.
Nermal
Junior Member
Junior Member

Teemu Salonen kirjoitti:Moikka!

Omista kokemuksista sen verran, että nämä nk "tavalliset" putket ovat aiheuttaneet altaassa aina järjettömän leväinvaasion tai sotkeneet kasvien kasvun tai lopettaneet ne jopa kokonaan.
Tuota samaa asiaa minäkin kyllä pelkään. Toi Philipsin putki kuulostaa akvaariokelpoiselta nimensä perusteella. Eli jos se on päivänvalotyyppinen, vois edes siinä säästää ja ostaa vain kasviputki akvaliikkeestä...?

- Nalle Puh
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Itse ostin juuri pari päivää sitten tuohon 54l:seen akvaan tuon Philips Aquarelle 15w loisteputken Prismasta n.8,9€:lla, mutta tuo 18w putki oli vielä n.euron halvempi!
Väri siinä on tuommoinen lila.
Nermal
Junior Member
Junior Member

jaba kirjoitti:Itse ostin juuri pari päivää sitten tuohon 54l:seen akvaan tuon Philips Aquarelle 15w loisteputken Prismasta n.8,9€:lla, mutta tuo 18w putki oli vielä n.euron halvempi!
Kiitos vinkistä. Ajattelinkin nyt sitten vaihtaa tuon Arcadian tropicalin tuohon aquarelleen. Freshwaterin kait ostan edelleen akvaliikkeestä. Säästöä tulee silti :D

- Nalle Puh
Teemu Salonen

Suottaapi ehkä kuulostaa kauppiaan puhetta, mutta kun putiikki ei ole mun vaan olen siellä vaan töissä. Voin siis rehellisesti todeta: Ei oo pennikään kii:)
Ja kuten allekirjoituksessakin mainitaan täällä ilmaisemani asiat ovat puhtaasti omia mielipiteitäni ja pohjautuvat omiin kokemuksiin. Tuota harrastusta kuitenkin on jo taustalla yli 15v.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Itseki olen harrastanut jo yli 15 vuotta ja varmaan 80% käyttämistäni loisteputkista ovat olleet Philips 840 -putkia. Myös ainakin Philips 825, 830 (molemmat edellämainituista pissinkeltaisia), 965 (lempiputkeni nykyään) ja Aquarelle (toiseksi eniten käyttämäni, mutta sinisyytensä vuoksi en enää suosi) ovat löytäneet tiensä akvaarioitteni päälle, joissa kasvit kasvavat iloisesti.

Kuvan allasta valaisi tuolloin neljä loisteputkea, malleiltaan Philips 830, 825, 840 ja 840. Silmiä tuo ei miellyttänyt kun oli hirmuisen kellertävä, mutta kasvit tykkäsivät.

Omasta mielestäni kasvit viihtyvät melkein missä valossa tahansa. Ne akvaarioputketkin ovat varmaan ihan kivoja, mutta aika monet niistä luonnottoman värisiä ja siksi parempi yhdistää "tavallisten" putkien kanssa.

Aika lailla samoilla linjoilla olen Maisun kanssa ja itse yhdistelisin 840 ja 965 -putkia tai käyttäisin vaikka vain jompaa kumpaa riippuen siitä mikä omaa silmää eniten miellyttää. Ja vielä tuosta yhdestä putkesta, Philips Aquarelle on siis akvaariokasveille tarkoitettu putki ja sävyltään sinertävä. Täältä löytyy kuvia eri putkien antamasta valosta:
http://saurama.aqua-web.org/
Teemu Salonen

Upea kuva! Kauanko kasvit on kasvanu edellisen siistimisen jälkeen tuohon kokoon? Mikä altaan koko?
Mulla on kahdessa viikossa kasvanu vesiasteri ulos akvaariosta ja karttulehden kasvu karkaa käsistä. Pantterimiekka sp. on tänä aikana tehnyt jo kolme uutta punaisen kirjavaa lehteä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kiitos :)

Tuohon aikaan taisin pätkiä köynnöskasvit viikon välein muutaman sentin korkuisiksi. Allas on 144 litraa, mitoiltaan 120x40x30 cm ja nykyään se näyttää tältä kun en ole vielä saanut kaikkia aineksia altaan sisustamista varten siirron ja valaistuksen vaihdon jälkeen.

Ja jottei ihan täysin aiheesta karata, niin vielä sen verran noista putkista olisi sanottavaa, että itse täällä pikkukaupungissamme olen löytänyt melko edullisia putkia yllättäen valaisinliikkeestä, tavallisista kaupoista löytyy vain noita kellertäviä putkia. Kannattaa tosiaan kysellä kaikki mahdolliset paikat läpi, niin ei harmita jälkikäteen jos tulikin ostettua kalliista paikasta. Ja kun lukee tämän aiheen linkkeineen, niin kyllä sitä sitten osaa kaupasta valikoida altaaseen sopivat putket.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mun mielestä ainakin toi philipsin aquarelle on todella surkea. Kasvit kituu ja levät rehottaa. Ehkä ko putkea voisi suositella muille putkille kaveriksi, muttei ainakaan ainoaksi valon lähteeksi.

Mistä ihmeestä löydätte noita 840, ym putkia? Täällä liikkeissä vain ja ainoastaan myynnissä yhtä ja ainoaa philipsin putkea, eikä ole siis mikään noista aiemmin mainituista (+ aquarelleä).
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Höpötys kirjoitti:Mun mielestä ainakin toi philipsin aquarelle on todella surkea. Kasvit kituu ja levät rehottaa.
Kannattaa aina tsekata muutkin tekijä läpi, olen huomannu että valaistuksena voi olla melkein mikä vaan, aina saa kasvit kasvamaan (kohtalaisesti :roll: ) ja levät pysymään poissa. Ei siis syytetä ainakaan valaisua ainoana syyllisenä leväongelmaan. Itselläni 127l pallolassa 1-putkinen valaisin, jossa akvakaupasta ostettu "lila kasvivalo". Kuulemma yksin aiheuttaa levää (akvakauppiaan mukaan)? Vanhimmat anubiaanlehdet täplittyvät hiljalleen, muuta ongelmaa ei ole ollut.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Höpötys kirjoitti:Mistä ihmeestä löydätte noita 840, ym putkia? Täällä liikkeissä vain ja ainoastaan myynnissä yhtä ja ainoaa philipsin putkea, eikä ole siis mikään noista aiemmin mainituista (+ aquarelleä).
Pitää olla erikoisliike. Itse en ainakaan marketeista ole löytänyt muuta käyttökelpoista kuin 827 ja 830 putkia esim. 30 wattisina. 36 ja 58w löytyy paremmin, joskus jopa mitä haluaa. 840 putkia ostin Suomen Lamppupalvelusta Espoosta, tilasivat niitä. Hinta oli alle viisi euroa kappaleelta ja valo on erittäin miellyttävä neutraali valkoinen, ja kasvit tykkäävät.

Aquarellen alle kasvoi pahat levät enkä voi sietää* muutenkaan väärävärisiä putkia. Ja kun noita leväongelmia lukee, ei se näytä korreloivan mitenkään tähän mainittuun "akvaarioputki" - valkoinen valo akseliin. Muutokset sen sijaan voivat joskus ongelmia tuoda joksikin aikaan.

* no jaa kunhan sanon. Taas tuossa käytetyn mukana on tullut niitä ja kaikkeen tottuu kun ei ota sitä niin puritaanisti. Vaan kyllä valon pitää olla valkoista! =)
codsarmo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

loisteputkien vaikutus leviin

Viesti Kirjoittaja codsarmo »

En ole todennut philipsin putkien vaikuttavan levien määrään.

Kasvit pystyy hyödyntämään kaiken "väristä" valoa ja käsitys kasvien kitumisesta keltaisessa valossa lienee huonojen vesiarvojen vahvistama legenda.

Valon määrä on se mitä kannattaa harkita jos altaassa on kasvilajeja, jotka eivät tarvitse runsaasti valoa ei sitä kannata myöskään niille tuputtaa. ;)
Pipa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pipa »

Omassa purkissani on vain yksi 45 cm pitkä 15 W lamppu. Mitä suosittelette siis ainokaiseksi markettiloisteputkeksi pikkuakvaan?
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Itse olen ostanut aina niitä putkia mitä sattuu kaupassa olemaan. Kasvit ovat kasvaneet ainakin riittävän hyvin minun mielestä eikä leväongelmaakaan ole ollut.
kalafriikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalafriikki »

Nermal kirjoitti:
jaba kirjoitti:Itse ostin juuri pari päivää sitten tuohon 54l:seen akvaan tuon Philips Aquarelle 15w loisteputken Prismasta n.8,9€:lla, mutta tuo 18w putki oli vielä n.euron halvempi!
Kiitos vinkistä. Ajattelinkin nyt sitten vaihtaa tuon Arcadian tropicalin tuohon aquarelleen. Freshwaterin kait ostan edelleen akvaliikkeestä. Säästöä tulee silti :D
Minä olen käyttänyt tuon Philipsin aquarellen kanssa SUN-GLO -putkea. Se on kyllä keltaisempi kuin Arcadian freshwater, mutta kasvit ovat tykänneet tuosta yhdistelmästä. Ja SUN-GLO on lähes puolet halvempi kuin freshwater.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went."
– Will Rogers
Nermal
Junior Member
Junior Member

kalafriikki kirjoitti:
Nermal kirjoitti:
Minä olen käyttänyt tuon Philipsin aquarellen kanssa SUN-GLO -putkea. Se on kyllä keltaisempi kuin Arcadian freshwater, mutta kasvit ovat tykänneet tuosta yhdistelmästä. Ja SUN-GLO on lähes puolet halvempi kuin freshwater.
Mistä olet ostanut tuon SunGlo-putken? Saako Prismasta?

- Nalle Puh
Teemu Salonen

Sun-glo on Hagenin tuote. Myydään siis vain erikoisliikkeessä. Ja hinta tosiaan vain noin puolet freshwaterin hinnasta. Mutta onhan valokin täysin toisenlainen.
Nermal
Junior Member
Junior Member

eka putki vaihdettu...

No niin. Nyt altaassa on sitten etummaisena putkena vanha fresh water ja takimmaisena tuo Philipsin Aquarelle. Ei ollenkaan paha! Itse asiassa, minusta tuo näyttää ihan hyvältä. Illan pimeydessä tietty näkee paremmin :roll: Hiukan myöhemmin vaihdan tuon fresh waterin uuteen samanlaiseen (jossei joku nyt mua täällä vakuuta jonkun muun paremmuudesta).

Tässä samalla voisin kysästä ohimennen (taatusti tästä on jauhettu kyllä, mutta :| ), että kuinkas usein vaihdatte ne putket? Tämä mun putki oli nyt 1,5 v ja eron huomaa kyllä.

- Nalle Puh
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”