Kuinka saisin rikki kookospähkinän...

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jiipero
Starting Member
Starting Member

Kuinka saisin rikki kookospähkinän...

Viesti Kirjoittaja jiipero »

...minä kävin kuorta särkemään... :mrgreen:

Ja muuta meillä ei sitten ole viime päivinä laulettukaan. Ostin ruokakaupasta kookospähkinän vakaana aikomuksenani tarjota kaloilleni koteja. Mutta mitäs tuolle nyt pitäisi oikein tehdä? Avaaminen ei taida onnistua kuin sahalla tai kirveellä, ja sahalla varmaan syntyy siistimpää jälkeä... Mutta entäpä sitten? Sisustaa varmaan koverretaan, mutta paljonko? Onko sille sisustalle jotakin järkevää käyttöä (vai meneekö palstan ulkopuolelle; ei kai niitä hedelmäosastolla ihan pelkästään akvaarion sisustukseksi myydä...)?

Juu ja olkaa hyvä vain kaikille niille, joiden päässä soi tänään vain ja ainoastaan Mauri Antero :twisted:
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Aiheesta löytynee hakutoiminnoilla aikaisempaa ihan kattavaa keskustelua.

Juu ja kun saksalainen marssimusiikki hetkeksi taukoaa niin täälläkin päässä M.A pääsee valloilleen vähän turhankin usein.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Rautasaha, 2 talttaa ja vasara. Sisustan syöt itse, se on hyvää. Ja tästäkin aiheesta on juteltu ei niin kovin kauan sitten, pitkän kaavan mukaan. Kokeilehan hakua.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jiipero
Starting Member
Starting Member

No johan on, kokeilin hakua sanoilla "kookospähkinä", "kookos" ja jotain muutakin epätoivoista, ja sain vain vastauksen "eipä löydy". Vähän ihmettelinkin... Ehkä pitää vielä harjotella tota haun käyttöä, onhan se haastavaa... :roll:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Haku sanalla kookos* antoi 35 osumaa... [;)] Että kokeilehan tosiaan vielä uudestaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jiipero
Starting Member
Starting Member

Juu kokeilin jo, ja löytyihän sieltä... Vaikka kuinka. Unehtui tuo jokerimerkki, yleensä käyttämäni haut kun ei ole niin nokonuukia siitä :roll:

Pahoittelen.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Cory »

Linkkuveitsen ja kiven avulla muistaakseni tökin niihin pillireikiä taannoin yhdellä piitsillä. Asfaltille paiskominen oli ajan haaskausta..... ;)
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Mari kirjoitti:Sisustan syöt itse, se on hyvää.
Niin, paitsi siinä tapauksessa että se on umpihomeessa (kokemusta löytyy!)...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

What Ever! kirjoitti:
Mari kirjoitti:Sisustan syöt itse, se on hyvää.
Niin, paitsi siinä tapauksessa että se on umpihomeessa (kokemusta löytyy!)...
Kantsii ravistaa pähkinää kaupassa. Jos sisältä kuuluu hölskettä, se tarkoittaa maitoa :arrow: pähkinä on tuore. Hyvää.
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Minäkin ostin juuri kaksi kookosta kaupasta ja olen saanut ne jo "aukikin". Sahasin ne kahtia ihan tavallisella sahalla, ja vedin vain kaksi kertaa sormeeni! :mrgreen:
Toinen oli ihan tuore ja todella hyvää, mutta toinen oli jotenkin hapantunut, haisi ihan hirveältä ja siinäkin oli maitoa (arvatkaa millaista, yäk! :? ) Eli tuohon hölskymiseen ei kyllä voi luottaa.
Itse ole miettinut mitä teen niille kuoren pinnassa oleville karvoille. Pitäisikö ne poistaa vai laittaa vain suoraan akvaan?
En ole muita kookoskeskusteluja käynyt katsomassa, joten jos siellä puhutaan karvoista, pahoittelen laiskuuttani ja mene sinne lueskelemaan... :). Nyt juuri en vain millään ehdi (muka) [;)]
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Cory »

Aino85 kirjoitti:Itse ole miettinut mitä teen niille kuoren pinnassa oleville karvoille. Pitäisikö ne poistaa vai laittaa vain suoraan akvaan?
En ole muita kookoskeskusteluja käynyt katsomassa, joten jos siellä puhutaan karvoista, pahoittelen laiskuuttani ja mene sinne lueskelemaan... :). Nyt juuri en vain millään ehdi (muka) [;)]
Ylläpito ojentaa auttavan evänsä..... eli kookosista ja karvoista löytyy juttua täältä, tuolta, sekä myös tästä.
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Mari kirjoitti:Kantsii ravistaa pähkinää kaupassa. Jos sisältä kuuluu hölskettä, se tarkoittaa maitoa :arrow: pähkinä on tuore. Hyvää.
Niinhän minä vähän niin kuin teinkin... Sisälle oli muodostunut sellainen pallero joka oli täynnä vihreänsinisiä pilkkuja.
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Mari kirjoitti:Kantsii ravistaa pähkinää kaupassa. Jos sisältä kuuluu hölskettä, se tarkoittaa maitoa :arrow: pähkinä on tuore. Hyvää.
Se muuten ei ole kookosmaitoa, vaan vasta siitä valkeasta osasta nesteeseen puristettu on. Ja taas sitten tästä kuorittu paksu aines on kookoskermaa.

Tälle makealle nesteelle, jota siinä on sisällä lienee nimi, jota en tiedä. [;)] Asian sivusta, mutta korjaan yleistä harhakäsitystä.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Eiköhän noille homeisille kookoksille päde ihan normaalit kaupan lait, eli kipin kapin kauppaan valittamaan.

Muistat vielä käyttää hieman värikynää jutussa ja valitat että kuinka järjestämäsi Hawai-teemaiset pippalot menivät aivan mönkään. Tunnelma latistui kun drikkilasiksi tarkoitettu pähkinä olikin piloilla eikä haju tahtonut illan mitaan lähteä tuulettamallakaan =)

Juu mutta ihan tosissaan, vaatikaa kuranttia tavaraa. Se on kuitenkin pitkällä tähtäimellä kauppiaankin etujen mukaista.
coeliac disease
eprusak
Junior Member
Junior Member

pähkinästä

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Juu, olen avannut pähkinöitä matchetalla (brasilialainen viidakkoveitsi), mutta kun täällä ei ole sellaisia, luulen että lähin on vesuri. Ota pähkinä vasempaa käteen jos olet oikeakätinen niin että se pää jonka leikkaat on se jossa on kolme pyöreää "painallusta". Ota tiukka ote ja reippaalla lyönnillä leikkaa noin 1/4 pähkinästä. Toimenpide on nopea ja saat ison kolon kaloille. Kaavi veitsellä sisus pois,syö silleensä tai raasta vaikka itämaiseen wokiruokaan, avot! Ja kaloilla hyvä koti!
kananiho
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, minä olen käyttänyt sahaa, huonommasta puolesta pieni siivu pois... Kuviosahalla tehnyt siihen sen oven, jotta Pikkuset pääsevat afrikkalaiseen savimajaan sisälle :)

Sisus lentänyt roskiin, koska maistui aivan ällölle.. Yök! Yksi pähkinä odottaa kaapissa avaajaansa. Säästän sen sille päivälle, kun taas pitää purkaa patoutumiaan :twisted:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: pähkinästä

Viesti Kirjoittaja Maisu »

eprusak kirjoitti:Toimenpide on nopea
Toivottavasti myös kivuton? :D

Minä olen viime aikoina tyytynyt vasaraan jolla kookospähkinä menee tosin ennalta-arvaamattomasta kohdasta halki mutta näyttää jotenkin luonnollisemmalta kuin sahattu versio.

-maisu-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”