Valaistuksesta (T5)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Valaistuksesta (T5)

Viesti Kirjoittaja jusa »

Splittasin alkuperäisestä viestiketjusta helpomman aiheiden haun vuoksi
rambi kirjoitti:Kyselin T5 valaisimen hintaa mikä siellä oli liikkeessä niin kertoi että ei ole hinnastoa ja on vielä niin uusi täällä, sanoin että Saksassa sitä on pidemmän ajan myyty, kehotti sieltä ostamaan.
Saanko kysyä miksi haluat T5:sen, ja mitä järisyttävää hyötöä n.10% paremman hyötysuhteen lisäksi sillä saa normaliin loisteputkeen verrattuna?
Viimeksi muokannut jusa, 12:14, 25.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ledeillä toiviat järjestelmät olisi paljon mielenkiintoisempia! Tasainen valo, ei juurikaan lämpö, ei tiheitä polttimoiden vaihtoja, ... Ehkä jo vuonna 2010 :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jos vaikka käyt katsomassa Lemmikkikeskuksen allasta missä on vain 2 putkea niin toivottavasti huomaat eron tavalliseen T8 loisteputkeen, samalla voit lukea vaikka reefcentralin forumia käyttäen hakusana T5, jos vaikka saan 4 loisteputkella sen 4x10% enemmän valoa niin se on jo aika paljon, tarkoitus olisi itse kasata kyseinen valaisin, täytyy vain katsoa että saako suomesta T5 kantoja ja kuristimia.
Tottakai nyt monimetallivalo on parempi mutta T5 varmaan on parempi taas kuin T8 loisteputki ja kun putket on tosi ohkaset niin saan 20 cm leveään koteloon paljon enemmän putkia mahtumaan kuin T8 putkia.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: Jos vaikka saan 4 loisteputkella sen 4x10% enemmän valoa niin se on jo aika paljon, tarkoitus olisi itse kasata kyseinen valaisin, täytyy vain katsoa että saako suomesta T5 kantoja ja kuristimia.
Tottakai nyt monimetallivalo on parempi mutta T5 varmaan on parempi taas kuin T8 loisteputki ja kun putket on tosi ohkaset niin saan 20 cm leveään koteloon paljon enemmän putkia mahtumaan kuin T8 putkia.
Edelleenhän se on sen n.10% enemmän, 9:llä putkella onkin sitten jo tavallaan yksi putki enemmän kuin normaalissa T8-systeemissä.

Tuon putkien mahduttamisen kyllä ymmärrän, ohuita putkia on myös helpompi mahduttaa ja valonlähde on paremmin heijastettavissa niin että vähäinen osa valosta osuu takaisin putkeen. Jos värkkäät itse niin sjoittamalla kuristimet ulos systeemistä myös lämpöä ei tule yhtä paljon.

Mutta se minua mietityttää jos on pakko saada lisää valoa, niin eikö ole helpompi laittaa jokin halpa esim. 150W-250W HQI (jos saa käytettynä), kun joutuu niitä loisteputkiakin vaihtelemaan ihan siinä missä monimetallin polttimoita.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En ole asiaa tutkinut, mutta eikö T5 = Power Compact. Eikö niiden etuihin lueta se, että tuottavat melkovähän lämpöä? Hintakin vissiin on halvempi kuin MH? Pystyykö joku täsmentämään?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kimmo S kirjoitti:En ole asiaa tutkinut, mutta eikö T5 = Power Compact. Eikö niiden etuihin lueta se, että tuottavat melkovähän lämpöä? Hintakin vissiin on halvempi kuin MH? Pystyykö joku täsmentämään?
No jos on esim n.150W edestä T5/T8ja MH valaistusta niin eiköhän kaikista se 150W muutu lopulta lämpöenergiaksi. T5 tuottaa suhteessa vähemmän hukkalämpöä kuin normaali loisteputki mutta silti suurin osa siihen tuodusta energiasta muuttuu suoraan lämmöksi. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos itse tekee niin on varmaankin halvempi mutta usealla putkella ei välttämättä paljon halvempi kuin MH itse rakenneltuna. Noiden osien hintoihin en ole törmännyt. Tosin sijoittamalla kuristimet ulkopuolelle voi T5:sen altaaseen tuomaa lämpöä varmaankin vähentää aika paljon. Äkkiseltään vilkaisemalla T5 putket maksaa esim finnparttiassa n.2x enemmän kuin normaalit.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jusa kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:En ole asiaa tutkinut, mutta eikö T5 = Power Compact. Eikö niiden etuihin lueta se, että tuottavat melkovähän lämpöä? Hintakin vissiin on halvempi kuin MH? Pystyykö joku täsmentämään?
No jos on esim n.150W edestä T5/T8ja MH valaistusta niin eiköhän kaikista se 150W muutu lopulta lämpöenergiaksi. T5 tuottaa suhteessa vähemmän hukkalämpöä kuin normaali loisteputki mutta silti suurin osa siihen tuodusta energiasta muuttuu suoraan lämmöksi. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tuo melkovähän oli ehkä huono sanavalinta. Lähinnä hain sitä, että suhteessa MH valoon hukkalämpöä tulisi vähemmän.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kimmo S kirjoitti:Tuo melkovähän oli ehkä huono sanavalinta. Lähinnä hain sitä, että suhteessa MH valoon hukkalämpöä tulisi vähemmän.
Jos näkyvän valon alueellta katsotaan niin T5 antaa n. 100 lm/W (riippunee varmaankin aika paljon myös värilämpötilasta ym) kun taasen MH poltintyypistä riippuen jää siihen 90 lm tienoille mihin pääsee myös tehosarjan loisteputkilla. En tiedä tarkalleen mitä esim aquastarin ja BLW:n antavat näkyvän valon määrät on. Suhteessa olet kyllä ihan oikeasssa.

Kuitenkin lähinnä hain tällä T5 kysymyksellä sitä onko se valonlähteenä jotenkin niin paljon parempi normaaliin loisteputkeen verrattuna että kannattaisi siihen lisää rahaa sijoittaa kun sen voi käyttää johonkin tärkeämpäänkin. Tietysti jos systeemi on täysin valmis niin mielellään viilaa kaikkea pientä, mutta ainakin itse siinä vaiheessa laittaisin MH:n. Jos valoa ei olisi ollenkaan ja T5 osat olisivat suunnilleen samoissa hinnoissa kuin normaalin loisteputken, niin siinä vaiheessa ei varmasti tarvisi kahdesti miettiä mitä valoa siihen altaan päälle tulee. :P

Mä en todellakaan ole fakiiri-kaikkitietävä näissä asioissa mutta mielellään kehittelen jotain keskustelua aiheesta, mitä ei ole todellakaan tarkoitus kenenkään ottaa mitenkään pipo kireellä :mrgreen:
rambi
Advanced Member
Advanced Member

jusa kirjoitti: Jos itse tekee niin on varmaankin halvempi mutta usealla putkella ei välttämättä paljon halvempi kuin MH itse rakenneltuna. Noiden osien hintoihin en ole törmännyt. Tosin sijoittamalla kuristimet ulkopuolelle voi T5:sen altaaseen tuomaa lämpöä varmaankin vähentää aika paljon. Äkkiseltään vilkaisemalla T5 putket maksaa esim finnparttiassa n.2x enemmän kuin normaalit.
Akvaarioon nettikaupoissa on putkienhinnat 10-25 välillä.
Tarkoitus on laittaa kuristimet kaappiin jo ihan sen takia että valaisimesta ei tulisi niin painava. Täytyy poiketa jossain sähkötarvikeliikkeessä ja kysellä hintoja. Valmispaketti 4 putkella maksaa halvimmillaan 260 euroa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jusa kirjoitti: Mä en todellakaan ole fakiiri-kaikkitietävä näissä asioissa mutta mielellään kehittelen jotain keskustelua aiheesta, mitä ei ole todellakaan tarkoitus kenenkään ottaa mitenkään pipo kireellä :mrgreen:
Nimenomaan näin!

Tutkin mielenkiinnosta hieman, niin T5 ja PC ei oo sama asia. T5 on putki suorana ja PC on samanlainen putki, mutta käänetty kaksin kerroin ->
T5 = pidempi, mutta ohuempi,
PC = lyhyempi ja paksumpi

Tässä olisi todennäköisesti hyvää tietoa, mutta kuvat ei ainakaan nyt löydy:

reefkeeping
rambi
Advanced Member
Advanced Member

30 w tavallinen loisteputki on 90 cm pitkä, T5 39 W PUTKI 85 cm pitkä, siinä tulee jo yhteen koteloon missä on 4 putkea 36 w enemmän tehoa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Hyppäsin makeavesipuolelta tänne kun huomasin T5-taikasanan.
Minulla on ollut makeavesialtaassa vuoden kolmeputkinen T5 -putkinen tehdasvalaisin joka on aivan omaa luokkaansa valaisutehossa. Se valaisee kirkkaasti 65cm korkean altaan pohjaan asti ja jokaisen kolkan.

Tämän menneen vuoden perusteella tulen tulevaisuudessakin hankkimaan juuri näitä erikoisohuita putkia koska valoteholtaan vanhat eivät ole näiden rinnalla kyllä enää mitään!

Saksasta tilattuna T5:t (erikoissävyilläkään) ei ole kalliitakaan joten sekään ei vaikuta ostopäätökseen enää pätkääkään.

End of jaarin jaarin :mrgreen:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tässä heräsi ajatus, että pitäisi varmaan hankkia omaankin altaaseen yksi tai kaksi tälläistä tai tavallista loisteputkea valaisemaan ihan tankin etureunaa.

Nyt hieman kismittää se, että MHt on tankin keskellä ja näin jää etureunasta katsottuna monen korallin ja kiven näkyvä puoli jonkin verran varjoon.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Rääkky kirjoitti:
Tämän menneen vuoden perusteella tulen tulevaisuudessakin hankkimaan juuri näitä erikoisohuita putkia koska valoteholtaan vanhat eivät ole näiden rinnalla kyllä enää mitään!

Saksasta tilattuna T5:t (erikoissävyilläkään) ei ole kalliitakaan joten sekään ei vaikuta ostopäätökseen enää pätkääkään.

End of jaarin jaarin :mrgreen:
Hyvä että tuli käyttäjältä palautetta, välillä jo luulen että puhun ihan omia täällä ja muut miettii että mitä toi siellä oikein höpöttää [;)]
Mistä tilasit valaisimen, paljonko tuli hintaa 2 putkiselle.
Käytät varmaan sitä 6500 k putkea siinä.
Tavallisista loisteputkista en luovu kokonaan vaan ajattelin laittaa 2xT5 putkea ja kaksi jätän vanhaa missä on se aqtinic blue kun sitä ei vielä T5 putkena ole saatavilla.
Meripuolella olisi hyvä jos siitä tulisi 10.000 k putket mutta jos sekoittaa 6500 k ja aqtinic putket niin päästään varmaan yli 10.000 kelvinin.
Viimeksi muokannut rambi, 15:20, 25.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olisiko Narvan putket tähän vastaus (En lukenut tarkemmin, mutta tuli mieleen, että näin tämmöistä juttua)

Actinic blue & muuta t5
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti:30 w tavallinen loisteputki on 90 cm pitkä, T5 39 W PUTKI 85 cm pitkä, siinä tulee jo yhteen koteloon missä on 4 putkea 36 w enemmän tehoa.
Tässä tuli paras perustelu miksi laittaa T5 miniriuttaan jos ei halua MH:ta laittaa.
KimmoS kirjoitti:Tässä heräsi ajatus, että pitäisi varmaan hankkia omaankin altaaseen yksi tai kaksi tälläistä tai tavallista loisteputkea valaisemaan ihan tankin etureunaa.

Nyt hieman kismittää se, että MHt on tankin keskellä ja näin jää etureunasta katsottuna monen korallin ja kiven näkyvä puoli jonkin verran varjoon.
Olen samaa itsekin miettinyt, varsinkin jos laittaisi pelkät sinivaloputket korostamaan fluorensoivia värejä. Ei ole edes mitenkään kallista ite väsättynä, ainoa vaan että pitäisi keksiä miten siitä saa siistin ja ennenkaikkea turvallisen systeemin.

Myydäänkö missään noita normaaleihin loisteputkiin tarkoitettuja kantoja missä olisi kosteusuoja roiskeita vastaan? Tietysti yksi vaihtoehto olisi valmis paketti mitä saa jostain akvaarioliikeistä, missä on kumipäällysteiset kannat ja kuristin/sytytin erillään.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jusa kirjoitti:Olen samaa itsekin miettinyt, varsinkin jos laittaisi pelkät sinivaloputket korostamaan fluorensoivia värejä. Ei ole edes mitenkään kallista ite väsättynä, ainoa vaan että pitäisi keksiä miten siitä saa siistin ja ennenkaikkea turvallisen systeemin.
Mulla on yksi 36W sinivaloputki itsekasatussa perus loisteputkirungossa, ei ole vesisuojattu. Heijastin on taitettu pellistä. Lamppu roikkuu ~30cm korkeudessa ja vielä ei ole ollut ongelmia roiskeiden kanssa, mutta eihän se tarvitse kuin yhdensopivasti menevät roiskeen. Hintaa tuli 80mk rungolle.

Ehdottomasti tarvisi useamman putken!
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kimmo S kirjoitti:Olisiko Narvan putket tähän vastaus (En lukenut tarkemmin, mutta tuli mieleen, että näin tämmöistä juttua)

Actinic blue & muuta t5
Onko siihen jo actinic blue myös myynnissä, ainakin saksan kyselystä selvisi se että on 6500 k putki ja sini putki mikä vastaa väriltään osram 67 eli sitä mitä käytetään esim. Giesemannin valaisimissa sinivaloputkena 9w \ 24 w, se on kuitenki kaukana aqtinic blue-n värisiävystä
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: Onko siihen jo actinic blue myös myynnissä, ainakin saksan kyselystä selvisi se että on 6500 k putki ja sini putki mikä vastaa väriltään osram 67 eli sitä mitä käytetään esim. Giesemannin valaisimissa sinivaloputkena 9w \ 24 w, se on kuitenki kaukana aqtinic blue-n värisiävystä
Eiks tää oo aika lähellä ainakin:

T5 FQ 24 Watts of Narva blue 2 - identically constructed ATI Blue
NARVA special blue2 is a blue fluorescent lamp with a specific Lichspektrum of 330 - 550 Nm,
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

valmistaja:

http://www.narva-bel.de/

(heti oikealla on t5 kamaa)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kimmo S kirjoitti:

Eiks tää oo aika lähellä ainakin:

T5 FQ 24 Watts of Narva blue 2 - identically constructed ATI Blue
NARVA special blue2 is a blue fluorescent lamp with a specific Lichspektrum of 330 - 550 Nm,
Sillä Narva bluella ei ole käsityksen mukaan sitä fluorisoivaa sävyä mikä on esim. arcadian actinic bluessa, mutta se varmaan sopii mainiosti riutan valaistuksena sinivaloa ajatelleen.
Nyt sitten sähköliikken reissu ja ruvetaan rakentaa T5 valoa, jos vaikka hinnat saisi jostain selville kuristimelle ja kannoille.

Itse olen ajatellut sijoittaa 2-3 putkea nykyiseen valaisinkoteloon missä on 2x30 w putket, T5 putki on 5 cm lyhkäsempi kuin nykyuiset putket mutta ehkä siihen jotain keksii kun lampun purkaa ja onneksi on sähkömies tuttu, jos nykyiseen koteloon ei onnistu niin täytyy sitten väsätä kotelokin itse kun kerran ohutlevyalalla olen töissä [;)]
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Sanompahan vaan tähänkin keskusteluun, että kyllähän loisteputkillakin saa riutan valaistua, mutta mielestäni se merivesiakvoille tyypillinen "välkehtimis ilmiö" katoaa.... kun valo ei tulekaan enää yhdestä pisteestä. Onko sitä sitten vailla , niin sehän on ihan maku asia, henkilökohtaisesti minä ainakin pidän ko. ilmiöstä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Hynde kirjoitti:Sanompahan vaan tähänkin keskusteluun, että kyllähän loisteputkillakin saa riutan valaistua, mutta mielestäni se merivesiakvoille tyypillinen "välkehtimis ilmiö" katoaa.... kun valo ei tulekaan enää yhdestä pisteestä. Onko sitä sitten vailla , niin sehän on ihan maku asia, henkilökohtaisesti minä ainakin pidän ko. ilmiöstä.
On se totta että aina kun jotain uutta tulee markkinoille niin alussa se epäilyttää, jos mennään ajassa 10 v taaksepäin niin Suomessakin yli puolet riutta-altaista oli loisteputkilla valaistuja.
Sitä ei tässä kukaan ole varmaan esittänyt että metallivalo olisi huonompi kuin T5 lamppu vaan lähinnä siitä T5 putkesta on käyttöä alle 200 l altaissa ja se on tehokkaampi kuin loisteputki ei hqi.
Keväällä sain kyllä Saksasta testin missä oli mitattu valoa monimetallista ja T5 putkista niin T5 putkilla päästiin pienemmällä wattimäärällä samaan tehoon mitä oli hqi.
Hqi on silti ykkösvaihtoehto riutta-altaassa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Pitäisi ehkä pitää suunsa kiinni mutta en malta. Minusta koko aihe loisteputkista on merivesipuolella teknistä pelleilyä. T5:lla saavutettava hyöty on minimaalinen ja sen ympärillä vellonut keskustelu UltimateReefillä ja Reef Centralilla on laantunut sen jälkeen huomasivat, että 10% saatavalla hyödyllä juuri ei pitkälle pötkitä.

Rambin tapauksessa sanoisin, että sinulla oli todella hyvä 400W:n monimetallivalaisin joka olisi toiminut nykyisessä altaassa todella mainiosti - jos liikaa valoa niin olisit nostanut ylemmäksi ja jos olisit tarvinnut enemmän valoa (esim. vuokolle) olisit laskenut alemmaksi. Kerroit aikaisemmin, että opettelet pienellä altaalla jotta olisit hyvä sitten ison altaan kanssa. Opiskelu monimetallivalaisimen kanssa olisi ehkä ollut järkevämpää kuin loisteputkien kanssa koska loisteputkia et voi käyttää isommassa altaassa kuin vain ehkä apuvaloina.

Siis, homma menee tekniseksi kikkailuksi (vähän niin kuin autoissa tai kalastushommissa) ja unohdetaan itse asia eli ne asukkaat siellä altaassa.

Muistetaan mitä kasvatetaan. Pehmeitä koralleja? OK, loisteputket sopivat. Kivikoralleja? Monimetalli on jotakuinkin välttämätön.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

En ole kertaakaan väittänyt että jonkun kannattaisi heittää monimetalli pois ja laittaa T5 tilaalle, siitä voi hyvin kehittää isommissa altaissa vaikka sinivaloa hqi rinnalle ja sitä kautta saa enemmän valoa aikaseksi kun käyttäisi vastaavasti tavallista loisteputkea, jos taas otetaan vaikka 140 l allas niin mielestäni siinä 4 kpl 39w T5 putkea riittää aika pitkälle myös jonkun kivikorallin kanssa, jos allas on 45 cm korkea ja siinä on vielä 10 cm dsb niin ei jää pohjaan pinnasta kun 35 cm ja uskoisin että siinä tapauksessa 400 w monimetalli olisi aivan liikaa usealle korallille, vukkoja ei nyt muutenkaan niin pieneen altaaseen ole järkevä laittaa.
Jos menee vielä 20 vuotta niin tällä samalla palstalla ollaan ihmeissä että miten joskus käytettiin monimetallivaloa kun silloin on jo mikälie valo keksitty ja se on huomattavasti parempi kuin mitä nyt käytetään, tekniikkaa kehitty, niin myös harrastajat.

Vertailukuvia 400 w hqi vs T5

http://www.korallenriff.de/leuchtstofflampen2.html

http://www.korallenriff.de/ati-test1.html

http://www.korallenriff.de/ati-test2.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”