Akvaarioseuroista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Saara
Member
Member
Viesti:

Akvaarioseuroista

Viesti Kirjoittaja Saara »

Hei,

Kysyisin hieman akvaarioseuroista. Pahoittelen etukäteen, että jotkut akvaarioseurojen aktiivit saattavat pitää arvelujani loukkaavina. Lähtökohtani on kuitenkin tämä: olen aiemmin harrastanut erilaista järjestötoimintaa, mutta pettynyt siihen, että varsinaisen toiminnan asemesta järjestöt ovat keskittyneet lähinnä parittelemiseen ja päihteiden nauttimiseen. [;)] Eli millaisia kokemuksia teillä on akvaarioseuroista? Minkälaista toimintaa, minkälaisia ihmisiä?
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Toistaiseksi erittäin hyviä kokemuksia.
Mikkelin Akvaarioseuran tavoitteena on huolehtia juuri nuorista harrastajista joten mistään päihteidenkäytöstä tai parittelusta ei voida puhua edes samana päivänä(lue=ei koskaan).

Minulle seura on sitä että voin kysyä neuvoja, keskustella, osallistua erilaisiin mahdollisiin pikku reissuihin jnejne.. Koska seurassamme on erittäin hyvin akvaariomaailmaa tuntevia, koen olevani "erikoisoikeutettu" kun saan olla tämän seuran jäsen.
Ihmisiä on joka lähtöön, varhaisteineistä aina vanhempiin aikuisiin saakka.

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Akvaarioseuroista

Viesti Kirjoittaja jusa »

Saara kirjoitti: ...keskittyneet lähinnä parittelemiseen ja päihteiden nauttimiseen. [;)] Eli millaisia kokemuksia teillä on akvaarioseuroista? Minkälaista toimintaa, minkälaisia ihmisiä?
Akvaarioseurassa on ihan hauskaa porukkaa. Tietysti mukaan mahtuu kaikenlaisia persoonia, mutta pahalla mielellä ei tarvi kokouksissa olla. Toki paritteleminen ja päihteiden nauttiminen on suhteellisen luontaista käyttäytymistä ihmiselle mutta ainakin minun kokemusten mukaan ihmiset pitää akvaarioseuroissa nämä erillään itse harrastustoiminnasta.
Avril
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Käsitykseni harrastusseuratoiminnasta

Viesti Kirjoittaja Avril »

*Huijui* onpa sinulla ollut mielenkiintoisia kokemuksia seuratoiminnasta.

Itse aion liittyä heti ensi vuoden koittaessa Mikkelin akvaarioseuran jäseneksi. Cerekseltä ehdinkin jo aiemmin kysellä seuran toiminnasta ja aktiivisuudesta - positiivisella palautteella.

Minun on vaikea kuvitella, että tämä harrastus vetäisi puoleensa päihteiden käyttäjiä tai muita toissijaisesta toiminnasta kiinnostuneita jäseniä. Päin vastoin, kaikki, mitä olen kuullut eri seurojen toiminnasta, rohkaisevat kyllä liittymään mm. alennuksia paikallisista akvaariotarvikeliikkeistä, seuran huutokaupat yms.

Eikun mukaan vain :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Saara kirjoitti:järjestöt ovat keskittyneet lähinnä parittelemiseen ja päihteiden nauttimiseen. Eli millaisia kokemuksia teillä on akvaarioseuroista? Minkälaista toimintaa, minkälaisia ihmisiä?
Olet ymmärtänyt väärin, akvaarioseuroissa istutaan haudanvakavana ja lauletaan virsiä. :D

Itse kuulun kahteen seuraan eli HASiin ja Ciklidisteihin.
Ensinmainitun toiminta on ainakin minusta hyvin asiapitoista akvaariotoimintaa johon on kuulunut esitelmiä, päiväretkiä, ym. Ciklidistit ovat järjestäneet myös esitelmiä esim. kirjoahventapahtumien muodossa. Lisäksi on tehty viikonloppuretkiä lähimaiden akvaarioliikkeisiin, vuositapaamisia, julkaistu lehteä jne. Tiedon- ja ymmärryksenvaihdossa seurat ovat ehdottomia.

Vapaaehtoisilla jatkoilla sun muilla tuota mainitsemaasi päihtymistä ja miksei paritteluakin lienee ainakin potentiaalisesti mahdollista harrastaa (itsekin muistelisin pari kertaa sortuneeni), mutta se ei siis varsinaisesti kuulu pakolliseen ohjelmaan eikä minusta mitenkään pääosassa.

Oma astumiseni järjestömaailmaan oli ennakkoluulojen värittämä kiitos siitä, että olin sattunut sekaantumaan muutamaan tiettyyn ihmiseen, jotka ottivat urakakseen hankaloittaa asian edistymistä. Kenties ns. rivihakijalla on helpompaa. Pääosin positiivisia kokemuksia kuitenkin. Kannattaa käydä katsomassa millaista porukkaa ja miten tulee juttuun. Tutustumiskäynti ei maksa ainakaan HASissa, en tiedä muista seuroista. Niin ja jos joku päättää kokeilla niin minä olen se nahkahousuinen pervo siellä eturivissä, saa tulla juttelemaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Yhdistystoiminnan peruskulma kivi on siinä että yhdistyksessä valtaa käyttävät jäsenet. Tätä mahdollisuutta ei jäseniltä voi mitenkään ottaa pois. Kuten millä tahansa (demokraattisella) valtiolla niin myös yhdistyksellä on juuri sellaiset johtajat kuin sen jäsenet (kansalaiset) ansaitsevatkin.

Yhdistystoimintaan kuuluvat myös vapaaehtoisuus, yhdenvertaisuus ja julkisuus. (Viimeksi mainittu ei tosin samassa laajuudessa kuin julkishallinnossa tai -oikeudellisissa yhteisöissä.) Yhdistystoiminta on väistämättä myös sosiaalista toimintaa. :D

Yhdistystoimintaan ei kuulu likapyykin pesu julkisesti, purnaaminen käytävillä/kahvipöydissä tai juoruaminen oikeastaan missään muuallakaan. Varsinkaan yhdistykseen kuulumattomilla ei ole yhtään mitään sanottavaa yhdistyksen toimintaan. :( Keskustelu ei ole kiellettyä mutta sen tulee olla rakentavaa ja tapahtua oikealla foorumilla. Yhdistyksen toimintaa kehitetään osallistumalla aktiivisesti päätöksen tekoon yhdistyksen varsinaisissa ja ylimääräisissä kokouksissa sekä pyrkimällä yhdistyksen hallitukseen.

On varsin kummallista että ihmisillä riittää kauheasti negatiivisia tunteita ja kritiikkiä yhdistyksiä kohtaan mutta kellään ei ole aikaa tai halua tehdä asialle mitään. Vastuun pelko on 90- ja 2000-luvun hirveimpiä epidemioita.
[}:)]
Tero Kankaanperä
Saara
Member
Member
Viesti:

Yhä akvaarioseuroista

Hyvä. Ajattelinkin, että tällainen avaus kirvoittaa kommentteja. :D Aika hyvin vastaavat sitä käsitystä, joka minulla on ollut järjestötoiminnasta: Järjestöissä kaikenlaita porukkaa - toiset keskittyvät asiaan, toiset sosiaaliseen puoleen. Saattaa syntyä kuppikuntia. Niinpä niin, ihmiset ovat ihmisiä ja pesivät pandakääpiöahvenet ovat pandoja... Laittakaa vaan edelleen kokemuksia akvaarioseuroista.

Korostan vielä, että minulla ei ole kokemuksia AKVAARIOSEUROISTA. Olen sen sijaan kuluttanut kolmisen vuotta elämästäni muun muassa ainejärjestöni hallituksessa ja erään yhteiskunnallisen järjestön liittohallituksessa. Olen siis jaksanut kantaa vastuuta ainakin vähän aikaa. Kiitos erityisesti Kankaanperälle yhdistystoiminnan perusperiaatteiden kertaamisesta. :roll:

Minulla on sellainen fiilis, että järjestötoiminnan vaikeus johtuu siitä, että sitä on vaikea harrastaa pieninä annoksina. Se joko vie kaiken vapaa-ajan tai sitten siitä on täysin ulkona. Se että harrastaa vain välillä taas on melkein sama kuin, ettei harrasta ollenkaan. Ja kuitenkin: silloin kuin sitä ei harrasta, sitä kaipaa, ja silloin kuin sitä harrastaa, toivoisi, ettei siinä tarvitsisi olla niin tiiviisti mukana. Tämä kaikki liittyy varsin kimurantisti järjestötoiminnan sosiaaliseen puoleen, enkä jaksa filosofoida siitä enempää... [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Saara on selvää hallitusainesta, HAS:iin vaan... :D

-maisu-
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Olen ollut HAS:n jäsen vasta vähän aikaa, enkä ole ehtinyt oikein tutustuakaan kehenkään koska olen epäsosiaalinen luonne :roll:
mutta ainejärjestön hallituksessa olen istunut, ja niinpä uskallan vakuuttaa, että kysymys on Ihan Eri Asiasta. Esim. en usko HAS:n sponssaavan ketään ryyppäämään. Epäilen myöskin suuresti, että akvaarioseurojen hallitusten jäsenillä olisi keskenään samanlaista puuhaa kuin ainejärjestöjen hallitusten jäsenillä :twisted:. Asiallinen ilmapiiri yhdistystoiminnassa vaatii opiskelijaelämöintiin tottuneelta pientä sopeutumista, mutta on loppujen lopuksi ihan virkistävää :mrgreen:
sadie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sadie »

En itse kuulu mihinkään akvaarioseuraan ja se johtuu siitä, että alku on aina vaikeaa. Kun ei tunne henkilökohtaisesti ketään, joka seuraan kuuluisi niin kukaan ei ole repimässä mukaan. :( Tosin vastahan tässä uudelleen tätä harrastusta lämmittelen, joten ehkä tässä vielä ehtii..
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

sadie kirjoitti:En itse kuulu mihinkään akvaarioseuraan ja se johtuu siitä, että alku on aina vaikeaa. Kun ei tunne henkilökohtaisesti ketään, joka seuraan kuuluisi niin kukaan ei ole repimässä mukaan. :( Tosin vastahan tässä uudelleen tätä harrastusta lämmittelen, joten ehkä tässä vielä ehtii..
Tuo lienee meikäläisenkin puolesta pätevin syy järjestäytymättömyyteeni [;)] Tosin olen jo yrittänyt liittyä HAS:iin Holzigin vienon painostuksen alaisena, mutta kaikki hallituksen jäsenet eivät taida lukea sähköpostejaan ihan joka kuukausi... Vai pitääkö ottaa yhteyttä suoraan puheenjohtajaan??
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Ainakin yksi ellei useampikin HAS:n hallituksen sähköpostiosoitteista voi tosiaan olla jo vanhentunut joten ellei mitään kuittausta kuulu niin voi olla helpointa mailata jollekin toiselle. Keskustelupalstoilla tällaisia asioita ei yleisesti ottaen käsitellä ja laitoin Sateenkaarelle jo privaviestinkin, tässä kuitenkin jäseneksihakemisprosessista lyhyesti pari (mainos)sanaa:

HAS ottaa uusia jäseniä ympäri vuoden. Syksyllä liittyvät saavat perinteisesti syksyn kaupan päälle ja heidän jäsenmaksunsa kohdistuu tässä vaiheessa jo ensi vuoden maksuksi. Jäsenet hyväksytään hallituksen kokouksissa joita on joka toinen tai joka kolmas kuukausi ja jokaiselle jäsenehdokkaalle täytyy saada hallituksen enemmistön kannatus. Jäsenyyden hakemiseen riittää yhteydenotto johonkin hallituksen jäseneen ja mielellään pieni parin lauseen esittäytyminen, jotta hallitus voi ottaa kantaa jäsenyyteen muunkin kuin pelkän nimen perusteella. Jokainen halukas voi tulla muutamaan seuran kokoukseen jo miettiessään jäsenyyden hakemista, ei siis tarvitse ostaa possua pussissa. Lisää tietoa ja yhteystiedot löytyvät seuran webbisivuilta. http://www.akvaariotieto.info/suomi/akv ... at/has.htm

Terveisin
Maiju Ruismäki
HAS:n rahastonhoitaja

maisu ät iki piste fi
0407778321
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!

On nykyinen hallitus vielä vuoden loppuun voimissaan.
Lisäilen tuolle sivulle vielä pikkujoulutiedot.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
cicely
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cicely »

Saara kirjoitti: järjestöt ovat keskittyneet lähinnä parittelemiseen ja päihteiden nauttimiseen. [;)]
Missä tuollaista menoa on??? Heti jäsensihteerin tiedot esiin, niin voisi tällainen käpyinen vanhapiikakin järjestää vähän menoa ja jännitystä elämäänsä :mrgreen:

Vakavasti sanottuna, en ole vielä minkään akvaarioseuran jäsen, mutta keväällä olisi tarkoitus liittyä. Siitä pienestä väläyksestä, mitä olen aktiiviakvaarioharrastajia tavannut, ovat olleet ihan mukavaa (vaikkakaan eivät kaikki ihan normaalia ;) ) joukkoa

PS: Normaalilla tarkoitan sitä, että _normaalit_ ihmiset eivät sisusta kotiaan sadoilla tai tuhansilla vesilitroilla [:I]
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
HASiako tarkoitat.
Täällä ovat seuran sivut:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/akv ... at/has.htm

Itse olen ollut jäsen vasta yli 30 vuotta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Maisu
Elite Member
Elite Member

jarvij kirjoitti:On nykyinen hallitus vielä vuoden loppuun voimissaan.
Tietysti on, sitä en tarkoittanutkaan. Mailaan tarkoittamani osoitekorjauksen sinulle myöhemmin.

-maisu-
Sillisalaatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sillisalaatti »

Mitä akvaarioseurojen villiin menoon tulee, niin varmaan kaikissa harrastetaan parittelua (=kalojen), ja niistä jaetaan jopa palkintoja :mrgreen: !

"Kiljupönttöjäkin" löytyy melkein jokaisen seuran jäsenen taloudesta, mutta sekin "hyvä" käytetään akvaariokalojen/kasvien iloksi. :mrgreen:

Itse kuulun Helsingin Akvaarioseuraan, ja olen tyytyväinen valintaani!

Vaivaisella 16 euron vuosittaisella jäsenmaksulla (+6e liittymismaksu) saa paljon ASIALLISTA TIETOA puhuttuna monien arvostettujen ASIANTUNTIJOIDEN syvällä rintaäänellä, sekä todella aktiivisten harrastajien vuosien mukanaan tuomien kokemusten jakamista meille "pälleille", joihin minä ainakin katson kuuluvani. Kaikki tämä usein huumorilla höystettynä, joten tiukkapipoisuus yleensä loistaa poissaolollaan.

Mikä parasta, "samalla rahalla" saa samanhenkisiä ystäviä, mukavaa yhdessäoloa, ja paaaaaaaaaaaljon "pulinaa" muistakin aiheista, kuin kaloista, eli joukkoon vaan tutustumaan, kuten Maisu kutsui. Meitä on kaikenikäisiä, näköisiä, värisiä, mallisia, muotoisia ja kaikki yhteiskunnan luokkarajat ylittäviä harrastajia.

(Ja ainahan seurasta voi erota, jos huomaa joutuneensa "ojasta akvaarioon".

Sillisalaatti
"Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" - Cartman
Saara
Member
Member
Viesti:

Juoru akvaarioseuroista

Jaa, voisin kyllä joku kerta tulla tutustumaan. Niin mikä ettei? Kuulin tosin kerran sellaisen JUORUN, ettei Helsingissä toimiviin akvaarioseuroihin oikein toivottaisi tällaisia itseni kaltaisia aloittelevia, vaikkakin opinhakuisia harrastajia... ja olisihan se ymmärrettävääkin: kivempaa jutella, kun kaikilla on suunnilleen sama tietopohja akvaarioista. Kuka katkaisisi juoruilta siivet, jos katkaisisi?
Jaani
Senior Member
Senior Member

Re: Juoru akvaarioseuroista

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Saara kirjoitti:Jaa, voisin kyllä joku kerta tulla tutustumaan. Niin mikä ettei? Kuulin tosin kerran sellaisen JUORUN, ettei Helsingissä toimiviin akvaarioseuroihin oikein toivottaisi tällaisia itseni kaltaisia aloittelevia, vaikkakin opinhakuisia harrastajia... ja olisihan se ymmärrettävääkin: kivempaa jutella, kun kaikilla on suunnilleen sama tietopohja akvaarioista. Kuka katkaisisi juoruilta siivet, jos katkaisisi?
No minä olen aloittelija ja vasta tänä syksynä HAS:an liittynyt. En ole kokenut mitään syrjintää. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja jokainenhan meistä joskus on aloittanut.

Todella hyvin on ihmiset suhtautuneet ja nyt olen jo menossa mukaan Huvi ja ohjelmatoimikuntaan.

Mukaan vaan reippaasti. Siinä ne ennakkoluulot viimeistään karisee, kun pääset muodostamaan mielikuvasi omiin kokemuksiisi perustuen.

-Kingfisher-
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Pääkaupunkiseudun ylivoimaisesti laajin akvaarioseura, Helsingin Akvaarioseura ottaa vastaan ja haluaa jäsenekseen jokaisen akvaarioharrastajan tämän tasoon katsomatta. Juorun levittäjät eivät taida tietää mitään kyseisen yhdistyksen toiminnasta. Yhdistyksen nimi on harhaanjohtava. Sen jäseninä ovat yhtä hyvin espoo- tai vantaalaisetkin ja muutamat tulevat kokouksiin kauenpaakin.

Ei muuta kuin kokoukseen ja siellä "vanhoja partoja" (minullakin se on jo valkoinen) hiasta kiinni ja juttelemaan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No hyvä on... Sanon kaiken uhallakin!
Jatkot eivät ole pääasia seuratoiminnassa, mutta ehdottomasti suositeltava lisä. Jatkoilla tutustuu muihin paremmin kuin pelkästään kokouksissa käymällä ja siellä kuulee monasti kaikki parhaat alan uudet juorut. Ja toisin kuin ilmeisesti usein luullaan, ainakaan HAS: n jatkot eivät ole pienelle sisärenkaalle suunnattu insidejuttu, vaan kaikki ovat tervetulleita. Viime aikoina olemme saaneetkin houkuteltua mukaan uusia naamoja, mikä on mukavaa. Lisää!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Akvaarioseuroihin vain kaikki kokemukseen katsomatta tai miten se jo aikaisemmin sanottiin ikää, väriä jne. katsomatta.

Teron kommentti herätti. Onhan se totta, että jäsenet (kaikki) kantavat vastuuta, miten homma toimii. MUTTA totta myös, että ns. purnaajia löytyy ja kuppikuntia. Toivottavasti se ei vain lopeta kenenkään jäsenyyttä. Yritetään pulista kaikesta.

Minä myönnän (TAY:n puheenjohtajana) tietämättömyyteni monestakin asiasta, mutta kysyvä ei tieltä eksy. Olen edelleenkin ihmeissäni, että olen pj. Pidän matalaa profiilia, koska small talk ei aina onnistu. Joten ymmärrän hyvin nämä hiljaisten sosiaaliongelmat, vai miten sen nyt sanoisi. Jokaisen kanssa pyrin puhumaan, joka juttusille tulee. Kaunein kiitos minusta on, kun jäsen ikää katsomatta sinuttelee: " Hei Sari, mikä .... tms!" ja ottaa hihasta kiinni, jos en kuule touhutessani.

Sari Heikkilä
TAY:n pj
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
sadie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sadie »

Mari kirjoitti: Viime aikoina olemme saaneetkin houkuteltua mukaan uusia naamoja, mikä on mukavaa. Lisää!
Hyvin saitte Mikon kanssa mutkin suostuteltua (eikä tainu olla edes kovin vaikeaa :mrgreen: ) tulemaan HAS:n tuleville pikkujouluille tutustumaan tuohon seuraan. Niinkuin jo tässä topicissa aiemmin mainitsinkin, niin mukaan lähteminen on helpompaa, kun tuntee jonkun joka houkuttelee mukaan.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Itse oon liittynyt ciklidisteihin ja liittymässä hassiin.

Ainoon kerran kun oon ciklidisteihin ollu yhteydessä oli tallinan risteily. Tosi mukavaa porukkaa ja lepposta ajanviettoa. 8)
Ei liian kalkkiintuneita niinkun ensin luulin ja pelkäsin. :twisted:
Ei myöskään kattonut paheksuvasti kun esitin tyhmiä kysymyksiä :roll:

Valittetavasti ostin kyseiseltä risteilyltä 6kpl perhoskirjoahvenia ja reikätaudin ja akvaarioharrastus piti "breikkiä" syksyyn asti
Kaitsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Liityin TAY:hyn ja olen ollut erittäin tyytyväinen seuran toimintaan. Retkiä, webbisivut, lehti, kokoukset... Olen ollut vasta kahdessa kokouksessa ja olen erittäin tyytyväinen. Ja edellä Sari ihmetteli, että miksi on TAY:n puheenjohtaja. Yksinkertaisesti siksi, että tiedät paljon (ainakin minun mielestäni) ja sinulla on vaikutusvaltaa ja kokemusta. Olet myös ystävällinen ja välittävä seuran puheenjohtaja. Sovit erinomaisesti johtoon. Melalehtiesitelmäsi oli loistava! Jatka vain! :D
~Kaitsu~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”