Lomalle..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lilliputti_92
Starting Member
Starting Member

Lomalle..

Viesti Kirjoittaja lilliputti_92 »

Moi!
Mitä pitäisi tehdä kun lähden ensi keskiviikkona 19.10 risteilylle ja se kestää ke-pe:
pitäisikö akvaarionvalot sammuttaa täksi koko ajaksi?
laitanko kaloille viikonloppuruuan?

Akvaariosta tietoja: 90 litraa ja kalasto: 9 kardinaalitetraa 6 intiaaninsulkaa, 2 touhunuoliaista ja 3 katinkultamonnia.

Kukaan ei ole tulossa akvaariota hoitamaan.
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Ei muuta, kuin lamput pois päältä(jos ei oo ajastinta), vedenvaihto ennen lähtöä ja laitteiden tarkistus. Kalat pärjäävät kyllä tuon ajan ilman ruokaakin ja kasvitkin varmasti ilman valoja.
:)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Näin selviydyt:

1. Käy ostamassa akvaariovalaisimellesi ajastin rautakaupasta, sähköliikkeestä tai jostain sellaisesta.. Ne maksavat alta 5e.. Säädä ajastin siten, että valot palavat 10-12h/vrk..

2. Vaihda vettä normaalin verran päivää tai paria ennen reissuun lähtöä. Ruoki normaalisti.

3. Älä suotta laita mitään lomaruokaa, kalasi pärjäävät tuon 3 päivää loistavasti ilmankin.. Lomaruuilla, kun voi olla joskus enemmänkin huonontavia kuin parantavia vaikutuksia kalojen olotilaan..

Tsemppiä vaan, hyvää matkaa! 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
lilliputti_92
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lilliputti_92 »

Kiitos avusta :D
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Jep, ajastus valoille riittää eikä todellakaan mitään lomaruokia, pikku paasto tekee vain hyvää :mrgreen:

Ainoana poikkeuksena olisivat pienen pienet poikaset joille kannattaisi olla ruokkija/ruokintalaite mutta niistähän ei nyt ole kuitenkaan kyse.

Nauti vaan lomastasi hyvillä mielin [;)]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä kalat ovat maailman parhaita lemmikkejä, jos lähtee lomalle. Eipä muuta kuin kunnon ruokinta (ei siis liioteltua, vaan monipuolista ruokaa 2-3 krt/päivä) viikko-kaksi enne lomaa, vedenvaihto pari päivää aikaisemmin ja se on siinä.

Olemme usein poissa kotoa pidempiä aikoja. Jouluna, hiihtolomalla ja pääsiäisenä viikon verran ja kesällä jopa 4 viikkoa, ja tietysti joka viikonloppu. Tätä siis noin 8 vuoden ajan. Eikä kertaakaan ole mitään kummempaa sattunut. Kaikki kalat elossa palatessa :mrgreen:
(Koputtaa puuta, nytkin poissa kotoa)
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Höpötys kirjoitti:kunnon ruokinta (ei siis liioteltua, vaan monipuolista ruokaa 2-3 krt/päivä) viikko-kaksi enne lomaa
Öö.. Minä kyllä ruokin noin koko ajan. [;)]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pannaan vilä nämäkin ohjeet esille: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lomalle.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Järvij:n sivulta: Akvaarion vedestä on syytä vaihtaa noin kolmannes matkaa edeltävänä päivänä. Kaloja ei tämän jälkeen enää ruokita, jotta voidaan todeta kaiken olevan kunnossa lähdettäessä.

Minä olen vaihtanut tuota vettä semmoisen puolet pari päivää aikaisemmin, kun tuossa vedessä on niin paljon säätämistä, eli kraanavesi on aika erilaista kuin altaan. Näin olen voinut varmistaa, että arvot ovat kohdallaan, kun lähden. Samoin tässä viimeisessä vaihdossa en ole laittanut nestemäistä lannoitetta ollenkaan, sitä perkaamista kasvistossa parin-kolmen viikon jälkeen on silti piisannut!

Kotiväki on ruokkinut elikoita niukasti, jonka seurauksena kotiintullessani on altaassa oikein virkeitä ja nälkäisiä otuksia ja kaikki levä on takuuvarmasti siivottu parempiin suihin. Ruokinnassa ovat loistavia kaikenlaiset tabletit, "wafferit" ja keksit, näitä on helppo annostella. Tietty joillekin kaloille hiutaleruoka on välttämätöntä (minä raakimus tosin olen totuttanut jopa tetrat järsimään tablettia pohjasta!)

Nuo viikoloppu- & lomaruuat ovat minun kokemuksellani ihan turhaa rahastusta. Kalat eivät niitä syö, ja olen kuullut, että voivat jopa pilaantua altaassa.

Valaistuksen puolesta allas pärjää komeasti pari-kolme päivää pimeässä, eli tämän takia ajastinta ei tarvitse hankkia (on toki muutenkin aika mukava lisälaite akvaarionhoidossa). Jotkut kasvit voivat jopa innostua kasvamaan tämmöisen pimeähoidon ansiosta.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”