Valokannet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Erik P
Starting Member
Starting Member

Valokannet

Viesti Kirjoittaja Erik P »

Onko kokemuksia Juwelin tai Akvastabilin valokansista? Kuinka laadukkaita ne on ja onko käytännössä tiellä?

Muita kokemuksia Juwel (Rio 400) ja Akvastabil (530 L) altaista otetaan myös vastaan.

Erik
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Juwelissa (kokemusta tosin vain RIO 180 -mallista) voi valaisinkannen työntää näppärästi toiseen laitaan. Näin on käsillä tilaa touhuilla akvassa - lisäksi näkee mitä on tekemässä koska valot on kokoajan päällä.

Verrattuna tavalliseen kansilasilliseen akvaan, tää on paljon nopeempi systeemi - ei tarvitse ensin nostaa valaisinta syrjään, sitte ottaa kansilasit pois jne.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Joskus oli juwelin record n.100 litrainen ja siinä se musta valaisin kansi.Kansi oli nätti mutta musta sisäpinta ja melko heikko valoteho ei vaativia kasveja elätä.Sen lisäksi kannen valaisin oli jotakin keskieurooppalaista standardia (25w)johon oli vaikea löytää putkia täältä.
Netistä nyt kaikki tilaamalla onnistuu mutta vähän hankalaa jos lamppu poksahtaa ja ei juuri sillä hetkellä ole varaputkea.
Muuten ei ihan toimiva systeemi kansi pois vaan niin huollot oli helppoja.Kansi oli martiopintaista ABS-muovia ja lampunkannat roikesuojattuja joten ruostumis tms.ongelmia tuskin on odotettavissa.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Minulla on kokemusta juwel rio (180 l) ja akvastabil (325 l) altaista. Juwelissa valokannen sai työnnettyä syrjään ja näki touhuilla valon kanssa. Akvastabilissa työskentely on hankalampaa varsinkin jos aikoo istutella kasveja ihan altaan takaosaan. Mutta valokansi ja koko kaapistokokonaisuus sun muut on akvastabilissa monta kertaa laadukkaampaa kuin juwelissa... juwelissa kansi on muovia, akvastabilissa kai jotain alumiinia (?). Juwelin kansi naarmuuntuu ja vääntyy helposti, akvastabilin ei. Ja ainakin mulla tuo akvastabilin valosysteemi on aivan loistava! Niissä on heijastimet omasta takaa ja valo heijastuu vain altaan pohjalle ja muutenkin se systeemi on hyvin suunniteltu (perinpohjaiset selostukset valosysteemistä akvastabilin sivuilla).

Tuli vielä mieleen, että loisteputkien lisäys juwelin valokanteen ei liene kovin helppoa. Akvastabiliin taas saa halutessaan paikkoja lisäputkille. Tuossa 325 litraisessa on 3 putkea eli yksi lisätty.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Valokannen huono puoli on se, että lämpö ei pääse haihtumaan yhtä hyvin kuin avoimemmasta ratkaisusta. Tämä on iso ongelma monella akvaristilla kesähelteillä. Altaiden lämpötilat nousevat yli 30 asteen, kasvit kärsivät tai simahtavat ja pahimmillaan osa kaloistakin kuolee. On paljon kalalajeja, jotka pitävät lämpimästä. Esimerkiksi kiekkoharrastajien ei kuule valittavan siitä, että kesällä on kuumaa. Vaan pari tehokasta pumppua altaaseen, huoneen lämpö kolmenkympin tuntumaan ja altaassa on äkkiä valot päällä 33 astetta tms. Hyvin harva laji kestää sitä pidempään kuin ihan hetkellisesti.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
kalenma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kalenma »

Mulla on tuollainan akvastabilin 720l allas ja tuo valokansi on kyllä melko painava.Ainakin tuon 720:n kannen kanssa saa olla melko riuska ukko että sen yksin lattialle saa ja mahdollisesti takaisinkin... Ja kun valoja on nyt 8 * 30 W niin tuo "huoltoluukku" on niin pieni ettei sinne käsi sovi(ainakaan minun). ratkaisuna tähän on se että noi sivuläpät ylös ja nostaa tuon kannen noin 10 cm taaksepäin ja taas sopii...
Lämpötila ongelmaan kesällä törmäsin mutta ei se nyt järkytttävästi noussut, mutta noita molemminpuolin olevia "huoltoluukkuja" joutui pitämään aika usein auki. Lisäksi toteaisin että noi lisälamput ainakin ohjehinnalla hankittuna on sikahintaiset, sain ne itse aika halvalla kun jaksoin kysellä ja tingata(ja sattui erikoiserä kohdalle).
Kannattaa varata sitten sellainen paikka että se on tuon akvan edessä se valokannen paikka poissa paikalta ollessaan. Muuten menee kyllä melko sähläämiseksi.
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aino-85 »

Minulla on valokansi Akvastabilin 180-litraisessa akvaariossa ja olen siihen tosi tyytyväinen. Kauniin näköinen. Kaksi luukkua, aukenee sekä edestä että takaa. Heijastimetkin kuuluvat siihen. En voi toivoa parempaa. 8-)
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Minulla on valokansi Juwel Rekord 96-akvaariossa, hyvin on ainakin tähän mennessä toiminut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”