Pikkuseeprakalan seikkailut

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
artturi
Member
Member

Pikkuseeprakalan seikkailut

Viesti Kirjoittaja artturi »

18. 10 oli altaassa 5 seeprakalaa, 19.10 vain neljä, yksi katosi johonkin, eikä sitä mistään löytynyt, ei lattialta eikä altaasta. Kuoliaaksi sen siis oletin. Nyt noin kuukausi myöhemmin äkkäsin että altaassa on taas viisi seepraa joista yksi aivan säälittävä ruipelo 8O.

Ensin tuli tietty mieleen että joku on tehnyt salaa poikasia, mutta kun tuon "uuden" kalan pituus on about sama kuin muilla mutta paksuus vain puolet. Missähän ihmeessä tuo on kuukauden viettänyt... Eksynyt jaavan sammaleen sisään tai jäänyt kiven alle? Pitänee aloittaa tehoruokinta reppanalle, on niin surkean näköinen :P
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla vietti yksi punasilmätetra kiven alla n. viikon päivät. Sille ressukalle oli kai tullut paniikkikohtaus ja oli rynnännyt kiven alle piiloon muttei päässyt sieltä omin neuvoin pois. Ihmettelin akvaarion pohjasta kuuluvaa ajoittaista rapinaa ja päätin sitten vihdoin tutkia, mistä moinen johtuu. Kääntelin kivikkoa ja sitten yhden kiven alta paljastui aikas raihnaisen näköinen punasilmätetra. Se oli ihan ruipelo, suomuja puuttui, iho oli hiertynyt punertavaksi ja selässä oli lommo, plus tietysti evät repaleina.
Punasilmätetran seikkailusta on aikaa n. vuosi. Tetra parani täysin about viikossa (en käyttänyt lääkkeitä, kun ei siinä näkynyt mitään taudin aihetta) ja porskuttaa edelleen täysissä voimissa.

Seeprakalasi on varmaan kokenut suht. saman sorttisen seikkailun (ehkä kiven kolossa, kannon alla, suodattimen takana tai IHAN MISSÄ VAAN!)
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mulla taas keltarihmakala oli jonkin aikaa liian pienessä akvaariossa. Siellä se sitten kyhjötti jossai pusikossa, usein saattoi mennä parikin viikkoa etten nähnyt sitä lainkaan...nyt kun se on tossa 312 litrasessa, niin se on aivan kuin toinen kala...:) Sama oli leviksellä, liian pienessä altaassa se vaan pötkötti, ajattelin että johtuis vanhuudesta, mutta nyt tossa 312 litrasessa sehän on nuortunut kuin silmissä! Koko ajan touhu päällä. :)
-Chyental-
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mulla kävi piikkisilmien kanssa ihan päinvastoin.
180 litrasessa ne vilisteli sinne tänne päiväsaikaankin, mutta siirryttyään 630 ltraiseen, en ole nähnyt niistä vilaustakaan. (yksi löytyi kuolleena n. kk muuton jälkeen, ja yhden olen nähnyt tulevan syömään pari kertaa)

Että en osaa sanoa mikä ujous heille iski. :|
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Minulla kerran yksi neontetra eksyi suodattimen taakse (siis tilannehan ei ole vakava, mutta kun se oli Eheimin 2012 takaosan sähköjohtoura- siis se missä johto kulkee, ja minne fysiikan lakien mukaan mikään laillinen kala ei saisi eksyä [;)] ) Siellä se ressukka oli varmaan 8 tuntia pää ylösalaisin. Sittemmin löysin suodattimen laatikosta pieniä muovi...osia, joilla estetään kalojen pääsy sinne...uriin!
-->Olen puutarhatonttu<--
Lettu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lettu »

Ostin taatusti kuusi kappaletta piikkisilmiä noin 2 vuotta sitten. Ja päivänä muutamana laskin esillä olevat: 8 (kahdeksan) kappaletta!

Joku jossain kertoi, että piikkisilmien kudettaminen ei ihan helposti onnistu. No, ehkäpä kloonaavat itseään. Kokoeroa oli jonkin verran, muttei niin paljoa, että olisin kiinnittänyt asiaan aiemmin huomiota.
:D

Kissan suusta pelastin keltabarbin, joka elää porskuttelee kuulemma vieläkin :D
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Minulla on myös ollut ongelmia sisäsuodattimen kanssa,sillä yhtenä aamuna,aamuruokinnan yhteydessä, kummastelin,että minnekkäs yksi suurista lehtikaloista on hävinnyt.Minulla oli kuitenkin kiire bussiin,joten en ehtinyt kalaa etsiä.Iltapäivällä,kun tulin kotiin hyökkäsin heti altaan luokse etsimään kadonnutta lehtikalavanhusta.Kauaa ei tarvinnut etsiä,sillä kun vilkaisin suodattimen taakse,huomasin kauhukseni,että kala oli juuttunut suodattimen ja lasin väliin!!
Kyseessä oli Projectin suurin (!!??)sisäsuodatinmalli,se oli yhtä korkea kuin allas joten lehtikala ei ollut päässyt liikkumaan minnekkään suuntaan.
Rupesin repimään suodatinta akvaariolasista (siinä on ERITTÄIN TEHOKKAAT imukupit) *POKS!* ja suodatin oli irti lasista ja lehtikala pääsi taas uiskentelemaan kavereiden sekaan.
Kala oli ihan kunnossa,ei ollut mitään haavoja tms.,mutta mahtoi olla ikävää viettää päivä n.pari senttiä leveässä "kolossa"..
Mukavia nuo Projectit :mrgreen: ..
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Lehdykkä kirjoitti:Kyseessä oli Projectin suurin (!!??)sisäsuodatinmalli,se oli yhtä korkea kuin allas joten lehtikala ei ollut päässyt liikkumaan minnekkään suuntaan.
Rupesin repimään suodatinta akvaariolasista (siinä on ERITTÄIN TEHOKKAAT imukupit) *POKS!* ja suodatin oli irti lasista ja lehtikala pääsi taas uiskentelemaan kavereiden sekaan.
Tosta imukupista tuli mieleen, niin ne saa tosin kätevästi irti, kun jollain pienellä (hedelmä-) veitsellä kevyesti tökkäisee imukupin ja lasin väliin. Kumpikaan ei vaurioidu yhtään, eikä tarvitse kiskoa niin jumalattoman paljon...
-->Olen puutarhatonttu<--
neoni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neoni »

Itelläni oli joskus partamonni, tai no, on se vieläkin. Sillä oli ikävä tapa hankkiutua suodattimen taakse, kun se oli niin pieni ruipelo. On myös pari seeprakalaa joutunut sen saman suodattimen taakse. Ihme, kun niin monella kalallani on sellainen itsemurhavietti :mrgreen:
Jos joku minut kidnappaa, niin nopeesti palauttaa...
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

Muho kirjoitti:Minulla kerran yksi neontetra eksyi suodattimen taakse (siis tilannehan ei ole vakava, mutta kun se oli Eheimin 2012 takaosan sähköjohtoura- siis se missä johto kulkee, ja minne fysiikan lakien mukaan mikään laillinen kala ei saisi eksyä [;)] ) Siellä se ressukka oli varmaan 8 tuntia pää ylösalaisin. Sittemmin löysin suodattimen laatikosta pieniä muovi...osia, joilla estetään kalojen pääsy sinne...uriin!
Minulla kävi ihan samanlailla neontetran kanssa, tosin silloin minulla oli ne muoviosat paikallaan... Ihmettelen yhä miten se oli sinne päässyt... :? Niin ja kerran yksi neontetra eksyi suodattimeen! Kun aloitin suodattimen pesemistä ja otin muovipatruunan pois niin sieltä putkahti neontetra! Ei ollut kyllä kovin kehuttavassa kunnossa; sen selkäranka oli vääntynyt ja sai myöhemmin armokuoleman... :|
Minka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minka »

Fisu girl kirjoitti:
Muho kirjoitti:Minulla kerran yksi neontetra eksyi suodattimen taakse (siis tilannehan ei ole vakava, mutta kun se oli Eheimin 2012 takaosan sähköjohtoura- siis se missä johto kulkee, ja minne fysiikan lakien mukaan mikään laillinen kala ei saisi eksyä [;)] ) Siellä se ressukka oli varmaan 8 tuntia pää ylösalaisin. Sittemmin löysin suodattimen laatikosta pieniä muovi...osia, joilla estetään kalojen pääsy sinne...uriin!
Minulla kävi ihan samanlailla neontetran kanssa,
Samoin minulle. Seeprakalat jostain syystä piti uraa mielenkiintoisena kolona ja kävivät siellä useinkin tutkimassa, ja jumiin jäi aina :| .
JonskuL
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmä...

Viesti Kirjoittaja JonskuL »

Meilläkin piikkisilmä on onnistunut tekemään mitä ihmeellisimpiä tempauksia... Luulin että piikkisilmä on kuollut tai hypännyt lattialle, kun sitä ei ollut näkynyt muutamaan kuukauteen (mikä oli outoa koska akvaario oli todella pieni ja siellä oli vain yksi kanto ja muutama miekkakasvi). Kannonkin olin useasti harjannut puhtaaksi ottaen sen akvaariosta pois eikä vaan piikkisilmää ollut näkynyt. No sitten hankin isomman akvaarion ja kaikkien valmistelujen jälkeen vein pienessä akvassa olleen Fluvalin 2plus sisäsuodattimen kylpyhuoneen lattialle jossa se oli puoli vuorokautta ennen kun totesin että se on huuhdeltava ja laitettava sittenkin isompaan akvaarioon, jotta vanhasta hiekasta noussut lika suodattuisi ja eipä hetkeäkään kun sain suodattimen altaaseen veteen niin säikähdin pahemman kerran kun piikkisilmä lähti innokkaasti luikertelemaan ulos suodattimesta. Huh! Ensin katoamistemppu erittäin yllättävä paluu. Kala oli ihan kunnossa ja vielä todella lihavassa sellaisessa ja se menee vielä nykyäänkin välillä suodattimen sisään, taitaa nauttia siitä. Outoa toimintaa..
neoni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

JonskuL, todellako? Piikkis joka oli suodattimen sisällä ja oli aivan hyvässä kunnossa pois tultuaan? Olipas siinä sinnikäs kaveri [;)]
JonskuL
Junior Member
Junior Member

Toden totta..

Viesti Kirjoittaja JonskuL »

Juu kyllä on varsinainen selviytyjä tää meidän piikkari! En itsekään meinannun todeksi uskoa sen ilmestymistä ja vieläpä täysin hyväkuntoisena. Muutenkin sen ilmaantuminen oli aika shokki, koska uusi akvaario oli tuolloin vielä erittäin "epäkypsä" eikä siellä ollut vielä muita kaloja eikä ollut tarkoituskaan vähään aikaan laittaa... Itse vähän pelkään tuota luikertelijaa ja meinasin pökertyä kun ajattelin kuinka olin tuota ko. suodatinta pessut ja ronklannut lavuaarissa ja piikkari oli ollut koko ajan siellä sisällä, huh! 8O
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Mulla on myös piikkisilmä majaillut eheimin takana johtokourussa ja sitä kautta sitten siellä suodattimen sisälläkin. Tilaa lasin ja suodattimen välissä on vain n. 5 milliä (ja kala on aika pulskassa kunnossa)! Kolme kertaa olen purkanut suodattimen kappaleiksi akvaarion sisällä, mutta viimeistään seuraavana päivänä kala on taas omalla paikallaan. Nykyään annan sen olla siellä rauhassa (ennen suodattimen pesua täytyy kyllä tarkastaa huolellisesti missä se majailee).

Ihmekavereita ne on kun tunkee mihin tahansa [;)] .
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
neoni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Täällä ollaan pari kertaa saatu pelastaa partiksenpoikasia suodattimen sisältä. Sen jälkeen ei aikailtu pitsisukkahousunriekaleen laittamista suodattimen päälle poikasten suodattimen sisälle joutumisen estoksi.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Minun piikkisilmäni ovat varmaan joutuneet viettämään tylsää elämää, kun Sharkin suodattimissani ei ole mitään piikkisilmänmentävää koloa. Tai no, ovat ne kyllä joskus makoilleet suodattimen imukuppien päällä, vain pari senttiä vedenpinnan alapuolella. Ainakin siitä oli lyhyt matka haukkaamaan happea.

Aasianmutakalanikaan piilopaikoista en tiedä, yhteen aikaan se palettikalojen hätyyttämänä piiloutui enkä nähnyt siitä pariin viikkoon vilaustakaan. Aika kyvykästä se kokoiselle (ja paksuiselle) kalalle...

Kyseinen mutakala on erittäin seurankipeä, mutta tilanpuutteen vuoksi en ole voinut hankkia sille kaveria. Niinpä se on ihastunut piikkisilmiin! Edesmennyttä siaminpiikkisilmää (hyppäsi ulos akvaariosta ja löytyi kaapin alta) sillä oli aina tapana "halata" rintaevillään - se oli uskomattoman suloinen! Mutakala myös hätyytteli loistobarbeja ja muita tunkeilijoita kun pikku piikkisilmä söi ja nukkui sen kanssa samassa kolossa! Uusi tummapiikkisilmä ei ole suhtautunut sen lähentelyyn yhtä suopeasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”