Riittääkö valo ja vähän muuta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Camomilla
Starting Member
Starting Member

Riittääkö valo ja vähän muuta

Viesti Kirjoittaja Camomilla »

Toteutinpa sitten minäkin vihdoin pitkäaikaisen unelman ja ostin ensimmäisen akvaarion :D Olenkin nyt suu vaahdossa lukenut näitä palstoja. Silti olisi vähän kysyttävää...

Mulla on 275 l allas, jonka ostin valmiina pakettina akvaarioliikkestä. Valaisimina on 2 kpl Sylvania Aquastar 30 W. Toivoisin että kasvit viihtyisivat ja kasvaisivat hyvin akvassani, eli onka tämä riittävä valo? Akvaarion koko on 120x40x50cm ja lamput ovat 90 cm pitkät.

Akvassani on Rena Filstar ulkosuodatin. Onko väliä millä korkeudella veden ulostuloputki on suhteessa vedenpintaan? Pitäsikö olla mahd lähellä pintaa?
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Jos et nyt ihan kauhean paljosta valosta pitävistä kasveista haaveile niin uskoisin noilla pärjäävän. Voithan toki lisätä valoa myöhemmin jos siltä näyttää.
Suodattimen suihkuputki kannattaa sijoittaa lähelle pintaa jotta saat veden pintakiertoa aikaan. Et kerro minkätehoisesta suodattimesta on kyse mutta neuvoisin myös harkitsemaan jonkunlaisen sisäsuodattimen hankkimista siihen rinnalle roskien kerääjäksi. Siis ellei sinulla jo sellaista ole.
Niin ja tervetuloa palstalle. Kiva nähdä uusi Hämeenlinnalainen täällä :)
Camomilla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Camomilla »

Suodatin on mallia xP2 ja suodatusteho 1050l/h. Ei ole sisäsuodatinta ainakaan vielä, mutta harkinnassa kyllä. Kivaa että löytyi muita Hämeenlinnalaisia! Akvaarioliikevalikoima täällä ei kylläkään ole mun mielestä ihan kauheen hyvä :( . Kasveja ainakin tuntuu olevan aika huonosti ja huonokuntoisia. Kaloja mun akvassa ei vielä olekaan. Mutta pian saan mennä ostamaan!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juu, valaistus riittää oikein hyvin kasveille, joiden valontarve ei ole suuri. Ja niitäkin kasveja löytyy oikein paljon erilaisia. Eli kun valikoit sopivat kasvit, niin viihtyvät varmasti (tähän vaikuttavat tietty jonkin verran myös kovuus, pH ja virtaus). Pohja kannattaa lannoittaa jo perustamisvaiheessa, ja myöhemmin voi alkaa lisäämään veteen nestemäistä lannoitetta.

Jos myöhemmin haluat valoa vaativampia kasveja, kannattaa putkia vaihtaa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Sopivalla kasvien hankinnan pärjäät eli tutustu ennen ostoa kasvin vaatimaaan valonmäärään:
tropica.com

Vielä et pääse kaloja hankkimaan, kun akvaarion pitää kypsyä ensin eli sinne kehittyy hyödyllinen bakteerikanta. Aikaa menee noin kuukausi, jona aikana bakteereita ruokitaan.

Lisää haulla: "Akvaarion kyps*" tai "kypsym" tms.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”