Minulla on siis 160l akva ja monnisten takia pohja pitäisi nyt vaihtaa. Monnisista luopuminen oli hetken jo mielessä, mutta sitten luin vielä että kasvit kasvavat paremmin hiekassa ja se on helpompi pitää puhtaana. Lisäksi se on vielä kauniimpaakin kuin tavallinen sora.
Miten tämä homma siis tapahtuu? Vaikuttaako se kasveihin ja kaloihin pahasti? Voiko hiekan vaihtaa kerralla? Ja miten puhdistus ja hyvänä pitäminen onnistuu? Paljonko hiekkaa tarvii ja minkä hintaista se suurinpiirtein on jos sen kaupasta ostaa? Suositelkaa jotain hyväksi todettua hiekkaa.. En ole todellakaan perehtynyt asiaan ja tämä olisi kiva saada pois päiväjärjestyksestä mahd. nopeasti.
Myönnän, että kokeilin sitä, mutta jotenkin tuntuu että en löytänyt selkeitä vastauksia kysymyksiini. Esim. voiko hiekan vaihtaa kerralla ja vaikuttaako kasveihin ja kaloihin, ja hiekan hinta ja määrä jne. Yritän toki etsiä vastauksia muualtakin, mutta olisi mukavaa jos joku viitsisi vähän avustaa
Hiekka kannattaa vaihtaa noin kahdessa erässä eli ensin toiseen akvaarion päähän ja sitten noin viikon päästä toiseen. Hyödylliset bakteerit elävät pohjamateriaalin pinnoilla, ja niille on hyvä antaa aikaa kasvaa uuteen hiekkaan. Kannatta hyödyntää lietettä, joka sorasta irtoaa li lisätä sitä uuden hiekan pinnalle. Vesi vähän samentuu moisesta, mutta kirkastuu parissa päivässä. Toki suodattimen laatu ratkaisee.
hiekka on todella halpaa k-raudasta puhallushiekka 7 € /20 kg.
Minä vaihtaisin tuosta kaiken hiekan kerralla. Laita vanhaa soraasukkahousuissa akvaarioon sitten viikoksi pariksi. Hiekka pohjaan kannattaa hankkia kierteisiä. Ne vievät happea hiekan syvyyksiin tai jotakin sinne päin. Kuitenkin sitä hiekkaa ei tarvitse silloin niin paljon sekoitella.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Jos biltema löytyy lähistöltä, kannattaa ostaa hiekat sieltä. Bilteman hiekka on niin puhdasta että sitä ei tarvitse pestä ollenkaan, kun taas muita hiekkamerkkejä joutuu pesemään (kokemuksesta voin sanoa, ettei ole mitään mukavinta touhua).
Raekooksi suosittelen 0.5-1.0 tai isompaa. 25kg:n säkki (joka pitäisi riittää tähän akvaarioon) maksaa vähän paikasta riippuen 3-9e, tietenkin akvaarioliikkeet repii enemmän.
Yleensä suositellaan tekemään vaihto kahdessa erässä, mutta homman voi tehdä kerrallakin, kunhan lietettä vain jätetään tarpeeksi. Kalat ovat altaassa koko ajan.
Minä sain tuon suuroperaation loppuun eilen. Osan, n. 1/6 sorasta vaihdoin jo kesällä, halusin varmistaa bakteerikannan pysyvyyden (liekö tuolla sitten ollut merkitystä). Perjantaina ja lauantaina sitten vaihdoin loput. Kova hommahan siinä oli, mutta kyllä se on palkitsevaa. Jopa mieskin totesi, että tosi hyvännäköinen tuo hiekka.
Hiekka on minulla 1-4 mm kotimaista harjuhiekkaa. Viimeinen sysäys tähän vaihtoon oli pH, joka pysytteli vetonit-sorapohjaisessa (tuli altaan mukana) altaassa korkealla jatkuvasti, jopa nousi, kun toisen altaani, jossa on harjuhiekkaa, pH laski mukavasti neutraaliin pian vedenvaihdon jälkeen. Tänään iltapäivällä mitattuna pH oli 7, mutta jouduin kovettamaan vettä, joten se voi olla nyt taas korkeampi... Ennen se pysytteli 8 ja yli, jos en laskenut sitä.
Nujakointi altaassa oli melkoista eilen illalla, kun reviirimerkit olivatkin kadonneet. Mutta kun koloja ym. piiloja on riittävästi, oli jokainen löytänyt jo omansa tänään, rajat on määritelty ja nyt on ihan rauhallista. Nyt vaan sitten tekisi mieli niitä monnisia hankkia...
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Nyt tuli sitten pohja vaihdettua Kerralla meni kaikki, ja sukkahousuissa soraa meni myös pohjalle. Lopputuloksesta on paha sanoa, sen verran sumeaa oli. Biltemasta kävin hiekan hakemassa (rae-koko 0.2-1.0 suurempaa ei ollut) hintana 6.50 €
Kiitän siis kovasti vastauksista, joiden avulla sain tämän operaation melko mutkattomasti hoidettua(vaikka meinasi tulla yksi kalakuolema, monnisen yhtäkkiä jostain lattialle ilmestyttyä, mutta siitä selvittiin pelästyksellä). Nyt vaan niitä kierteisiä sinne jostain hankin, ja homma on selvä. Kiitos
tulipa tuosta monnisesta mieleen, että yrittäessäni pyydystää edellisiä isoja lehtikalojani kaikkein suurin päätti lähteä karkuun oikein akvaarin ulkopuolelle. Tämä nääs veti sellaisen loikan reunojen yli että... kaikki päätyi kuitenkin onnellisesti.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead