Paras loisteputki kasveille?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Paras loisteputki kasveille?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Minkälainen putki olisi tätä nykyä paras kasveille, kun valaisimeen saa vain yhden putken? Kahden putken kanssa ongelmaa ei olisikaan. Kyseessä hyvin pieni, 66L akvaario, joka on tarkoitus kasvittaa.
Sylvania aquastarista on aiemmin muissa purkeissa ollut ongelmaa, vaikka siitä onkin väitetty jos jonkinlaista.

Minkä putken olet todennut hyväksi?
Fishy fella.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

No, minä olen pitänyt 840:n sävystä, ja kasvit ovat kasvaneet mukavasti.
Toki voisi olla myös 940 tai 950 -putki hyvä...
zyk0in
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zyk0in »

Kasvien menestyminen riippuu kyl aika monesta muustaki asiasta kun pelkästä lampusta. Mutta mutta.. Itse oon todennu 965 -putken hyväksi. Kirkas ja "päivänvalomainen" sävy, ei ollenkaan kellertävä/sinertävä tai muutakaan. Toistaa värejä mainiosti. 865 on halvempi ainakin täälläpäin eikä mainittavaa eroa oikeastaan ole. Ehkä sävy on enemmänkin violetti.

Hyvin ovat punarotalat, tuoksuvedensuosikit, jnejne. kasvaneet 63 litrases yhdelläkin 15 watin putkella. :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla 63 litraisessa on Sylvania Aquastar ollut ihan riittävä. Se on kumminkin niin pieni akvaario, että "vessanputkikin" riittää pitämään kasvit hengissä, kun vaihdoin tuon aquastarin, niin ne ihan villiintyivät, ja punaväri etenkin lisääntyi aika mukavasti (siis kasveissa).
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Jos haluat 65 litraseen tyylikkäämmän valaistuksen kuin putkikotelon, suosittelen ostamaan pari kattolamppua ja laitat ne roikkumaan akvaarion yläpuolelle. Lamppuihin 15W:n kasvisäästöloisteputket.

Muistaakseni joku täällä aqua-webissä esittelikin kuvien kera tuon kaltaista viritelmää. Mukavana bonuksena tuossa systeemissä on se, että lampuilla saa jonkinlaista spottivaloefektiä...

Itse käytän kahta tuollaista lamppua akvaarioni ilta/lisävalona. Olen vaan niin laiska, että en ole jaksanut laittaa lamppuja roikkumaan vaan ne lepäävät kanslilasin päällä.

Aikansa meni siihenkin että löysin säästöloistekasvilamppuja. Sitä ennen käytin tavallisia säästölamppuja, mutta tulipahan todettua vanha viisaus, että kusenvärisellä valolla saa myös levät hyvin kasvamaan.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”