Kultakalat boolimaljassa
Valvoja: Moderaattorit
Kultakalat boolimaljassa
Ensinnäkin tämä ei ole vitsi vaan totista totta!
Ystäväni osti boolimaljaan kaksi kultakalaa ja vesikasvin eikä muita tarvikkeita! Seuraavana päivänä hän soitti minulle että kalat eivät voi hyvin. Minähän pidin hänelle kovan saarnan ettei kaloja boolimaljaan voi laittaa ja tarvis olla väh. se 40 ja kulatakaloilla monta sataa litraa. No lainasin hänelle suodattimen ja n.20-30litran muoviakvaarioni, joten kalat jäivät henkiin. Sanoin hänelle että palauttaisi kalat akvaarioliikkeeseen.
Nyt hän on ostanut 100litran altaan ja laittanut heti ilmeisesti kalat sinne kysymättä minulta neivoja vaikka tarjouduin auttamaan. Nyt vesi on kuulemma sameaa kun hän laittoi sinne meritähtiä! Sanoin ettei altaaseen mitään mereen liittyvää. Nyt hän on vaihtanut usein vettä.
En usko että hän haluaa luopua kaloistaan joten kysyisin nyt teiltä mitä hänen pitäisi tehdä uuden altaansa kanssa. En tiedä vesiarvoista enkä lämpötiloista mitään ja tuskinpa hänkään tietää. Mutta kuinka usein hänen tulisi vaihtaa vettä näin alussa? itse ehdotin vaihtamaan pari kertaa viikossa etenkin nyt kun vesi on sameaa.
Olisikos muita neuvoja? Tilanne tuntuu aika toivottamalta mutta uskomattoman kestäviä kaloja tuolta Stockmannilta saa.
Idean boolimaljasta hän oli saanut nähtyään jossain leffassa kultakalamaljassa kultakaloja! Mä inhoan sellasia leffoja missä ei oteta vastuuta eläimistä.
Ystäväni osti boolimaljaan kaksi kultakalaa ja vesikasvin eikä muita tarvikkeita! Seuraavana päivänä hän soitti minulle että kalat eivät voi hyvin. Minähän pidin hänelle kovan saarnan ettei kaloja boolimaljaan voi laittaa ja tarvis olla väh. se 40 ja kulatakaloilla monta sataa litraa. No lainasin hänelle suodattimen ja n.20-30litran muoviakvaarioni, joten kalat jäivät henkiin. Sanoin hänelle että palauttaisi kalat akvaarioliikkeeseen.
Nyt hän on ostanut 100litran altaan ja laittanut heti ilmeisesti kalat sinne kysymättä minulta neivoja vaikka tarjouduin auttamaan. Nyt vesi on kuulemma sameaa kun hän laittoi sinne meritähtiä! Sanoin ettei altaaseen mitään mereen liittyvää. Nyt hän on vaihtanut usein vettä.
En usko että hän haluaa luopua kaloistaan joten kysyisin nyt teiltä mitä hänen pitäisi tehdä uuden altaansa kanssa. En tiedä vesiarvoista enkä lämpötiloista mitään ja tuskinpa hänkään tietää. Mutta kuinka usein hänen tulisi vaihtaa vettä näin alussa? itse ehdotin vaihtamaan pari kertaa viikossa etenkin nyt kun vesi on sameaa.
Olisikos muita neuvoja? Tilanne tuntuu aika toivottamalta mutta uskomattoman kestäviä kaloja tuolta Stockmannilta saa.
Idean boolimaljasta hän oli saanut nähtyään jossain leffassa kultakalamaljassa kultakaloja! Mä inhoan sellasia leffoja missä ei oteta vastuuta eläimistä.
-
- Senior Member
Voi ei...! Sääliksi käy kaloja...
Vaikken kultakaloja tunnekaan, sano ystävällesi että vaihtaa vaikka kahdesti viikossa sitä vettä jotta pysyvät edes vähän aikaa hengissä. Yritä vielä saada häntä suostumaan kalojen pois antamiseen/kauppaan takaisin viemiseen.
Tai yritä saada ainakin lukemaan kaloistaan enemmän.

Tai yritä saada ainakin lukemaan kaloistaan enemmän.
-
- Advanced Member
Niinpä niin. Tuttavapiirissänikin on yksi oikein fiksu ja mukava ihminen, joka haaveili tämmöisestä. Onneksi soitti minulle, ennen kuin laittoi. Tosin halusi vain neuvoja siitä, "mikä kala olisi näyttävimmän näköinen purkissa"...laksotin kirjoitti:Valitettavasti näitä ihmisiä vielä löytyy ja vanha uskomus kultakalasta maljassa on vielä voimissaa
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Suosittelen kumistaParratonMonni kirjoitti:"mikä kala olisi näyttävimmän näköinen purkissa"...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kultakalat boolimaljassa
Ostaisi nyt ainakin nitriittitesti (NO2), sillä nitriittiä on luvassa jos ei jo ole. Se pitää vedestä poistaa samantien kun testi vähänkin ilmoittaa. 50% veden vaihto 1-2 kertaa päivässä aina kun testi ilmoittaa nitriittiä olevan yhtään. Vedenvaihtokertojen määrä riippuu siitä kuinka paha tilanne on.afro kirjoitti:En usko että hän haluaa luopua kaloistaan joten kysyisin nyt teiltä mitä hänen pitäisi tehdä uuden altaansa kanssa. En tiedä vesiarvoista enkä lämpötiloista mitään ja tuskinpa hänkään tietää. Mutta kuinka usein hänen tulisi vaihtaa vettä näin alussa? itse ehdotin vaihtamaan pari kertaa viikossa etenkin nyt kun vesi on sameaa.
Olisikos muita neuvoja?
Kaloja ei kannata antaa ainakaan kauppaan takaisin, sillä sieltä ne myydään eteenpäin "uusina". Ovat kokeneet jo kovia eikä niistä varmaan enää tule kasvamaan täysikokoisia ja täysi-ikäisiä, vaikka olot olisivat ihan priimat jatkossa. Joko ne yrittää lajoittaa jollekin harrastajalle tai sitten pitää itse niistä hyvän huolen seuraavat n. 15 vuotta (normaalisti voisi olla tuplasti enemmän elinikää).

(Kas, kun ei tälläista tullut mieleensä laittaa

Joo annoin hänelle pari nettiosoitetta ja kehoitin menemään kirjastoon ja soittamaan minulle jos on jotain kysyttävää.laksotin kirjoitti:1.Jos ystävälläsi on tietokone ja netti, niin kehoita käymään näillä sivuilla opiskelemassa uuden harrastuksen saloja.
2. Tai kehoita lainaamaan kirjastosta kirja ja lukemaan se.
Valitettavasti näitä ihmisiä vielä löytyy ja vanha uskomus kultakalasta maljassa on vielä voimissaa
Re: Kultakalat boolimaljassa
Mikä liike myi sun kaverille tuollaisen paketin?afro kirjoitti:Ensinnäkin tämä ei ole vitsi vaan totista totta!
Ystäväni osti boolimaljaan kaksi kultakalaa ja vesikasvin eikä muita tarvikkeita!
Luulisi että jos nyt myyjällä vähänkään moraalia
niin myyjä olisi ymmärtänyt edes vähän valistaa.
Mun kaveri osti ne kalat Helsingin Stockmannista. Mutta hän ei kertonut minkäkokoiseen altaaseen kalat tulevat eikä sitä häneltä kyllä kysyttykään. Kai hän itsekin tajusi että aika pieneen tilaan kalat joutuvat.
No, mutta kyllähän ne jonkin aikaa tuossa 100litraisessa polskuttavat kunhan ystäväni vain saisi tällä hetkellä kaiken kuntoon altaassaan ja suostuisi sitten luovuttamaan ne isompaan altaaseen kunhan ne tuosta kasvavat.
Ne kultakalat ovat muuten ihan pieniä poikasia vielä. Toinen on oranssi ja toinen on musta "mulkosilmä".
No, mutta kyllähän ne jonkin aikaa tuossa 100litraisessa polskuttavat kunhan ystäväni vain saisi tällä hetkellä kaiken kuntoon altaassaan ja suostuisi sitten luovuttamaan ne isompaan altaaseen kunhan ne tuosta kasvavat.
Ne kultakalat ovat muuten ihan pieniä poikasia vielä. Toinen on oranssi ja toinen on musta "mulkosilmä".